ÉLETMÓD

10 érv a rágózás mellett

2016. február 10., szerda 18:49

Köztudott, hogy az állandó rágózás hasmenéshez, sőt izraeli kutatók szerint migrénhez is vezethet, de ha mértékkel fogyasztunk a cukormentes rágógumikból, azzal nemcsak a fogak épségét őrizhetjük meg vagy a kellemetlen leheletet enyhíthetjük, de sok más, egészségünk szempontjából jótékony hatást is elérhetünk. A Lifehack összegyűjtött tíz olyan érvet, amik szerint igenis érdemes rágózni - persze, csak ésszel.

shutterstock 296458922

1. Segít, hogy mértékkel egyen

Nem arról van szó, hogy a rágózástól majd csak úgy olvadnak le rólunk a felesleges kilók, de tény, hogy segít leküzdeni a sóvárgást. A Louisanai Állami Egyetemen végzett vizsgálatok eredményei szerint azok, akik egy átlagos ebédet követő három óra alatt óránként 15 percen át rágóztak, kevésbé kívántak meg különböző nassolni valókat, és sokkal kisebb valószínűséggel fogyasztottak magas kalóriatartalmú ételeket a nap hátralévő részében, mint azok, akik egyáltalán nem rágóztak étkezés után.

2. Javítja a memóriát és a kognitív teljesítményt

Más vizsgálatok kimutatták, hogy a rágózás közben javul az agy vérellátása, ennek következtében pedig lényegesen javulnak a kognitív funkciók (pl. a memória, a koncentráció és a reakcióidő). Andrew Sholey, az ausztrál British Sciences Institute professzora azt találta, hogy a rövidtávú memória hatékonysága akár 35 százalékkal is megemelkedhet egyetlen rágó majszolgatásával, ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy a túl sok rágózás ennek ellenkezőjét váltja ki.

3. Csökkenti a stressz és a szorongás mértékét

A pszichológusok már évek óta tudják, hogy a rágózás segít a stresszoldásban, mivel csökkenti a szervezetben a kortizol nevű stresszhormon szintjét. Amikor legközelebb feszültnek érzi magát, próbálja ki, mert nyugodtabb és éberebb lesz tőle. Arra is jó a rágózás, hogy vészhelyzetben helyettesítsen olyan idegességből adódó szokásokat, mint a körömrágás, a „hintázás” vagy a lábrázogatás.

shutterstock 280349099

4. Javítja az emésztést

Maga a rágózás ugyan nem befolyásolja közvetlenül az emésztőrendszer működését, közvetetten mégis javítja azt. Azzal, hogy beindítja a nyáltermelést, elősegíti a könnyebb nyelést és az olyan anyagok termelődését (pl. epe, enzimek), amelyek segítenek lebontani a táplálékot.

5. Enyhíti a gyomorégést

De az evés utáni rágózás a reflux és a gyomorégés más tüneteit is enyhíti, mivel a megnövekedett nyáltermelés és a gyakoribb nyelés csökkenti a nyelőcsőbe kerülő sav mennyiségét. Ezt igazolja az a brit kutatók által végzett vizsgálat is, amelyben 31, a reflux tüneteit produkáló felnőtt vett részt. A vizsgálati alanyok két alkalommal a reflux kialakulását elősegítő magas zsírtartalmú ételt fogyasztottak. Ezután a kísérletvezetők véletlenszerűen kiválasztottak néhány résztvevőt, akiknek az étkezés után fél órán keresztül rágózniuk kellett. Kiderült, hogy ezen alanyoknak a nyelőcsövében sokkal alacsonyabb volt a savtartalom szemben azokkal, akik a nehéz étel elfogyasztása után nem rágóztak. Ha tehát ön is hajlamos a refluxra, akkor étkezéseket érdemes rágózással zárnia. Arra viszont figyeljen, hogy éhgyomorra ne fogyasszon rágógumit, ha nem akar felfúvódni.

6. Épen tartja a fogakat

Fogaink romlásának megelőzésére a legjobb módszer természetesen a rendszeres fogmosás, amire azonban nem tudunk minden egyes étkezés után sort keríteni. Éppen ezért nagyon jó, ha mindig kéznél van egy csomag cukormentes rágó gumi. Az Amerikai Fogászati Szövetség (American Dental Association) ajánlása szerint minden étkezés után (már amikor fogmosásra nincs lehetőség) érdemes húsz percen keresztül rágózni, mert ez védi a fogzománcot, segít megelőzni a fogszuvasodást, a plakk-képződést, sőt az ínygyulladást is. Egy dolog fontos: ne cukortartalmú rágógumival próbálja elkerülni a fogak romlását!

7. Megszünteti a szájszárazságot

Nem csoda, hiszen a rágózás hatására az átlagosnál akár tízszer több nyál is termelődik a szájüregben, ami tökéletes a szájszárazság és az azzal járó kellemetlen tünetek megszüntetésére.

8. Enyhíti a megfázás tüneteit

A nátha vagy megfázás rendesen meg tudja keseríteni mindennapjainkat, ám a mentolos rágógumi bizonyos mértékben enyhítheti a kínzó tüneteket. Persze lehet, hogy idővel ez kevés lesz, és muszáj komolyabb módszereket bevetni annak érdekében, hogy kiduguljon az orra. 

shutterstock 138569951

9. Segít a függőségek leküzdésében

A rágózás ugyanis nemcsak az ételek utáni sóvárgást enyhíti, de a nikotin vagy a koffein iránti vágyról is elterelheti a figyelmünket. Ha tehát próbál felhagyni a dohányzással vagy más káros szokással, mindenképp vesse be ezt az egyszerű és hatékony trükköt is!

10. Idegesítő dallamtapadás ellen is beválik

Tudja, mi az a dallamtapadás? Segítünk: amikor egy dalt órákon keresztül magában dúdolgat, mert egyszerűen képtelen kiverni a fejéből. Az emberek 90 százaléka hetente legalább egyszer átéli ezt a teljesen ártalmatlan, ám mégis idegesítő élményt. Ha eddig úgy hitte, hogy teljesen tehetetlen, akkor van egy jó hírünk: a Readingi Egyetem kutatói szerint rágózással megszüntethető a dallamtapadás. A szakértők ennek megállapításához a kísérletben résztvevőkkel fülbemászó slágereket hallgattattak, és egy részüknek rágót adtak, a másik csoport viszont nem kapott semmit. Ha tehát legközelebb megszabadulna a fejébe szorult slágerektől, csak kezdjen el rágózni, egy dologra viszont mindig figyeljen: lehetőleg ne nyelje le, ha kedves az élete!

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés