#ÉLETEM

Zsarnok anyának kövérebb a gyereke

2009. december 3., csütörtök 08:46

kover-gyerekHa az anya túlságosan erőszakos és az apa hanyag, akkor esélyes, hogy a gyereküknek testsúlyproblémái lesznek – derült ki a tinédzserek táplálkozási szokásait kutató felmérésből, amely megerősítette: a kamaszlányokra fokozottan hat a karcsúság divatja és reggeli nélkül jobban híznak.

cikk-tipus-riport

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége Tudományos Életmódtanácsok hírlevélsorozatának a legfrissebb kiadása a serdülők testsúlyával, és az azt befolyásoló szociális és lelki tényezőkkel foglalkozik. Ebben magyarországi felmérés nem szerepel, de a nemzetközi eredmények általános tendenciákat jeleznek, ezek hazai tinédzserekre is vonatkozhatnak.

A táplálkozási szakemberek a serdülőkorral azért is foglalkoznak kiemelten, mert a felnőttkor felé közeledve a fiatalok a testi fejlődésen kívül lelki szinten is óriási változásokon esnek át. Ebben a korban kezdenek el foglalkozni az alakjukkal és így az egészséges életmód, egészséges énkép fontossá válik. A kiadványban részletezett négy felmérés közül az első, a minnesotai tartogat némi újdonságot, a másik három inkább csak megerősíti a köztudott tendenciákat.
 

Minnesota: hanyag apa mellett kövér a gyerek

dagadtakA szülői mintákra koncentráltak a Minnesota-i Orvostudományi Egyetem munkatársai, akik kutatásukban arra a kérdésre keresték a választ, hogy a nevelési elvek és minták miképp befolyásolják a gyermekek testtömegét. Az EAT -Eating Among Teens – nevű felmérésben 4800 tinédzser vett részt. A kutatók megfigyelték, hogy a fiúk testtömegindexe azokban a családokban nagyobb, ahol az anya túlságosan erőskezű, zsarnokoskodó, illetve azokban, ahol a zsarnok anya mellett hanyag az apa.

A lányok hízásának a hátterében pedig nagy részben az áll, ha az apától nem kapnak egészségtudatos életre bátorítást, vagy épp példát. A szakemberek megállapították, hogy mind a túlságosan szigorú és korlátozó, mind pedig a következetlen szülői viselkedés rossz irányba befolyásolja a serdülők testtömegét, ezen keresztül pedig a későbbi egészségi állapotukat.
 

Japán: Aki gyorsabban eszik, jobban hízik

6000 12-13 éves kiskamasz bevonásával végezték el korábban a túlsúly és életmód összefüggéseit elemző felmérést Japánban. Kiderült, ha a gyerekek a reggelit elhagyják, ha túlságosan gyorsan étkeznek, ha túlzottan nagy adagokat fogyasztanak, akkor hajlamosabbak a hízásra. A fizikai inaktivitás, valamint a hosszú televíziózás mindkét nem esetén összefüggést mutatott a nagyobb testtömeggel. A lányok esetében a naponta két óránál hosszabb számítógépes játék, valamint a hét óránál kevesebb alvás jelentősen növelte testtömegindexüket. A szülői túlsúly a fiúk esetében két és félszeresére, míg a lányoknál két-háromszorosára növelte a túlsúly kialakulásának kockázatát.
 

Hongkong: Minden lányra hat a karcsúságfétis

A Hongkongi Egyetem munkatársai a karcsúságfétist előtérbe helyező szociokulturális hatások és a testtömegindex kapcsolatát vizsgálták 294 serdülőlány bevonásával. A kutatók alapvetése volt, hogy a karcsúság divatja legfőképpen a serdülőkorban lévő lányokra van hatással, mivel számos elvárásnak kell megfelelniük, ezen felül jelentősen befolyásolhatók. Kimutatásukban semmi új információ nem szerepelt, lényegében csak megerősítették a közhelyet, hogy testi elégedettségtől függetlenül diétázásra ösztönzi a lányokat az, hogy a karcsú testalkat a divat. Ezután a kutatók arra koncentrálnak, hogy vizsgálati eredményeikkel felhívják a közérdeket képviselők figyelmét, hogy szorítsák vissza az irreálisan vékony ideálok reklámozását.
 

Boston: Aki sportol, kevésbé hízik

Bostoni kutatók kis híján 4450 14 és 22 év közötti fiatalt vontak be a Growing Up Today elnevezésű vizsgálatukba, amelyben az étrend és fizikai aktivitás összefüggéseit vizsgálták négy éven keresztül. Ebből a vizsgálatból sem derült ki sok újdonság. A négyéves időszak alatt a követéses vizsgálat során a résztvevők testtömege átlagban 3,3 kg-mal gyarapodott. Azok a lányok, akik heti ötször vagy annál gyakrabban sportoltak, kisebb súlynövekedést mutattak. A súlygyarapodás megelőzésében az adagok csökkentése és a rendszeresen végzett fizikai aktivitás párosa bizonyult a leghatásosabb módszernek.

 


cikk-tipus-linkek

Mérlegképes magyar konyha
Hogyan őrizheted meg a konyhád finom ízeit anélkül, hogy a mérleg az ellenségeddé válna – erre ad választ dietetikusunk: a teendőid négy pontban összefoglalhatók, ha betartod, jókat eszel és karcsú maradsz.

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta