#ÉLETEM

Se csoki, se light, se diet

2009. szeptember 26., szombat 10:53

elelmiszercimke-lead-ujEgy tábla csoki kalóriatartalma a napi energiaszükségleted negyedét is kiteheti, de a light és a diet se hozzon feltétlenül lázba, mert vagy a zsír több benne, vagy a cukor, hogy legyen íze – dietetikusunk tippjei az élelmiszercímkék értelmezéséhez.

cikk-tipus-altalanos

Az egészséges táplálkozás a bevásárlással kezdődik. Nem mindegy, hogy mit emelsz le a polcról. A szép csomagolás nem elég, fontos a beltartalom is. Tippek ahhoz, hogyan értelmezd az élelmiszercímkéket, mire figyelj a vásárláskor.
 

Allergiára súlyos

Az összetevők listájában megtalálod (a felhasználás mennyiségének csökkenő sorrendjében), hogy mit is tartalmaz az adott áru. Ez különösen akkor érdekes, ha valamely összetevőre allergiás lennél (pl. tejfehérje, tojás) vagy ahhoz hasonló panaszokat okozna (pl. tejcukor). A gyártók feltüntetik azt is, ha valami csak nyomokban fordul(hat) elő a termékben. Ez egy jogi védelem a részükről, nem biztos, hogy ténylegesen benne van, de mivel allergia esetén a legkisebb mennyiség is súlyos következményekkel járhat, fontos, hogy erre figyelmeztessenek. 
 

Tasakos vagy főzött?

Keresd azokat a termékeket, amelyek lehetőleg nem tartalmaznak feldolgozott, finomított alapanyagot (pl. hidrogénezett növényi olajat, finomított cukrot). Az E-számokként elhíresült adalékanyagok (pl. tartósítószerek, állományjavítók) láttán azonban nem kell mindig a legrosszabbra gondolnod. Ezeket csak engedélyezett mennyiségben, arányban tehetik bele a gyártók az élelmiszerbe,. Természetesen jobban teszed, ha e termékek fogyasztását csökkented és igyekszel minél több friss, nyers élelmiszert venni (pl. tasakos leves helyett Te főzöd a zöldséglevest), így jutsz hozzá a legtöbb hasznos tápanyaghoz és a felesleges aggodalmat is elkerülöd.
 

Nézd a kék piktogramot!

A címkén olvasható energia- és tápanyagértékek (energia, fehérje, zsír, szénhidrát, élelmi rost) - egységesen - 100 gramm termékre vonatkoznak, ezt kell átszámolnod a megevett és megivott mennyiségnek megfelelően. Újabban elterjedtek az egy adagra vonatkozó értékek is, ezek segítenek meghatározni, hogy a napi szükséglethez képest mennyit fogyasztasz el az adott élelmiszerrel, itallal. A hosszas számolgatásokat teszi egyszerűbbé a csomagolásokon általában kék piktogrammal jelölt INBÉ-érték. 

Az Irányadó Napi Beviteli Érték támpontot nyújt az egészséges felnőttek (és gyerekek) étrendjéhez szükséges kalória, zsír, telített zsír, szénhidrát, összes cukor, fehérje, rost, só és nátrium hozzávetőleges mennyiségéről. Segítségével összehasonlíthatod az aktuális vagy napi fogyasztást az ajánlottal. A saját egyéni szükséglet függ attól, hogy hány éves, milyen magas, hány kilogramm vagy és mennyire aktívan töltöd a napodat. Figyelemreméltó például, hogy egy tábla csoki közel 500 kalóriát tartalmaz, ami egy 2000 kalóriás étrend esetén a napi energiabevitel negyede.

Hasznos tudni azt is, hogy 1 kcal nagyjából 4,2 kJ-nak felel meg.
 

Light, diet – légy résen

Ha éppen szeretnél pár kilót leadni és odafigyelnél az étrendedre, ismét csak a jó megfigyelőképességedre lesz szükséged annak megállapításához, hogy a light, diet szócskák mit jelentenek. Vajon azért kapta ezt a jelzőt az adott termék, mert kevesebb zsírt vagy kevesebb, illetve semennyi cukrot nem tartalmaz? Nem mindegy.

Sokszor a zsírszegény termékek több cukrot tartalmaznak, mint hagyományos társaik, illetve a hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékek zsírdúsabbak lehetnek annak érdekében, hogy jobb ízűek legyenek. A diabetikus termékek se hozzanak annyira lázba, mivel ezek cukor helyett többnyire fruktózt, szorbitot tartalmaznak, olyan cukoralkoholnak nevezett édesítőszereket, amelyek energia- és szénhidráttartalom tekintetében lényegében azonosak a cukorral. Előnyük annyi, hogy kevésbé hirtelen emelik meg a vércukorszintet, de előfordulhat, hogy több zsiradékot tartalmazhatnak a nem édesítőszerrel készültnél.
 

Facsard inkább frissen

Gyümölcslé, -nektár, -ital: a felsorolásnak megfelelően csökken a dobozban lévő ital gyümölcstartalma. A gyümölcsital már nagyon kevés gyümölcsöt, ám annál több cukrot tartalmaz, így nemcsak az alakod, de a fogaid miatt is jobban teszed, ha inkább a 100 %-os vagy a frissen facsart gyümölcs-, zöldségleveket iszod, akár desszert gyanánt vagy vitamintabletta helyett.

A fenti példák is mutatják, hogy a széles választékból néha nehéz, de nem lehetetlen kiválasztani a leginkább megfelelő terméket, csak elég időt kell szánni a címkék átolvasására.

 

A sorozat korábbi részei:

Miért fürdött Kleopátra szamártejben, és miért jó a fehértea meg a gyömbér? Milyen ételek, italok segíthetnek megőrizni és erősíteni nyári vitalitásunkat? | Miért fürdött szamártejben? – Őszi immunerősítés

Egész nap pörögsz, aztán amikor majd kilyukad a gyomrod az éhségtől, befalsz egy csokit, este pedig nekiesel a hütőnek – ugye nem csodálkozol, amikor ráállsz a mérlegre. | Viszlát, álomalak!

Tényleg használ-e a gyümölcskúra? Hogyan és milyen reményekkel alkalmazhatod? Vajon visszajön-e a végén, ami közben lement? Dietetikusunk a gyümölcsös diétákról, no és arról, miért egészséges egy kis fekete csoki. | Fogyni gyümölccsel?


Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta