Az agyadnak sem mindegy, hogy mit eszel

Zanza!

Az egyszeresen telítetlen zsírsavakat fogyasztó öregek jobban teljesítenek az intelligenciateszteken és jobbak lehetnek az összpontosítást igénylő feladatok megoldásában is.

A kognitív funkciókra kedvező hatást gyakorló mediterrán étrenddel kapcsolatos kutatások eredményei motiválták az amerikai kutatókat arra, hogy megvizsgálják, milyen hatással vannak az agyra és az intelligenciára a mediterrán étrend előnyeivel gyakran összefüggésbe hozott egyszeresen telítetlen zsírsavak. Az olívaolajban, avokádóban és diófélékben is megtalálható zsírsavaknak pedig úgy tűnik valóban kedvező a hatása az agy működése szempontjából. A kutatás eredményeiről a Science News számolt be. 

shutterstock 522486307

Az Illinois Egyetem kutatói 99 idős, de egészséges ember vérmintáit elemezték, és arra voltak kíváncsiak, van-e összefüggés a különböző telített és egyszeresen telítetlen zsírsavak jelenléte és a kutatásban résztvevők intelligenciaszintje és agyi felépítése között. A vérminták, az MRI-vizsgálatok és az intelligenciatesztek eredményeinek elemzése során arra a következtetésre jutottak a kutatók, hogy az egyszeresen telítetlen zsírsavak nagyobb arányú jelenléte együtt jár az agy mindennapi problémamegoldással és az összpontosítást, koncentrációt igénylő feladatokkal összefüggésbe hozható régióinak kialakításával.

Az agy ezen régióinak kialakítása és működése úgy tűnik optimálisabb és hatékonyabb lesz a telítetlen zsírsavaknak köszönhetően. Ez az intelligenciateszteken elért jobb eredményekkel együtt azt látszik megerősíteni, hogy az étrendünk meghatározóak az agyunk specifikus régióinak működése, és így a kognitív funkciók szempontjából is.

A pszichológus Aron Barbey, a kutatás vezetője szerint az egyszeresen telítetlen zsírsavaknak az agyra gyakorolt hatásának pontosabb megértése azért fontos, mert lehetővé teszi, hogy a jövőben a táplálkozási szokások megváltoztatásával javíthassunk a kognitív teljesítményünkön. 

Blogmustra