9 kérdés, amivel kiderítheti, milyen étrend válhat be önnél

Zanza!

Bár a nyárnak vége, biztosan sokan vannak, akik fogyókúráznak vagy egyszerűen csak szeretnének egészségesen, egészségesebben élni. Ahogy fontos megtalálni azt, hogy melyik mozgásforma az, ami a legjobban passzol hozzánk és a céljainkhoz, az sem mindegy, hogy milyen étrendet követünk. A Women's Health egy szakértő segítségével össszegyűjtött pár kérdést, amivel eldöntheti, hogy az a diéta, amit szerint éppen étkezik, tényleg megfelel-e önnek. 

1. Akkor eszik, amikor éhes vagy akkor hagyja abba, amikor tele van? 

Ha éheztetnie kell magát, az hatással van az anyagcseréjére, és persze nem pozitív előjellel. Akármilyen módszert is választ (kalóriaszámlálás, az adagok csökkentése, stb.), figyeljen oda a jelekre, amiket a teste, szervezete küld - figyelmeztet Tori Holthaus, a YES! Nutrition alapítója.

shutterstock 285292964

2. Minden étkezése tartalmaz teljeskiőrlésű gabonákat, fehérjét, zsírt, rostokat?

Akkor egészséges egy étrend, ha az összes fontos tápanyagot tartalmazza, szóval inkább kerülje azokat a fogyókúrákat, amelyek szabályrendszere szerint ezek közül valamelyikből nem vagy csak minimálisat fogyaszhat. 

3. Szokott valamilyen folyadékot fogyasztani étkezésként? 

Ha nem csak szilárd táplálékot fogyaszt, vigyázzon arra, hogy mit dönt magába. Ha édesített vagy tele van gyümölccsel a folyadék, akkor például megdobhatja a vércukrát, utána pedig iszonyatosan éhes lesz. Ha viszont zöldségekkel van tele, és megfelelő benne a szénhidrátok, fehérjék és zsírok minősége és mennyisége, akkor hajrá! És még valami, ha néha egy étkezést egy shake-kel, turmixszal vagy smoothie-val vált ki, az rendben van, de a léböjt-kúrával jobb, ha vigyáz.  

4. Ha diétázik, kerüli az éttermeket?

Mi is számtalanszor írtunk már arról, hogy mennyire visszaüthet az, hogy megpróbálunk ellenállni mindenféle kísértésnek. Szóval, ha nem mehet étterembe vagy semmit nem talál az étlapon, amit  megehetne, akkor gond van. Az egészséges opciók közé tartoznak a sovány húsok, a párolt zöldségek, és persze az adagokra is figyeljen oda.

5. Hogy érzi magát fogyókúrázás közben?

Ha energikus, nincsenek gondjai az összpontosítással, elégedett és úgy általában csodálatosan érzi magát az első pár hét után, akkor nyert ügye van. Ha viszont fáradt, nyűgös, éhes és úgy érzi, minden jóból kimarad, akkor ideje új módszer után nézni. 

shutterstock 153255269

6. Vannak tiltólistás ételek, élelmiszerek?

Ha olyan ételekről kell lemondania (pl. gyümölcsök, hüvelyesek) a fogyókúra miatt, amelyeknek elvileg bele kell férnie egy egészséges étrendbe, akkor jobb, ha másik módszert választ, az ilyen böjtölős, koplalós módszerek hosszú távon nem biztos, hogy jót tesznek. És a dietetikus szerint az sem feltétlenül realisztikus, ha az étrend teljesen kizárja az egészségtelen ételek (pl. sütik) fogyasztását. 

7. El tudja képzelni, hogy egész életében ennek megfelelően étkezik majd?

Ha komolyan gondolja az életmódváltást, akkor nem elég ha pár hétig, hónapig kibírja, olyan étrendet kell választania, ami mellett hosszú-hosszú ideig ki kell tartania. Amikor felméri a lehetőségeket, abba is gondoljon bele, hosszú távon is meg tudja-e oldani az alapanyagok beszerzését, az ételek elkészítését és úgy általában minden járulékos dolgot, ami az étkezéssel összefügg.

8. A diétája hány százalékát teszik ki "diétás ételek"?

Csak azért, mert valamire még azt írták rá, hogy egészséges, még nem biztos, hogy az, és erre főleg a feldolgozott ételekre igaz. "Ha valaminek alacsony a kalóriatartalma, nem biztos, hogy egészséges és megfelel a célnak, pedig ez elengedhetetlen ahhoz, hogy tartós sikereket érjen el" - nyilatkozta a szakértő, aki szerint a teljes kiőrlésű gabonákkal és a sovány húsokkal nehéz mellényúlni. 

shutterstock 288126602

9. Korábban is próbálkozott már ilyen étrenddel?

Nem nehéz belátni, hogy miért nincs értelme további köröket futni olyan szabályokkal, amelyekhez már elsőre, másodjára vagy harmadjára sem tudtuk tartani magunkat. " Ha csak nem következett be valamilyen gyökeres változás az életében, akkor azok a stratégiák, amelyek első alkalommal nem bizonyultak sikeresnek, valószínűleg másodjára sem lesznek azok" - tette hozzá a szakértő. 

Hogyan tovább?

Ha úgy tűnik, hogy ez az étrend megfelel, akkor: gratulálunk, túl van a nehezén, most már csak arra kell ügyelnie, hogy tartsa magát az előírásokhoz, és a megfelelő motivációval elérheti a céljait. Persze lehet, hogy pár hét, hónap vagy év múlva lesznek olyan szabályok, ami már nem fekszenek annyira, ami egy kis újratervezést igényel, de ne féljen változtatni. 

Ha úgy tűnik, nem ez lesz a nyerő diéta, akkor: két lehetősége van, vagy keres egy másik módszert, vagy kicsit módosítja a mostanit, hogy jobban egyénreszabott legyen. És hogy merre induljon el? Minden attól függ, hogy a diéta mennyire nem egészséges, hatásos vagy fenntartható. És ne aggódjon, ha esetleg egyetlen étrend sem jött be, hanem egy, saját maga által felállított szabályrendszer szerint étkezik, de az működik. 

Blogmustra