#ÉLETEM

4 hasznos dolog, amit a kamaszoktól tanulhatsz

2017. április 14., péntek 14:23

Nemcsak az idősebbektől vehetünk leckéket a boldogságról.

“Túl gyakran hallom a praxisomban felnőttektől, hogy dögunalmas az életük. Megcsömörlöttek, kiégtek, elvesztették az újdonságkeresés vágyát és letaglózza őket a monotónia unalma” - írja Dr. Daniel J. Siegel klinikai pszichiáter és agykutató Okostojás című könyvében. Márpedig az egyhangú, rutinszerűen élt mindennapok könnyen kétségbeeséshez, apátiához, sőt depresszióhoz és elmagányosodáshoz vezethetnek. Aki felismeri, hogy automata üzemmódba kapcsolt, mert már szinte semmi sem köti le vagy élteti igazán, annak érdemes megfogadni Siegel tanácsait és felerősíteni magában néhány kamaszkori tulajdonságot.

A felnőttek hajlamosak automata üzemmódba kapcsolni, amikor úgy érzik, túl nehéz megbirkózni az élet dolgaival és a világ súlyával. “Néha könnyebb kizárni a pezsgő, eleven élet elemi aspektusait, amelyek a kamaszkor hozadékai, és kifejleszteni a pusztán funkciókat teljesítő rutint” - fogalmaz Siegel. Pedig van más lehetőség is, egyszerűen példát kell vennünk a fiatalokról.

shutterstock 407850313

Oké, a kamaszkor egy rakás kihívással és nehézséggel is jár a hormonok miatt, de sokkal nagyobb szerepe van a kamaszkori sajátosságok kialakulásában az elmében zajló változásoknak, ilyenkor ugyanis többek között változik a memóriánk, a gondolkodásunk, ahogy érvelünk, a figyelmünk fókusza, a döntéseink és a másokhoz való viszonyaink is. Ha tehát bevetjük a kamasz elme erejét, akkor egyhamar biztosan nem fogunk besavanyodni. 

De nézzük a konkrét szempontokat: 

Érzelmi töltet

A fontos, intenzívebb érzelmek átélése segít értelmet adni a világunknak és energiával tölt fel. Serdülőként valószínűleg te is hol kicsattantál a boldogságtól, hol haragudtál az egész világra. Ez teljesen normális, és felnőttkorban sincs semmi gond azzal, ha valamiért magunk alatt vagyunk. A baj az, hogy ilyenkor a legtöbben menekülni próbálnak a negatív érzéseik elől - vagy a virtuális térbe vagy az alkoholba vagy az ételfüggőségbe - ahelyett, hogy elfogadó, empatikus módon viszonyulnának ezekhez az élményekhez is, és megtanulnák azokat is úgy megélni, ahogy az örömteli eseményeket. De az érzelmi intenzitásba beletartozik a humor is, ami létfontosságú ahhoz, hogy színessé tegyük a mindennapjainkat, ezért ne akarj mindig túl komoly lenni.

Annak egyébként, aki gyakran elégedetlen önmagával, sokat segíthet a hála és az áhítat érzésének gyakorlása, amitől türelmesebbek, kevésbé anyagiasak és sokkal odaadóbbak leszünk, sőt a rendszeres ámuldozás a betegségeket is segít elkerülni. A boldogságkutatók szerint mindez talán annak köszönhető, hogy az áhítat lelassítja szubjektív időérzékünket és stimulálja az alkalmazkodóképességet, vagyis megváltoztatja az ember megértését a világról: egyszerűen nyitottabbá és elofgadóbbá tesz minket- fogalmaz Dr. Melanie Rudd az áhítat jelentőségéről írt tanulmányában. Érzelmeink intenzitása pedig szorosan összefügg az emberi kapcsolatainkkal, ami a másik alappillére pszichés jóllétünknek.

Társas kapcsolatok

Társas lények vagyunk, ami azt jelenti, hogy szükségünk van szoros kötődésekre, mások közelségére ahhoz, hogy jó legyen az általános közérzetünk. De a minőségi kapcsolatokat testünk is igényli: szeretteink érintése csökkenti a fájdalom érzését és nyugtatja az agyat. Az érintések közül is a legklasszabb az ölelés, ami csökkenti szervezetünkben a stresszhormon szintjét, és növeli az oxitocinét, ami a kötődés, a bizalom és az odaadás kémiai alapja.

A kamaszok különösen igénylik a kortárs kapcsolatokat; hasonlóan gondolkodó, megértő, empatikus barátokra van szükségük, akikkel osztozhatnak az örömteli és a szenvedést okozó élményeken is. A társas kapcsolatok vágya támogató kötődéseket teremt, amelyek a kutatások által bizonyítottan hozzásegítenek a tartós, akár életen át tartó boldogsághoz.

Apropó, empátia: boldogságszintünk növelésének leggyorsabb és legegyszerűbb útja, ha másoknak segítünk. Amikor önkéntes munkát vállalunk, amikor valami jót teszünk másokkal, akkor összekapcsolódunk velük, értékesnek, fontosnak látjuk magunkat, pozitív érzéseket kapunk cserébe, és csökken a magányosság és az elszigetelődés érzése. Talán ezért is nő a várható élettartama azoknak, akik rendszeresen önkénteskednek.

Újdonságkeresés

Az újdonságkeresés a kamasz agy idegpályáin a jutalom iránti fokozott vágyból fakad, létrehozva az új kipróbálásának, az élet teljesebb átélésének és élvezetének belső motivációját. Az újfajta módszerek kialakításának igénye, a kalandvágy ösztönzi az érzékeinket, az érzelmeinket és a gondolkodásunkat, ezért a megszokott tévézés vagy netezés helyett érdemes valami kihívást jelentő szabadidős elfoglaltságot keresni. Legyen az egy extrém sport, amivel feszegethetjük a komfortzónánk határait - persze csak ésszel - vagy valamilyen nyugisabb, kreatív kikapcsolódási forma, amiről kiderülhet, hogy tehetségesek vagyunk benne vagy akár a munkánkban is kamatoztathatjuk.

Már csak azért is megéri, ha valakinek van egy értelmes és hasznos hobbija, mert "a tudományos kutatások szerint új képességek gyakorlásakor erősödik az idegsejtek kapcsolódása, amely aztán segít összetettebb idegpályákat létrehozni az agyunkban. Az összetettebb idegpályák pedig segítenek érzelmeink kiegyensúlyozásában, figyelmünk összpontosításában, mások és magunk megértésében, a problémamegoldásban és a másokkal való interakciókban" - írja Siegel.

Kreatív felfedezés

Az új fogalmi gondolkodás és az elvont érvelési képesség lehetővé teszi a kamasz számára a status quo megkérdőjelezését, hogy a problémákat szokatlan stratégiákkal közelítse meg és új ötletei szülessenek. Ha szeretnéd, hogy a rutinok újra rítusokká váljanak az életedben, érdemes neked is a kreatív felfedezésekbe kapaszkodnod, ehhez pedig néha nagyon jól jönnek a semmittevésről szóló időszakok. Ne időpocsékolásnak, hanem szükséges pihenési időnek fogd fel az unatkozást, ami felfrissíti az agyad. Ha néha kizárod a környezetet, és megpróbálod lazításra felhasználni a szabadidőd, akkor nagyobb az esélye, hogy új gondolataid születnek és új megoldásokat találsz a problémákra. A kutatások szerint az álmodozás kifejezetten hasznos arra a célra, hogy kilábaljunk a “taposómalom-szindrómából”. A legjobb tehát, ha összekötöd az újdonságkeresést a kreatív felfedezéssel. Veszíteni biztosan nem fogsz vele.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta