#ÉLETEM

A 4-es 6-os villamos ablakába soha nem süt be a nap

2017. május 17., szerda 07:34

De ha mégis, valószínűleg az sem elég ahhoz, hogy elég D-vitaminhoz jusson a szervezeted. De mennyi D-vitaminra van szükségünk? És napfény nélkül mivel pótolható a vitaminszükségletünk?

Pár perc séta a metrómegállóig, néhány perc séta amíg beérsz az irodába. Elég napfény ér ahhoz, hogy biztonságban légy a napi D-vitamin fejadagokat illetőleg? A Science of Us által megszólaltatott szakértők elmondják, mit érdemes tudnia egy modern, napfény szempontjából rejtőzködő életmódot folytató városlakónak a D-vitaminól.

Dr. Chris D’Adamo a marylandi orvosi kar tanára azt emeli ki, hogy a D-vitamin hatással van a génexpresszióra, és fontos szerepet tölt be mind a belső elválasztású mirigyek, mind az immunrendszer működésében. Ezen kívül segíti a foszfor és a kalcium felszívódását is, tehát hozzájárul az egészséges csontok és fogak állapotának megőrzéséhez, hiánya pedig angolkór vagy csontlágyulás kialakuláshoz vezethet – teszi hozzá a dietetikus Brigitte Zeitlin. Lágyból pedig csak a tojás és az öblítő jó.

A napi D-vitamin bevitel szempontjából nagyjából 600 NE az irányadó mérték (NE = nemzetközi egység), ez az egészséges felnőttek túlnyomó többsége számára elegendő mennyiség, de nemtől és kortól függően ez az érték változhat. Idős korban például általában valamivel több, 1 évesnél fiatalabb gyerekeknél pedig valamivel kisebb az ajánlott mennyiség. Mindehhez már nagyjából 10-15 perc napon szikkadás elég lehet.

A D-vitamin szintézist serkentő napfény hiányában sok lazac, tonhal, szardínia, tojás, tőkehalmáj, esetleg vitaminnal dúsított tej vagy valamilyen gabonapehely formájában vihetünk be többé-kevésbé természetes úton D-vitamint. Amennyiben egy vérvizsgálat során mégis kiderülne (máshogy nem igazán lehet kideríteni), hogy valaki D-vitamin hiányban szenved, még mindig ott van a rengeteg vényre és vény nélkül kapható vitaminkészítmény és táplálékkiegészítő. Minderről nagyjából ilyen külsejű emberek adhatnak bővebb felvilágosítást. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta