#ÉLETEM

5 reggeli szokás, ami miatt nem megy a fogyás

2016. december 4., vasárnap 08:08 |

Talán ön is többször elhatározta már, hogy lead néhány kilót, aztán valamiért mégsem sikerült megszabadulni a zavaró zsírpárnáktól. Még akkor sem, ha leszámolt a késő esti lakomákkal, a gyors kajákkal vagy a csábító happy hour ajánlatok kihasználásával. Ilyenkor hajlamosak vagyunk feladni az egészet, mert nincs értelme kínozni magunkat, ha nem változik semmi. Pedig lehet, hogy olyan dolog vagy dolgok együttese áll a sikertelen próbálkozások hátterében, amikre nem is gondolnánk.

„A legnagyobb hiba, amikor az ember fogyni próbál, hogy nem alakít ki olyan szokásokat, amik hozzájárulnának a súlyvesztéshez, vagy éppen jelentéktelennek tűnő rossz beidegződések akadályozzák azt. Ilyen fontos tényező például a reggeli rutin, ami megalapozza, hogy a nap folyamán milyen döntéseket fogunk hozni. Éppen ezért nem mindegy, mi történik közvetlenül azután, hogy kikászálódtunk az ágyból” – nyilatkozta Susan Peirce Thompson, az Institute for Sustainable Weight Loss elnöke a Women's Health magazinnak. Íme, néhány gyakori hiba, ami nemcsak a reggeli hangulatunkat befolyásolja, de az étrenddel kapcsolatos terveinkbe is beleszól.

1. Sokáig nyomja az ágyat

Azt már jól tudjuk, hogy az alváshiány az éhséget szabályozó hormon, a kortizol nagymértékű termelődése miatt hízáshoz vezethet, de gondolta volna, hogy a túl sok alvásnak is hasonló hatása van? Egy, a PLOS One című szaklapban megjelent tanulmányban mintegy 25 ezer, 15 és 85 év közötti ember alvási szokásait és testtömegindexét vizsgálták meg. Kiderült, hogy azoknak, akik rendszeresen (munkanapokon is) több mint tíz órát alszanak, magasabb a testtömegindexük, míg a 7-9 órát alvóknál alacsonyabb BMI értékeket mértek. A tanulság nem bonyolult: jobb formában lesz és fittebbnek is érzi magát az, aki nem húzza olyan sokáig a lóbőrt.

shutterstock 519830842

2. Sötétben készülődik

Egyeseknek idő kell, hogy szemüket és hangulatukat a reggeli fényhez szoktassák, ezért inkább lehúzott redőnyök mellett, félhomályban indítják a napot. Ez nagy hiba, egy másik vizsgálat eredményei ugyanis arra utalnak, hogy elegendő napfény hiányában is magasabbak a BMI értékek - függetlenül az evési szokásoktól. A tanulmány szerint már napi 20-30 perc természetes fény is elég, és az sem baj, ha a borús idő miatt nem ér minket közvetlenül napsugárzás. Ez azért van, mert testünk működése - beleértve a kalóriaégetésért felelős anyagcsere-folyamatokat - összehangolódik cirkadián ritmusunkkal, amit pedig a kora reggeli napsugárzás rövidebb hullámhosszú kék fénye irányít. (A cirkadián ritmus kötődik a világosság és sötétség váltakozásához.)

A fény és a ritmus

A lakások mesterséges megvilágításának fényereje emberek esetében általában kevés a cirkadián ritmus befolyásolásához. Ehhez egyes kutatók szerint a retinát érő megvilágítás erősségének el kell érnie az 1000 luxot. A fény intenzitása mellett hullámhossza (színe) is fontos tényező, sőt a szembe eső fény iránya is hatással van a cirkadián ritmusra; a felülről érkező fény, ami a napfényes égboltra jellemző, nagyobb hatást vált ki, mint az alulról a szembe érkező. 

Forrás: Wikipedia

3. Nem ágyaz be

Az amerikai Nemzeti Alvás Alapítvány (National Sleep Foundation) érdekes felmérése alapján azok, akik reggelente beágyaznak, 19 százalékkal nagyobb eséllyel alszanak jól, szemben azokkal akik, nem szokták rendben tartani az alvóhelyüket. Márpedig az alvás minősége hat a hangulatunkra és ezáltal többek között a táplálkozással kapcsolatos döntéseinkre is. Lehet, hogy elsőre furán hangzik, de Charles Duhigg, A szokás hatalma című könyv szerzője szerint a beágyazás más pozitív viselkedéseket is kivált, például azt, hogy egészséges uzsonnát viszünk magunkkal a munkába, és kisebb eséllyel költekezünk impulzívan. Ez az akaraterő pedig nagyon jól jön akkor is, ha be kell tartanunk a mérsékelt kalóriabavitelhez kapcsolódó szabályokat.

4. Nem mérlegel

A Cornell Egyetem kutatói 162 túlsúlyos nőt és férfit figyeltek meg két éven keresztül, és rájöttek, hogy sokkal sikeresebbek voltak egy-egy fogyókúrás kísérlet során – illetve a súly megtartásában – azok, akik minden egyes nap megmérték a súlyukat. "A legjobb időzítés a reggel, a közvetlen ébredés utáni mérlegelés, ilyenkor ugyanis a legalacsonyabb a súlyunk. Nemcsak sokkal pontosabb lesz az érték (az éjszakai anyagcsere után kevesebb a szervezet víztartalma is), de képesek leszünk a kiigazításra, ha az adott érték magasabb, mint amire számítottunk" - magyarázza LIsa Jones, a Pennsylvaniai Táplálkozástudományi Akadémia dietetikusa.

5. A reggelin spórol

A Tel Aviv-i Egyetemen végzett kutatások során kiderült, hogy az alacsony kalóriabevitelen alapuló diétán élők, akik 600 kilokalóriát fogyasztottak reggelire, ami megfelelő arányban tartalmazott sovány fehérjét, szénhidrátokat és csekély mennyiségű édességet, később, a nap folyamán sokkal ritkábban tapasztaltak éhséget vagy sóvárgást, mint azok, akiknek reggelije 300 kilokalóriából állt. Előbbi csoport ezen kívül sokkal inkább be tudta tartani a napi kalóriabevitel határértékeit, ráadásul étkezések után alacsonyabb ghrelinszintet („éhséghormon”) mértek náluk. A kutatók szerint valószínű, hogy amikor reggel az az első dolgunk, hogy kiélvezzük a kedvenc ételeinket és csillapítsuk a sóvárgásunkat, sokkal kisebb az esélye a későbbi falásrohamoknak vagy nassolásoknak.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta