A szinglik müzlit esznek, a házasok tojást

Zanza!

reggeliA dietetikusok szerint hiba, hogy több mint 800 ezren éhgyomorral vágnak neki a napnak. A magyarok kedvenc reggelije a szendvics és a péksütemény, a szinglik inkább müzlit és gyümölcsöt esznek, a házasok pedig tojást.

A reggelizési szokásokat vizsgáló felmérésből az is kiderült, hogy már Magyarországon is kezdenek beindulni a reggeliző helyek.

A táplálkozástudományi szakemberek régóta hangsúlyozzák a reggeli étkezés fontosságát, idő hiányában azonban több mint 800 ezren éhgyomorral vágnak neki a napnak, derült ki a 2010 áprilisában készült McReggeli Gyorsjelentésből. A felnőtt lakosság körében végzett országos reprezentatív felmérés szerint a magyarok többségének az a szokása, hogy reggelente otthon eszik (80%), de több mint 1,5 millióan hetente legalább egyszer házon kívül reggeliznek.

A fiatalok együtt esznek

A kutatásból kitűnik, hogy az életciklusnak és az ahhoz kötődő életformának is meghatározó szerepe van a reggelizési szokásainkban. A 18-29 évesek között a kollégákkal és barátokkal, míg a 40 év felettieknél az egyedül reggelizők vannak nagyobb számban.

Jól elkülönülnek a szingli és a párkapcsolatban élők étel- és italválasztási szokásai is: előbbiek tipikusan müzlit, gyümölcsöt és gyümölcslevet, utóbbiak jellemzően tojást, tósztot és teát fogyasztanak reggelente.

A legnépszerűbb reggeli fogások között egyébként a szendvics és a péksütemény viszi el a pálmát, a magyarok 61-61 százaléka szokta ezeket enni reggelenként. Ezt követik a tojásételek (47%) és a tósztok, azaz a pirítós (33%).

Legalább 400 forintot költenek

A 18-29 éves fiatalok közel felénél, míg a 30-39 és 40-49 évesek harmadánál alakultak ki így a reggelizési szokások. A házon kívül reggelizők átlagosan 320-340 forintért vásárolnak, és az 1,3 milliót is meghaladja azoknak a száma, akik 400 forintnál többet költenek a nap első étkezésére.

A házon kívül reggelizők négy jellegzetes csoportba sorolhatók. Nagyrészüket az irodai piknikezőknek elnevezett csoport alkotja (70%). Ők otthon csomagolják maguknak a reggelijüket és a munkahelyükön fogyasztják azt el. A mobil reggelizők (37%) elvitelre vásárolnak, elsősorban pékségeknél, és menet közben falatoznak. A harmadik típus a reggeli vadászok fantázianevű csoport (22%). Ők megfontolják, hová mennek reggelit szerezni, mert számukra az ár-érték arány kiemelt jelentőségű. A gyors kiszolgálás fontos a számukra, kb. 15 percet szánnak a nap első étkezésére, ugyanakkor szeretik nyugodtan, kulturált környezetben elfogyasztani azt. Legkevesebben az időmilliomosok vannak (8%), ők reggelente akár 1 órát is elüldögélnek bisztrókban, kávézókban. A csoportok között van átfedés: mivel az emberek nem feltétlenül ugyanazt a típusú ételt választják minden reggel, emiatt a házon kívüli étkezés helyszíneit is váltogatják.

Magyarországon is beindulnak a reggeliző helyek

Míg Spanyolországban, Franciaországban vagy akár Angliában teljesen hétköznapi, hogy az emberek beüljenek valahova reggelizni, addig Magyarországon kevésbé elterjedt ez a szokás. Ugyanakkor a nyugati trendeknek megfelelően hazánkban is egyre több étterem és kávézó kínálatában szerepel kifejezetten reggeli fogás. A piac növekedése pedig azt feltételezi, hogy a kereslet is növekszik, így valószínű, hogy a jövőben a házon kívül reggelizők száma is jócskán emelkedni fog.

Blogmustra