Zanza!

Tripladés mellek a pornóban, tökéletesen feszes idomok a videoklipekben, sima, ránctalan arc a mozifilmekben. És még csak a nőkről volt szó. A férfiaknak ott vannak a rommá gyúrt szuperhősök, vagy csak szimplán egy világítón fehér fogú milliárdos egy vagány sportkocsival. És hát fel kéne venni a tempót.

Nálunk, embereknél a párválasztás egyik alapköve, hogy vegyük észre a másikat, illetőleg hogy minket vegyenek észre. És ha észrevesznek, lássák bennünk a termékenységet, a vitalitást, a potenciális partnert. Nekünk pedig legyenek kapaszkodóink arra vonatkozóan, mire figyeljünk, ha utódaink életrevalóságát és biztonságát szeretnénk szavatolni. Ez az evolúciós alap, erre épül rá minden más.

Például a civilizáció és a kultúra, amelyek valamilyen mértékben meghatározzák, mi az, ami az adott helyen és korban a rátermettség jelzésének számít. A modern világban ilyen a divat és a különféle más, például technikai trendek, korszakokban gondolkodva pedig ilyenek az adott időre jellemző élethelyzetekben hasznos tulajdonságok, tárgyak. Ezek azok a dolgok, amire felfigyel a potenciális partner, és vonzza. Hasonló módon működik egyébként a páva is, náluk a színes toll számít menőnek. 

shutterstock 340320908

Image is everything

És ahogyan az állatvilágban, úgy az ember esetében is könnyű becsapni ezt a működést. Olyan ingerek kellenek ehhez, amik egyrészt a szaporodási siker jelzései, férfiak esetében ezek klasszikusan az erőre, a rátermettségre és a gazdagságra, nőknél a termékenységre és a gyermekgondozási képességre mutatnak. Másrészt a többi elérhető riválishoz képest feltűnőbb, erősebb ingerekre van szükség. Ez még nem új, az optikai tuning történelme az ősidőkig nyúlik vissza: a nagyobb, kerekebb mellek látszatának praktikái éppoly régiek, amilyen a vagyon, az erőforrások kirakatai. Óriási változás történt viszont abban, hogy ma már nem csupán az erősségek kiemeléséről és a gyengeségek elrejtéséről van szó. A fotókat, videókat manipulálni tudjuk, testünket sebészeti módszerekkel, vagy hormonkészítményekkel alakíthatjuk, és mindenféle státuszszimbólumra vehetünk fel hitelt. A kínálat óriási, a lehetőségeink pedig végtelenek, hogy olyan kirakatokat rendezzünk magunkról, amik egyáltalán nem mi vagyunk. A lényeg csak annyi, hogy minél hangosabban, hirdessék: akit ez az image takar, egy igazi evolúciós főnyeremény. Aztán idővel persze elválik, hogy mennyire az, a pávakakas mindenesetre a párzási időszak után levedli a színes farktollait.

A figyelmeddel szavazol

A figyelmünkért azonban nem csak a párválasztásban érdekeltek versengenek, hanem tulajdonképpen mindenki, aki akar tőlünk valamit. A filmproducertől a kereskedőn át a szolgáltatóig. Ehhez is erős ingerre van szükség, amire az ember felfigyel. Még akkor is, ha ehhez el kell torzítani a valóságot. Így születnek a photoshoppolt testű modellek, a nimfomániás pornósztárok, a háromszáz spártai hős, és így működnek a hírműsorok katasztrófa-tudósításai is. Egy olyan világ vesz körbe minket, ahol mindenki a figyelmünkre hajt, és ahol minden elképzelhető inger előállítható és bemutatható, függetlenül attól, hogy a valóságban létezik vagy létezhet-e.

És mivel légyegében mindig a túlélés a tét, biztosra kell menni. Hogy mennyire veszítjük el ebben a világban a realitásérzékünket? Azok a plasztikai sebészek, akik női magazinok utolsó oldalain hirdetik magukat, például remélik, hogy eléggé. Szintén jól járnak vele a zsírégetők, a tömegnövelők és minden olyan termék gyártói, amelyek az összehasonlításban sérült énképünket hivatottak helyreállítani. Merthogy ilyen környezetben nem könnyű élni.

shutterstock 478196071

Trendszer

Már csak a folyamatos változások miatt sem. A trendek ugyanis folyton változnak, mindig el kell tudni adni az újabbat, legyen szó modern elektronikai cikkekről, a ruházati divatról, vagy akár a testképről. A két évvel ezelőtti multimédiás eszköz ma már sokszor elavultnak számít, negyedévenként más színű és mintájú és fazonú ruhák jönnek divatba. És ugyanígy, a néhány évtizede még széles körben vágyott testalkatból (napjainkban ez a plus size kategória) Photoshoppal itt-ott levágtak, és létrehozták a szuperfitt ideált. Ez utóbbi kapcsán érdemes egy pillantást vetni arra is, milyen evolúciós előnyöket domborítanak ki az egyes részletek hangsúlyán keresztül.

A régi idők teltebb, dúsabb keblű, széles csípőjű nőideálja egyértelműen a termékenység és a gyermek gondozására való rátermettség jegyeit hordozta. A sokkal sportosabb, karcsúbb, kacér tekintetű modellek sokkal inkább a könnyű csábíthatóság, a magas libidó, és így a gyakoribb és szenvedélyesebb szex lehetőségét üzenik. Vagyis korábban az számított jó nőnek, aki tutira kihordta a gyereket, aki utána nem halt éhen, ezt ma már főleg a szexuális vágy látszik meghatározni. Rövidebb távon kezdtünk el gondolkodni. Ami nem is csoda, hiszen korunk üzenete is ez: a most van, a jövő bizonytalan, szerezd meg, amit csak tudsz, ki ne maradj semmiből. És az alapszükségleteinkre mindig lehet építeni. 

Blogmustra