A felhasználók kedvük szerint formálhatják karakterüket, beszélgethetnek más karakterekkel, és versenyezhetnek, ki az igazibb virtuális nő. A felkínált lehetőségek közül beállíthatjuk, hogy melyik etnikumot képviseljük, milyen személyiséget viszünk, megválaszthatjuk a helyszínt, ahol élünk, a digitális DNS-ünket, a hangunkat, valamint a ruhát, amit avatárunk visel, a 3D-s világban pedig kedvünkre üthetjük el az időt, ha a munkahelyünkön a főnök éppen nem áll mögöttünk.
Beállíthatjuk vonalaink, mellünk, fenekünk arányát, sőt még a szeméremszőrzet színét és fazonját is. Egyetlen kattintással kilókat dobhatunk le, vagy szedhetünk föl. A Virtual Woman annyiban különbözik a Second Life-tól, hogy ez kifejezetten nőknek készült világ. Egyéb eltérés csak a grafikában van.
Mennyi a nő és mennyi a férfi?
A karakterek mögött megbúvó valós személyek nemi arányát csak találgatni tudjuk, de biztos, hogy legalább annyi a hízásra hajlamos, magányos, szakállas férfi, mint a ráérős üzletasszony és a kíváncsi, kezdő PC-s kislány. Maga a weboldal nem túl kecsegtető, a vírusfóbiásoknak gyanakvásra erősen okot adó, zug-pornó lapok szolid dizájnját prezentáló portál, csúnya grafikával. A szoftver telepítését és elindítását követően a felhasználó a felkínált opciók közül beállíthatja a karakterét, majd a billentyűzettel irányíthatja frissen született lányát.
Két fontos szakasz áll már csak előttünk, hogy fejest ugorjunk a virtuális nőiségbe: letesztelni, hogy beállításaink valóban működnek-e, és meghallgatjuk virtuális nőnk hangját. Az első lépésben egy szimuláción tesztelhetjük tovább a babát, és próbálgathatjuk a lehetőségeinket – mivel határok nincsenek, és a játékban sincs beépített ízlésbarométer, így a figuránk lehet rémisztően karikatúraszerű gnóm, vagy akár egy anorexiás modell is.
A filmgyártók már továbbvitték az ötletet, gondoljunk csak Andrew Niccol filmjére, melyben Al Pacino alakítja Viktor Taransky rendezőt, aki rátalál álmai színésznőjére, Simone-ra, aki gyönyörű, tehetséges, pedig valójában nem is létezik. Simone ugyanis egy számítógépes program. Könnyen kezelhető és hálás celeb, akit koncerteken egyszerűen a színpadra vetítenek: interjúkat sosem ad személyesen, és még a gázsiját sem követeli, munka végén egyszerűen mentik a módosításokat és kikapcsolják. A rendező a végletekig kiaknázza az újdonsült sztárban rejlő lehetőségeket, és mindent el kell követnie annak érdekében, hogy napvilágra ne kerüljön a sztár titka. A feladat nehéznek bizonyul, mert üdvöskéjének irdatlan sikere lesz.
Babázás felnőtt lányoknak
A szoftvert forgalmazó cég állítása szerint jelenleg több, mint másfél millió virtuális nő létezik a cybertérben. A konkrét statisztikát persze nehéz megállapítani, azonban a WinSite független internetes oldalon a Virtual Woman néhány változata benne van a top ötben, ami több, mint hatszázezer letöltést jelent. Visszaélések persze mindig is voltak és lesznek is: a The Washington Post 2007 április 6-i számában beszámolt egy banki biztonsági őrről, akit felmentettek kötelezettségei alól, mert a Virtual Woman játékkal 52 000 dollárt csalt össze a virtuális térben. Mivel nem a bankból lopott, a bank vezetője nem árulta el, hogy kirúgta volna az illetőt. A játék hátulütője a Second Life-ot ért kritikához hasonló, ugyanis a felépített ál-személyiség egyes esetekben korlátozhatja a hagyományos emberi kapcsolatokat, bizonyos felhasználók számára pedig társadalmi elszigeteltséget eredményezhet, ha a program túlfogyasztása miatt korlátozódik a valódi emberekkel történő kommunikáció.
A cég egyik hölgy képviselője szerint a játék nem jelent nagyobb veszélyt a többi, internetről letölthető, hagyományos videojátéknál. A mai világban már minden területen jelen vannak a nők, és a játék-szoftvergyártásban a Virtual Woman is egy ilyen dolog. A szoftver nőknek készült, akik kipróbálhatják magukat különböző szituációkban, anélkül, hogy valós kockázata lenne. A fejlesztő cég számos köszönőlevelet is kapott, az egyikben egy balesetben ágyhoz kötött nő hálálkodik azért, hogy talpig gipszben is nő lehetett a szoftver segítségével.
A függésnek több szintje van
Megkérdeztünk egy pszichológust arról, mi a véleménye a játékról, aki azonnal a függőség kialalakulására tért rá. „A Second Life típusú játékok veszélyt jelenthetnek a résztvevőkre” –állítja Dr. Fehér Gabriella. „A függésnek több szintje is van. A első szint még egyáltalán nem jelent függőséget, egy bármikor abbahagyható, rövid játékot jelent. Ez csupán kikapcsolódás. Veszélyt akkor jelez, ha a részvétel egyre több időt vesz igénybe, és már megváltozik a célja is: játék helyett kárpótlássá kezd válni. Ez főleg azoknak jelent veszélyt, akiknek a személyisége még kialakulóban van (fiatalok), komoly lelki problémák állnak fenn, ill. nem alakult ki egy stabil, erős egyéniség. Ilyenkor a játék elkezd meneküléssé válni, meneküléssé a hidegnek, sivárnak, reménytelennek érzett valóság elől.”
A szakember szerint ilyen esetben még egymás mellett fut a valódi világ és a kitalált, de a személy még jól ellátja mindennapi teendőit. „Természetesen ez a második, virtuális világ nem ad tartós megoldást a problémákra, csak egy szép álom. A pillanat fájdalmait csillapítja csupán, de amint véget ér, a játékos visszazuhan a valóságba. A két élet kontrasztjában az igazi élet még szürkébbnek és reménytelebbnek tűnik. A menekülés illúziója meggátolhatja a személyt, hogy életproblémáira igazi megoldásokat keressen. Amikor a függés teljesen elhatalmasodik, akkor a szerepjáték válik elsődlegessé a játékos életében, teljesen elhanyagolja társas kapcsolatait és kötelezettségeit, és a létfenntartása is veszélybe kerülhet. Ez már valódi, komoly függőség”- mondta Dr. Fehér Gabriella.
Nem éreztem csábítást
„Szerintem ez a szoftver nem egy nagy durranás, teljesen olyan, mint a Second Life, ahol ugyanezeket a dolgokat meg lehet tenni, nincs értelme ehhez külön letölteni a programot - meséli Klaudia, 34 éves informatikus. Ma már a nők szinte előnyben vannak a férfiakkal szemben, egy ilyen programnak nem kell képviselnie őket, noha ezt állítja magáról. A szoftver nagy siker lett volna, ha az SL előtt jelenik meg. Az SL világa mellesleg sokkal nagyobb, és maga a program is ismertebb. Én egyiket sem használom, de sok embert ismerek, akik az SL megszállottjai. Viszont egyetlen magyar Virtual Woman felhasználót nem ismerek. Én magam sem éreztem csábítást, hogy kipróbáljam.”