#ÉLETEM

Döntse el, ki haljon meg egy balesetben!

2016. augusztus 12., péntek 19:06

Évek óta fejlesztik a vezető nélküli járműveket, amik intelligens programjuk és fejlett szenzoraik segítségével sokkal biztonságosabban és kiszámíthatóbban vezetnek, mint az emberek. Nem versenyeznek egymással ok nélkül, nem gurulnak dühbe, nem hoznak irracionális - emberi -döntéseket. Éppen ezért nagy dilemma, hogyan tanítsuk meg őket emberéletek között választani.

Kiszámíthatóbb pályákon már használják, városi közlekedésben még csak tesztüzemben vannak a robotpilóták vezette járművek. A Google projektjeiben már másfél millió mérföldet tettek meg amerikai, városi forgalomban a tesztautók, míg a Delphi Szingapúrban tesztel, a Tesla szintén amerikai utakon, és különböző állami és céges érdekeltségek (Franciaország, Nagy- Britannia, Uber, BMW) pumpálnak egyre több pénzt az iparágba. Nem véletlenül, hiszen az önvezérlő autók nagyságrendekkel biztonságosabbak a hagyományosaknál.

moral machine 02
Fotó: moral machine

Bár már történt egy halálos kimenetelű baleset önvezető autóval, ez év júniusában (egy Tesla érzékelői az erős ellenfény miatt nem látták az előtte vezető kamion pótkocsiját, a tesztvezető pedig éppen Harry Pottert nézett), azért valljuk be, ez meglehetősen kis szám. Ennek ellenére a média felkapta, a Tesla esett a tőzsdén: egyelőre jobban tartunk tőle, ha a mesterséges intelligencia a „gyilkosunk”, mint ha egy figyelmetlen sofőr. A vállalatoknak tehát minden, de minden alkalmat meg kell ragadni, hogy a balesetek lehetőségét elkerüljék, nem csak humánus, hanem tisztán üzleti érdekekből is. Mégis, előfordulhatnak olyan esetek, akár a szerencsétlen körülmények, akár más vezető, vagy valami természeti katasztrófa miatt, amikor a program biztos lehet benne, hogy valakit meg kell ölnie. Vagy a kocsiban ülőket, vagy a járókelőket. Mégis, hogyan válasszon?

Egy ilyen program számára elsődleges az emberek védelme. Amikor olyan morális probléma elé kerül, amiben emberéletek között kell mérlegelnie, és döntést hoznia, a logikája csődöt mond. Csak úgy taníthatjuk meg neki, ha hagyjuk, hogy elemezze és modellezze azt, ahogy az emberek döntenének. Erre jött létre a Moral Machine.

A MIT (Massachusetts Institute of Technology) kutatói által fejlesztett weboldalon 13, feltétlenül halálos kimenetelű balesetben kell az odakattintónak döntést hoznia: kit ölnének meg és kit hagynának életben. Az egyik döntési helyzetben például az autó műszaki hiba miatt képtelen lefékezni, miközben egy gyalogátkelőhely felé hajt. A robotpilótának két lehetősége van: vagy marad a sávjában és elüt egy fiatal nőt a zebrán, vagy elrántja a kormányt, és a szembe lévő sávban haladva egy öregasszonyt gázol el. Ön melyik verziót választaná? 

Mind a 13 helyzet elképesztően nehéz, hiszen olyan morális kérdésekben kell döntést hoznunk, ahol minden választásunk csak rossz lehet. Persze a program célja nem az, hogy szorongást keltsen bennünk, hanem, hogy a kutatók összegyűjtsék és kielemezzék az adatokat, majd azokat átadhassák az önvezető autók fejlesztőinek. A kutatás hozama kettős: nemcsak azt lehet belőle leszűrni, hogy az emberek hogyan hoznak döntést, hanem azt is, hogy mit feltételeznek arról, ahogy egy mesterséges intelligencia döntést hoz. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta