#ÉLETEM

Diéta Mesterkurzus: Zsír- és cukorcsökkentő tippek

2010. március 12., péntek 15:26

Aeletmod2 rántott húst, sült krumplit enyhén kiolajozott tepsiben is ropogósra süthetjük a sütőben, nem muszáj bő olajban rotyogtatni, süteményt pedig mézzel is lehet sütni. Táplálkozási szakértőnk szerint az új szokások három hét alatt rögzülnek, érdemes elkezdeni.

Az előző részben a tavaszi életmódváltás három útjáról esett szó.

Ha már tudjuk, a nihilista, a maximalista, vagy a mérnök típusú életmódváltásra vagyunk leginkább hajlamosak, akkor gondoljuk át, hogy a sarki fűszeres, éjjel-nappali méregdrága és esetként hiányos kínálata, fonnyadt zöldségei helyett hol tudnánk minőségi, minél kevésbé feldolgozott élelmiszerhez jutni. Tervezzük meg a hetet, jelöljünk ki egy napot, amikor ellátogatunk a közeli piacra, hogy beszerezzük heti zöldség-, gyümölcsadagunkat.

A sor hosszan folytatható, de talán látszik már, hogy a folyamatos, fokozatos váltással csökkenteni tudjuk az esetleges kudarc esélyét és valóban hosszú távon is betartható életmódra rendezkedhetünk be.

Az új szokás három hét alatt rögzül

A három példa némileg sarkítottan mutatja be a lehetséges reakcióinkat, azonban mindenkinek magának kell mérlegelnie, hogy mi áll hozzá közelebb: akkor lesz-e eredményes, ha egyből mindent megváltoztat vagy ha lépésről lépésre teszi ugyanezt. Állítólag kb. 21 nap kell ahhoz, hogy egy új szokás tartóssá váljon és egyes kutatások szerint az átfogó életmódváltás a megfelelőbb. Utóbbi esetben az elején lehet, hogy csak rosszabbul érezzük magunkat, mert nő bennünk a frusztráció, stressz, amit az addig ismert dolgok elhagyása és új, ismeretlen, kezdetben kényelmetlen alternatívájuk kipróbálása jelent. Ilyenkor segítségünkre lehet, ha elsajátítunk valamilyen relaxációs, stresszoldó technikát (ehhez kérhetjük pszichológus, pszichoterapeuta segítségét is) és az új élményeket megosztjuk másokkal is (akik jó, ha hasonló cipőben járnak, mint mi). Azoknak, akik eltökéltek az életmód tartós megváltoztatása mellett, íme, egy kis ízelítő a lehetséges apró lépésekből.

Zsírcsökkentő tippek

1. Válasszuk a sovány vagy félzsíros tejet, tejtermékeket (tej, sajt, túró, tejföl, joghurt)

2. Tejföl helyett, ha csak az étel jellegével nem teljesen ellentétes, használjunk joghurtot, kefirt

3. Bő olajban sütés helyett inkább sütőben (kevés olajon sült), párolt, főtt, gőzben főtt, grillezett, roston sült ételeket készítsünk, válasszunk

4. A rántott húst, sült krumplit enyhén kiolajozott tepsiben is ropogósra süthetjük a sütőben

5. Majonézes salátaöntet helyett jó minőségű olajjal, friss citromlével és balzsamecettel ízesítsük a salátákat

6. Ha csak lehet, ne kenjük meg (vagy csak ritkán és vékonyan) a kenyeret, kiflit, zsemlét vajjal, margarinnal

7. Ha buliba megyünk, inkább a gyümölcsös koktélokat vagy száraz vörösbort válasszuk a tejszínes, cukorszirupos koktélok, krémlikőrök helyett

Cukorcsökkentő tippek

8. Olvassuk el alaposan az élelmiszerek címkéjét és válasszuk a hozzáadott cukor nélkül készült vagy csökkentett cukortartalmú termékeket

9. A gyümölcsjoghurtot készítsük el mi magunk friss vagy fagyasztott gyümölcsök és natúr joghurt felhasználásával

10. A cukorral, mézzel, csokoládéval dúsított müzlik, cukorral bevont extrudált gabonapelyhek helyett készítsük el mi magunk a müzlikeverékünket: zab-, rozspehely, cukormentes natúr kukoricapehely, natúr olajos magvak, friss és/vagy aszalt gyümölcsök lehetnek a hozzávalók, így mindig tudjuk, mit is eszünk

11. A gyümölcsitalok, -nektárok helyett 100 %-os vagy frissen préselt gyümölcslevet fogyasszunk, ha túl töménynek éreznénk, akkor hígítsuk fel vízzel

12. Teánkba, kávénkba használjunk egyre kevesebb cukrot, és ha meg bírjuk inni, akkor édesítőszerrel se pótoljuk az édes ízt

13. Ha sütit sütünk, próbáljuk ki a receptet fele mennyiségű cukorral, mézzel, valószínűleg még akkor is nagyon finom lesz, ha ebben nem követjük szentírásként a receptet

+ 1

Ha kifogytunk az ötletekből, fordulhatunk dietetikushoz is, aki segít megtalálni étrendünkben azokat a kis csapdákat, amelyek mi magunk állítunk fel gyakran csupán információhiány miatt.

 

Szerzőnk dietetikus.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta