Ezért nem lehet normálisan kilátni a repülőkből

Zanza!

Valószínűleg önnek is feltűnt már, hogy hiába ül egy repülőn ablak mellé, akkor sem lát ki rajta teljesen kényelmesen, mert egy kisebb vagy nagyobb mértékben, de általában el vannak csúszva az ablakok a széksorokhoz képest.

A Today I Found Out nemrég utánajárt a témának, és kiderült, hogy nem a gyártók, hanem a légitársaságok a hunyók a dologban.

A gyártók ugyanis úgy készítik el a gépeket, hogy adnak egy ajánlást, hogy szerintük az üléseknek hogyan kellene egymáshoz képest elhelyezkedniük, ebben az esetben általában passzolnak is a sorok az ablakokhoz.

A gépeket megvásárló társaságok viszont bizonyos keretek között, de eltérhetnek ezektől az ajánlásoktól, és általában el is térnek, hogy 1-2 sor plusz ülést pakoltassanak a gépbe, ami azt eredményezi, hogy a széksorok között kisebb lesz a távolság a gyári ajánlásnál, vagyis elcsúsznak a sorok az ablakokhoz képest. A módosítások mögött a legtöbbször az az elgondolás, hogy a cégeknek a szállított utasokból van a bevételük, vagyis minél több embert tudnak felpakolni egy gépre, annál jobban járnak. (Ezzel magyarázható természetesen az is, hogy az ülések mérete és lábtér is összement.)

De nemcsak a széksorok távolságán szoktak variálni, a nagyobb gépek esetén a székoszlopok leosztásán is. Igaz, ebben az esetben éppen inkább komfortnövelő tényezőről van szó.

A Boeing például a 777-es gépéhez a 3-3-3-as felosztást ajánlja az oszlopoknál, ezzel szemben a 2-5-2-es leosztást választja sok légitársaság. A 3-3-3-as felosztás esetén a gép 67 %-os telítettsége felett már biztos hogy lesz olyan utas, akinek mindkét oldalán ül valaki, amit a statisztikák alapján nem annyira szeretnek az utasok.

A 2-5-2-es elosztásnál 75 %-os telítettségig megoldható, hogy valakinek ne mindkét oldalán legyen szomszéd, csak az egyiken, az USA-ban pedig az átlagos gépek pont 70-75 %-os kihasználtsággal repülnek, vagyis az ilyen leosztással tudják növelni az utasaik komfortérzetét.

Update: A posztunk első verziójában elszámoltuk az ülések leosztását, azt írtuk, a 2-5-2-es székelosztás esetén több utas tud leülni közvetlen szomszéd nélkül, mint a 3-3-3-as leosztás esetén, de ez nem pontos. Abból a szempontból jobb a 2-5-2-es leosztás, hogy nagyobb telítettségnél lesz csak garantáltan olyan utas, akinek mindkét oldalán szomszéd van, mint a 3-3-3-as leosztás esetében. A hibáért elnézésüket kérjük.

Blogmustra