Félsz a nagy izmoktól?

Zanza!

evribadigard_edzesnyitoHa egy nő a konditermet választja megszépülése színteréül, az érvek mellett biztosan előjön ez a félelem: „én nem akarok nagy izmokat”. Mielőtt feladod, és a plasztikai sebészhez fordulsz, lassulj le egy kicsit – és gondolkozz! Csodálatos hormonjaink vannak. Evribádigárd. Megvéd a szenvedéstől és a kilóktól.

 

Mától az Evribádigárd két szálon fut. Párhuzamosan lesz szó az edzésmódszerekről és az egészséges (valamint célravezető) táplálkozásról, táplálékkiegészítőkről.
A témát mindig jelöljük a képre vasalt fejlécben.

Többek között a hormonjainktól vagyunk olyanok, amilyenek. E hormonok a férfiakat régen mamutvadászatra, Trója meghódítására és hasonlókra késztették – manapság focimeccseken való dulakodásra és a tévéhíradó előtti őrjöngésre. Miattuk van aztán az is, hogy egy férfi csontja vastagabb, relatív izomtömege pedig sokkal nagyobb, mint egy nőé. A nő testében az ösztrogénszint a magasabb. Ettől sír egy nő könnyebben, ettől szebb a bőre, és ezért nem lesz tomboló idegbeteg, ha nem tud elsőre beparkolni megszokott helyére.

És ezért nem fenyeget egy nőt a „túlizmosodás”, hacsak nem Jürgen, a volt keletnémet úszódező segíti, vagy épp az a huszonhárom éves teremedző, akinek szellemi hátteréül az OKJ-s edzőtanfolyam szolgál, és eredményei közt az épp befejeződő második kokszkúráját tudná feltüntetni…

Persze az adott skálán belül itt is akadnak eltérések. Eltekintve a hivatásos női testépítő és fitneszversenyzőktől, ez alkati kérdés. Vannak az atlétaalkatúak, és vannak, akiket sokkal több gömbölyű idommal áldott meg a sors. Aztán vannak azok a pechesek, akiket egyik kategóriába sem sorolhatunk. Alkatonként más-más a mérték az edzésben, és más-más edzésmódszer válik majd be.

Nézzünk egy példát! Egy atlétaalkatú nőnek, aki most kezd fitneszterembe járni, biztosan azt tanácsolnám, hogy olyan diétába kezdjen, amelyben van szénhidrát – hacsak nem akar villámgyorsan keresztszálkás hasat, zéró mellet, és nem akarja látni érhálózatának teljes térképét. Emellett olyan edzésre kell beállnia, amelynek negyede kardiofitnesz, alacsony intenzitású gyakorlatokkal: inkább taposás, mint biciklizés; inkább emelkedőn való séta, mint futás.

A súlyzós edzésben inkább csak emlékeztetnie kellene az izmait létezésükre, mint erősíteni vagy rettenetesen kiégetni. Szabadsúlyokkal való összetett gyakorlatok használatát részesíteném előnyben. Egy-egy edzésnapon a teljes testet edzeném négy–hat alapgyakorlattal – és soha nem kell több, mint heti három edzés. Általános recept nincs, ha igazi eredményt akarunk elérni, érdemes személyre szabott tanácsot kérnünk egy szakembertől.

Folytatjuk


evribadigard_fejlec

Több mint testőr. Karatemester és életmód-tanácsadó. Megvéd a gyanús módszerektől. Megvéd a szenvedéstől és a kilóktól. Konkrét kérdésed van?
Az alábbi linkre kattintva felteheted Tarjáni Gyulának.

Kérdések és válaszok


A sorozat korábbi cikkei:

Érezz rá, mi a jó neked!

Megfeszülve nem megy

Mérlegen a tudat

 

Blogmustra