#ÉLETEM

Meg szeretné őrizni lelki egészségét? Kertészkedjen!

2017. április 8., szombat 13:04

A kertészkedés annyira jó hatással van a lelki egészségre, hogy terápiás módszerként is használják. Nem hiába javasolta Pangloss mester kertjeink nevelgetését. De hogy mennyiféle módon segít a kert abban, hogy boldogabbak legyünk, az egész meglepő.

Sosem gondoltam, hogy a kertészkedés különösebben izgalmas dolog. Most sem gondolom, hogy az lenne. Csak éppen már nem vágyom izgalmakra. Békére, nyugalomra és elégedettségre vágyom. Jártam egyszer a Fűvészkertben. Akkoriban még nem vonzott annyira a föld szaga, mint Katalin hercegnét a testszínű körömcipők, de a cseresznyefa-virágzás szép programnak tűnt. Az is volt. Hamarosan újra aktuális, ajánlom. Míg végigjártam, feltűntek az emléktáblák, amiket a kert egykori főkertészei tiszteletére helyzetek el kaktuszok mentén és bukszusok mögött. Ha betűt látok, elolvasom, úgyhogy ezeket is végigolvasgattam. Azt vettem észre, hogy a főkertész urak minimum ötven, de inkább hatvan évig voltak a kert alkalmazásában, és talán mindegyikük egészen matuzsálemi kort ért meg. Ez aztán az életbiztosítás! Jöhetett háború, vagy ötvenhat, ők szaporították a beleéri puszpángot és gondozták a szecsuáni végzetcserjét. És ez jót tett nekik.

shutterstock 403288657

Aki kertészkedik, annak nem újdonság, amit írok: nagyon jó hatással van a lelkiállapotra, a stressz kezelésére és az életörömre egy kert. Már önmagában az, hogy az ember megtermeli a saját ennivalóját nagy elégedettséget jelent. De ezen kívül rengeteg dolog van a kertészkedésben, ami céllal és értelemmel tölti meg az életet, és segít abban, hogy kezeljük a feszültséget és egyéb negatív érzéseinket. 

Kontroll-érzés

Krónikus stressz leginkább a hosszan tartó tehetetlenségi állapotokban alakul ki: amikor úgy érzem, hogy nem vagyok ura az életemnek, azoknak a dolgoknak, amik történnek velem. Ugyanígy a szorongás és a depresszió állapotában is az a jellemző, hogy a beteg nem érzi azt, hogy képes lenne irányítani az életét. A kertészkedés során mi kontrolláljuk a dolgokat. Viszonylag egyszerű, könnyen kivitelezhető, és újra és újra ismétlődő tevékenységekkel vagyunk támogatói a növények fejlődésének. Ezzel észrevétlenül jelenik meg az életünkben a kontroll – mármint annak, aki úgy érzi, hogy elvesztette. Különösen jó terápia a kertészkedés olyanoknál, akik sérültnek, alkalmatlannak érzik magukat, legyen ennek testi vagy lelki oka. A napjainkban egyre jobban terjedő magaságyás tényleg lehetővé teszi fizikai korlátokkal élőknek is a kert élvezetét.

Gondoskodás

Mindenkit épít az, ha úgy érzi, hogy gondoskodhat valakiről vagy valamiről. Sokan ezt mégsem teszik. Sokan nem érzik gondoskodásra képesnek magukat. A növények pedig pont nem törődnek azzal, hogy ki mire érzi képesnek magát – ha kapnak öntözést, némi gondoskodást, figyelmet, akkor nekiállnak fejlődni. Lehet valaki gyerek vagy öreg, nő vagy transznemű, szellemi fogyatékos vagy Nobel-díjas, éppen pont mindegy a kiléte a paradicsomnak. A növények egyszerűen mindenkinek megadják a lehetőséget a gondoskodásra.

Összekapcsol a világgal

A kert gyengéden ráébreszt minket arra, hogy nem mi vagyunk a világ közepe. Ha elborítanak minket a teendőink, ha nagy stresszt élünk meg, ha nem tudunk kikeveredni az önmarcangoló gondolataink közül, és kimegyünk a kertbe, akkor látjuk, hogy több dolgok vannak földön és égen, mint a mi problémáink. Rachel Kelly író, és táplálkozási szakember érzékletesen írja le, hogyan segített neki a kert kilábalni a depressziójából. Úgy érezte, hogy a belső fájdalmába zárva már semmi keresnivalója a „külvilágban”, de a kert átmenet volt, odáig elmerészkedett. Már az is eredmény volt, hogy kiment a napra és a levegőre, ami tudvalevőleg jó hatással van a hangulatra. Amikor úgy érezte, hogy teljességgel haszontalan mindenki számára, akkor a dáliák finoman jelezték neki, hogy ezt-azt mégis kellene tennie. És meg is hálálták az erőfeszítést: bimbókat hoztak.

Célt és reményt ad

A kertben kódolva van a remény: ha elültetünk egy magot, azzal létrehozunk egy életet, hozzáteszünk valamit a világhoz, és elvárjuk, hogy kikeljen. A remény olyan érzés, mely hozzájárul ahhoz, hogy higgyünk képességeinkben, vagyis legyen önbizalmunk; és a jövő jóra fordultában, vagyis legyünk optimisták. Akinek nincs önbizalma és nem optimista, az nem tud reménykedni. De akit a kert a maga egyszerű módján hozzásegít a reménykedéshez – annak táplálva lesz az önbizalma és az optimizmusa.

Magyarország első munkaterápiás intézményét Benedek István hozta létre még az ötvenes években Intaházán. Az alkalmazott módszere a betegek segítésére a kertészkedésre, földművelésre alapozott. Az ültetés, a növények gondozása, a mozgás, a kertek tervezése – olyan tevékenységek, melyekkel visszavihetőnek látta az elégedettséget, a munka örömét a pszichiátriai betegek életébe. Az intézmény most is ezzel a módszerrel működik, melyet azóta rengeteg más helyen honosítottak meg.

shutterstock 453431971

Segít relaxálni és elengedni

Freud szerint már a növényekre ránézni is pihentető – nincsenek érzéseik és nincsenek konfliktusaik. Amíg a növényekkel foglalkozol, addig nem gondolsz határidőkre és idegesítő ügyfelekre. Vagy ha igen, ha fel is merülnek a megoldatlan problémák, másképp, mint amikor a dugóban ülve rágódsz rajtuk. A gyomlálással, locsolással járó repetitív fizikai tevékenység felszabadítja a gondolatokat, és sokkal kreatívabb működést tesz lehetővé. Valódi megoldásokra juthatsz begörcsölt rágódás helyett.

Levezeti a haragot

Sok mindent kezdhetsz a héten összegyűlt feszültséggel. Moroghatsz a gyerekeiddel, veszekedhetsz a pároddal, püfölhetsz egy boksz-zsákot, és eltemetheted magadba valamilyen öndestruktív eszköz, például cigi segítségével. De mennyivel jobb fát vágni, erővel belenyomni az ásót a földbe és odacsapni a kapával. Nagyjából ugyanaz az eredmény, mint a boksz-zsákkal, de mennyivel kevésbé öncélú.

A kertészkedést elég kicsiben kezdeni. Minél kevésbé vagy gyakorlott, annál kisebben. Már egy kis balkonláda, vagy akár egy lakásban lévő kiskert is biztosíthatja, hogy reménykedve figyelgesd és támogasd egy élőlény kivirágzását – ez esetben szó szerint.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta