#ÉLETEM

Félsz a nagy izmoktól?

2009. június 3., szerda 17:25

evribadigard_edzesnyitoHa egy nő a konditermet választja megszépülése színteréül, az érvek mellett biztosan előjön ez a félelem: „én nem akarok nagy izmokat”. Mielőtt feladod, és a plasztikai sebészhez fordulsz, lassulj le egy kicsit – és gondolkozz! Csodálatos hormonjaink vannak. Evribádigárd. Megvéd a szenvedéstől és a kilóktól.

 

Mától az Evribádigárd két szálon fut. Párhuzamosan lesz szó az edzésmódszerekről és az egészséges (valamint célravezető) táplálkozásról, táplálékkiegészítőkről.
A témát mindig jelöljük a képre vasalt fejlécben.

Többek között a hormonjainktól vagyunk olyanok, amilyenek. E hormonok a férfiakat régen mamutvadászatra, Trója meghódítására és hasonlókra késztették – manapság focimeccseken való dulakodásra és a tévéhíradó előtti őrjöngésre. Miattuk van aztán az is, hogy egy férfi csontja vastagabb, relatív izomtömege pedig sokkal nagyobb, mint egy nőé. A nő testében az ösztrogénszint a magasabb. Ettől sír egy nő könnyebben, ettől szebb a bőre, és ezért nem lesz tomboló idegbeteg, ha nem tud elsőre beparkolni megszokott helyére.

És ezért nem fenyeget egy nőt a „túlizmosodás”, hacsak nem Jürgen, a volt keletnémet úszódező segíti, vagy épp az a huszonhárom éves teremedző, akinek szellemi hátteréül az OKJ-s edzőtanfolyam szolgál, és eredményei közt az épp befejeződő második kokszkúráját tudná feltüntetni…

Persze az adott skálán belül itt is akadnak eltérések. Eltekintve a hivatásos női testépítő és fitneszversenyzőktől, ez alkati kérdés. Vannak az atlétaalkatúak, és vannak, akiket sokkal több gömbölyű idommal áldott meg a sors. Aztán vannak azok a pechesek, akiket egyik kategóriába sem sorolhatunk. Alkatonként más-más a mérték az edzésben, és más-más edzésmódszer válik majd be.

Nézzünk egy példát! Egy atlétaalkatú nőnek, aki most kezd fitneszterembe járni, biztosan azt tanácsolnám, hogy olyan diétába kezdjen, amelyben van szénhidrát – hacsak nem akar villámgyorsan keresztszálkás hasat, zéró mellet, és nem akarja látni érhálózatának teljes térképét. Emellett olyan edzésre kell beállnia, amelynek negyede kardiofitnesz, alacsony intenzitású gyakorlatokkal: inkább taposás, mint biciklizés; inkább emelkedőn való séta, mint futás.

A súlyzós edzésben inkább csak emlékeztetnie kellene az izmait létezésükre, mint erősíteni vagy rettenetesen kiégetni. Szabadsúlyokkal való összetett gyakorlatok használatát részesíteném előnyben. Egy-egy edzésnapon a teljes testet edzeném négy–hat alapgyakorlattal – és soha nem kell több, mint heti három edzés. Általános recept nincs, ha igazi eredményt akarunk elérni, érdemes személyre szabott tanácsot kérnünk egy szakembertől.

Folytatjuk


evribadigard_fejlec

Több mint testőr. Karatemester és életmód-tanácsadó. Megvéd a gyanús módszerektől. Megvéd a szenvedéstől és a kilóktól. Konkrét kérdésed van?
Az alábbi linkre kattintva felteheted Tarjáni Gyulának.

Kérdések és válaszok


A sorozat korábbi cikkei:

Érezz rá, mi a jó neked!

Megfeszülve nem megy

Mérlegen a tudat

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta