12 zseniális úti cél, amit egyszer mindenkinek látnia kell

Öt éve utazunk, és ez még csak a kezdet! 5 kontinens, 48 ország, 236 repülőút, 257 hotelszoba – a Travelo szerzőinek eddigi közös mérlege. Szülinapunk alkalmából megmutatunk négy hazai, négy európai és négy távoli célpontot a kedvenc helyeink közül. Bízunk benne, hogy önöknek is megtetszik egy-kettő, és felveszik őket a bakancslistájukra.

Itthon

Balaton: Sokáig hanyagoltuk szegényt, de aztán csak annál nagyobb volt a szerelem, amikor újra visszatértünk a partjára. Hogy miért? Egyre jobbakat lehet enni – az éttermekben és a strandon egyaránt –, na meg inni is. Bár ez még inkább csak az északi partra jellemző, már szezonon kívül is van mit csinálni. Bringával például sokkal kellemesebb szezonon kívül útnak indulni, válasszuk akár a klasszikus tókerülést, akár a mesés Káli-medence bebarangolását. Egy biztos: szuper, kerékpárosbarát vendéglátóhelyekből nem lesz hiány.

Csak egy átlagos badacsonyi reggel
Csak egy átlagos badacsonyi reggelmimi / Travelo

Őrség: Jártunk már itt nyáron, ősszel, télen, családdal nyaralni és párban pihenni, és mindenhogyan imádtuk. Az egész táj olyan, hogy simán elmenne bármelyik magyar népmese illusztrációjának. Kéményekből gomolygó füst, hegyen-völgyön átvezető kanyargós utak, a tarka erdő lombjai mögül előbújó templomtornyok, itt-ott puhán megülő köd, békésen legelésző tehén- és birkacsordák, szalmabálák – lehet, hogy így leírva nyálasan hangzik, de tényleg tökéletes.

Egy bájos házikó az Őrségben
Egy bájos házikó az Őrségbenalessia1182 / Indafotó

Villány: Idilli pincesorok, gyönyörű szőlőskertek, kényelmes hotelek, jó éttermek – Villány pont olyan, amilyennek az ember egy turistaszempontból tökéletes borvidéket elképzel. Nyilván itt is belefutottunk már mi is kevésbé jó helyekbe és borokba, de az összbenyomás mégis mindig nagyon pozitív. A tökéletes borhétvége receptjét 2015 őszén meg is írtuk, itt tudják elolvasni.

Bock pince, Villány
Bock pince, VillányBergics Balázs / Bock Bor

Nyíregyháza Sóstógyógyfüdő: Nyaralt már Sóstógyógyfürdőn? Fogadjunk, hogy tízből kilenc olvasónk erre a kérdésre nemmel válaszol. Pedig Sóstó az egészségturisták apró oázisa, fürdőkkel teletűzdelve, tölgyerdővel ölelve, hatalmas állatparkkal és hazánk legnagyobb múzeumfalujával Nyíregyháza külterületén. A hely, ahol nincsenek távolságok, mert mindent karnyújtásnyira álmodtak meg. Mi 2014-ben jártunk itt, és meglepődtünk, milyen klassz hely.

Sóstógyógyfürdő
SóstógyógyfürdőNyíregyháza Sóstó Gyógyfürdők Zrt.

Európában

Andalúzia, Spanyolország: Andalúzia zseniális mivolta viszont nem volt meglepő. A szerkesztőségből többen, többször jártunk erre, korzóztunk Malaga botanikus kertnek is beillő parti sétányán, ámuldoztunk a granadai Alhambra kőcsipkéin, Sevilla egzotikus épületein és flamenco táncosain, Córdobában pedig a virágos sikátorok és belső udvarok labirintusa nyűgözött le minket. Egy biztos: aki csak megfordult itt, úgy tért haza, hogy rajong Spanyolországnak ezért a tájáért.

Egy córdobai udvar
Egy córdobai udvarpatios.cordoba.es

Athén és a szigetvilág, Görögország: A görög fővárost, és a kikötőjéből elérhető pompás kis szigeteket utószezonban jártuk meg néhány éve, és milyen jól állt nekik! Ha létezik optimális időszak egy athéni hosszú hétvégéhez, akkor az a novembertől március végéig tartó, turistaszegény néhány hónap. Nincs tülekedés a látnivalók előtt, bármely szögből fotózható a görög kultúra minden darabja, az izzó napsugarak sem szédítik le az embert az Akropoliszról, és van idő arra, hogy úgy szippantsuk be az ókori város hangulatát, ahogy azt az úti könyvek írják.

Plaka, Athén
Plaka, AthénTilemahos Efthimiadis / http://www.flickr.com/photos/telemax/4964548027/sizes/l

Izland: De azért nem csak a mediterrán helyek fognak ám meg minket. Olyannyira nem, hogy Izlandon szinte csak ősszel és télen jártunk. Megmutattuk milyen itt utószezonban túrázni, és hogy miért érdemes felfedezni a zord időjárásáról híres Észak-Izland különleges szegletét, Vestfirdirt. Átfagyott tagjainkon pedig naná, hogy a híres izlandi hőforrások segítettek.

A leghíresebb izlandi fürdő, a Blue Lagoon
A leghíresebb izlandi fürdő, a Blue LagoonMatt Cardy / Getty Images Hungary

Magas-Tátra, Szlovákia: Ugyancsak túrázni szerető szerzőink kedvence lett a Magas-Tátra, egyikünk még terhesen is kipróbálta, milyen itt kirándulni. De ebben a környékben az is nagyon szerethető, hogy nem csak a profi túrázók érzik jól magukat. Rengeteg lehetősége van a hegyvidéki sportokat hírből sem ismerőknek is arra, hogy elképesztően szép magashegyi tájakat lássanak bárminemű erőfeszítés nélkül.

Ide például felvonóval is simán eljuthat, de túraútvonal is van
Ide például felvonóval is simán eljuthat, de túraútvonal is vanmimi / Travelo

A nagyvilágban

Eilat, Izrael: Ha Eilat semmi mást nem tudna, csak annyit, hogy fapadossal viszonylag olcsón eljuthatunk ide, és amikor nálunk tél van, akkor itt a nyárba (de legalábbis a tavaszba) érkezhetünk, már az is elég lenne, hogy szeressük. De szerencsére nem csak ezt tudja: zseniális kirándulásokat lehet innen tenni: elképesztő sivatagi túrák és a holt-tengeri lebegés semmihez sem fogható élménye várja például itt a turistákat.

Dzsiptúra a sivatagban
Dzsiptúra a sivatagbankchill / Travelo

Cameron-felföld, Malajzia: Az egzotikus országban sokfelé jártunk szmogos nagyvárostól az idilli nyaralószigetig, de messze a teaültetvényeiről, kellemes klímájáról és izgalmas esőerdőjéről nevezetes Cameron-felföld tetszett. A végtelen teaföldek látványa, és az esőerdő felett felkelő nap látványa miatt már megéri ilyen messzire utazni.

Huszi István / Index

Yosemite Nemzeti Park, USA:  A Yosemite Nemzeti Park hírnévben alulmarad a környék más látnivalóival szemben, így ha választani kell, a legtöbben inkább terveznek be egy megállót a a Grand Canyonnál vagy a Death Valley-ben, mint ebben a parkban. Pedig a világörökségi Yosemite (ejtsd: joszemiti) több napra is tartogat programokat a túra szerelmeseinek épp úgy, mint azoknak, akik ki sem szeretnék tenni az autóból a lábukat. Mi 2014-ben jártunk itt, és teljesen elbűvölt.

Yosemite Falls
Yosemite FallsFresno Bee / Getty Images Hungary

Új-Zéland: Ha az ember A Gyűrük Ura filmből ismert Mordorba vágyik, döbbenetesen kék tengerben akar delfinekkel fürdeni, esetleg mindig is sarkvidéki madarakat akart karnyújtásnyi közelségből fotózni, Új-Zélandra kell utaznia. Az itteni híres túraútvonalak ugyanis szinte minden természetközeli igényt kielégítenek. A kilenc legszebb túraútvonalból kettőt mi is kipróbáltunk, és mivel tényleg elképesztően jók voltak, ezen a listán a helyük.