Amikor az edzőterem már nem elég: kipróbáltuk a FloatFitet és az AirYogát

Zanza!

Plank és guggolás szörfdeszkán, denevérpóz egy plafonra függesztett mini függőágyban: kipróbáltuk a Float Fitet és az Air Yogát. Mutatjuk neked, hogy miért és mire jók ezek a mozgásformák.

Aki rendszeresen jár edzőterembe, azzal biztosan előfordult már, hogy rohadtul ráunt a jól bevált mozgásformáira. Na, ilyenkor kell kipróbálni valami újat. A KamiBo a BalletBody, és a Backroll után újabb szokatlan mozgásformákat teszteltünk, a klasszikus csoportos órák kínálatán túl: a medencében egyensúlyozós Float Fitet, és a légtornát idéző Air Yogát.

FloatFit

Itthon február óta lehet kipróbálni, de egyébként a világ is csak 2016 végén fedezte fel magának ezt a sportot. Remek csoportos óra introvertáltaknak: annyira kicsi a medence ahol tartják, hogy maximum négyen férnek el, úgyhogy nagy tömegtől nem kell tartani. A lényeg: harminc percen keresztül fent kell maradni a medencébe rögzített, széles testű szörfdeszkán, miközben a legalapvetőbb – de ettől még nem feltétlen könnyen kivitelezhető – feladatokat kell csinálni, miközben a partról dirigál az edző. Guggolásból felugrás, plank lábemeléssel, felülés pókember-fekvőtámasz és társai, szevasztok! Valahogy így, csak itthon jóval kevesebb résztvevővel:

Ezek mellett jógából ismerős gyakorlatok is vannak, itt az a lényeg, hogy míg két ember egyensúlyoz, a másik kettő úgy tapos ahogy csak bír, hogy a hullámok nehezítsék a statikus gyakorlatot végző dolgát. Eleinte voltak fenntartásaim, hogy mennyire lesz ez fárasztó, de negyed órával kezdés után már mindenem remegett, a guggolásból felugrást követő hatalmas csobbanás után már melegem sem volt. Összességében jó móka, barátnős vicces programnak például tökéletes, de az ára miatt nem leszek törzsvendég. 

Kinek lehet jó?

  • Aki vicces, formabontó órát keres, mert baromira unja már az edzőtermet.
  • Aki szereti a vizet.
  • Aki állt már szörfön vagy SUP-on, és szerette az érzést.
  • Akinek jó az egyensúlyérzéke.
  • Akinek van már némi edzésmúltja. Ha nem tudod hogyan urald a tested, feszítsd meg a hasizmaid, hogyan guggolj vagy plankolj helyesen, akkor nem sok értelme van küzdeni az elemekkel, mert minél bizonytalanabb vagy, annál nagyobb eséllyel esel be a vízbe. Ami persze nem gáz, csak egy idő után elmegy az ember kedve az egésztől, hogy sosem a megfelelő feladatot csinálja, hanem folyton próbál visszajutni a deszkára.

Kinek nagyon nem:

  • Aki utál vizes lenni, vagy egyenesen fél a víztől (vagy attól, hogy egy instabil deszkáról állandóan beleesik.)
  • Akinek rossz az egyensúlyérzéke, gyakran szédül.
  • Aki ezzel kezdene bele az edzésbe. Először inkább tanuljuk meg kivitelezni a feladatokat szárazföldön.
  • Aki ezzel akarna lefogyni. Kiegészítő, keresztedzésnek tökéletes, és ahhoz képest tényleg sok kalóriát éget az ember, hogy csak egy szörfdeszkán guggolgat meg plankol. De a dicsőséghez önmagában ez kevés.

Milyen ruha kell hozzá? Számomra teljesen érthetetlen módon edzőruhát ajánlanak, pedig egy sportfürdőruha sokkal alkalmasabb lenne a célra. Mindenesetre a sportmelltartó és boardshort alatta bikinialsóval jó kompromisszumnak bizonyult. Mert senkinek ne legyenek illúziói, mindenki vizes lesz egy ponton, ha máskor nem, a be- és a kijutásnál mindenképp. A törölközőt és papucsot se hagyd otthon!

Itt  a szerző épp plankolva küzd az elemekkel
Itt  a szerző épp plankolva küzd az elemekkelFotó: mimi / Dívány

Hol és mennyiért? Budapesten, az Ó utcában, a Bliss&Bodyban. Az ára baromi húzós, a fél órás edzésért 3900 forintot kellett előre elutalnom. Cserébe korlátlan ideig használható a wellnessrészleg az óra után.

Air (vagy aerial) Yoga

Ez az óra annyira addiktív, hogy a Float Fittel ellentétben nem csak egyszer próbáltam, hanem rendszeresen járok is rá. A legfontosabb kellék a hammocknak nevezett, mini függőágyra emlékeztető eszköz. Ebbe kell olykor ráfeküdni, beleülni, vagy éppen ráállni, és jógaórákról ismerős pózokat felvenni az edző instrukciói alapján. Valahogy így kell elképzelni a dolgot:

Több típusú óra is van, az air yoga és az aerial fitness arról szól, hogy rövid bemelegítés után előbb könnyebb, majd komolyabb erőkifejtést igénylő pózokat tanulnak a résztvevők, az aerial dance-n egyszerűbb koreográfiákat lehet megtanulni, az aerial stretchingen pedig a nyújtásé a főszerep, ez áll a legközelebb egy klasszikus jógaórához. Aki egyszer belekezd és ráérez erre az egyszerre baromi kecses, mégis komoly izommunkát igénylő sportra, az tuti függővé válik (haha).

Kinek lehet jó?

  • Akinek elkél egy kis önbizalomtunning. Hatalmas sikerélményt ad, amikor végre sikerül kivitelezni a feladatokat. A pózok pedig annyira különlegesen néznek ki, hogy ha fotó készül róla, eleinte el se hiszed, hogy tényleg te vagy a képen.
  • Aki olyan összetett órára vágyik, ahol az izmok is elfáradnak, de bőven van nyújtás, a végén pedig relaxáció is.
  • Táncos, ritmikus gimnasztikás vagy balettos múlttal szép emlékeket idéznek majd egyes gyakorlatok.

Kinek nagyon nem:

  • Tériszonyosoknak és szédülésre hajlamosaknak. Rengeteg a fordított testhelyzet, magyarul sokat lóg fejjel lefelé az ember. Ha rettegsz hátradőlni, úgy, hogy csak a csípődnél tart egy kis anyag, vagy a hideg ráz a gondolattól, hogy fejjel lefelé lógva csinálj gyakorlatokat, folyamatos szenvedés lesz. És akkor sem a te sportod, ha már attól tériszonyod lenne, ha fel kéne állnod egy játszótéri hintára (kb. annyira mozog, és annyira van magasan a hammock).
  • Aki nem bírja el a saját testsúlyát: persze idővel egyre jobban fog menni, de eléggé elveszi az ember kedvét a legelején, ha semmilyen gyakorlatot nem tud megcsinálni, amiben meg kéne magát emelni. (És a legtöbb póz ilyen.)
  • Aki klasszikus jógaórára vágyik. Itt sokkal több az erőelem, nem mélyülnek el úgy az ászanákban.

Milyen ruha kell hozzá? Mezítláb, kényelmes jógacuccban érdemes érkezni az órára. A legjobb egy hosszabb nadrág, és egy rövid ujjú póló, így a legkitekertebb pózokban sem húzza az anyag a bőrünket. Ha valakinek ez szempont: motivációs célzattal gyakran készülnek fotók a résztvevőkről, ha szeretnél az óra után büszkélkedni a Facebookon a képekkel, ezt figyelembe véve öltözz fel. 

Ilyen Insta-gyanús képek készülnek mindenkiről minden órán
Ilyen Insta-gyanús képek készülnek mindenkiről minden óránFotó: mimi / Dívány

Hol és mennyiért? Én a 16. kerületi Baross Egészségközpontban próbáltam Gulyás Laránál, ő tart órát a belvárosi SmartFitben is. Őt jó szívvel ajánlom, de Budapesten egyébként máshol is elérhető, de azokat még nem próbáltam. Egy 60 perces óra 1690 forint.

Blogmustra