#ÉLETEM

Egyen dinnyemagot, jó lesz!

2016. augusztus 5., péntek 09:42

A fenntarthatóság egyik alapköve, hogy megpróbálunk mindent felhasználni, (szinte) semmi nem kerülhet a kukába. Gyerekként a görögdinnye magvából például ékszereket gyártottunk, de kiderült, hogy akár meg is ehettük volna, ugyanis többek szerint egészséges nassolnivaló. Részletek a hajtás után!

Az előnyök

Egy uncia, azaz kb. 28 gramm 158 kalóriát tartalmaz, viszont nagyon sok dinnyemagot kellene megennie, hogy kijöjjön ez az adag, egy nagy maroknyi mag ugyanis 4 gramm, azaz nagyjából 22 kalória.

És ha már a maréknál tartunk, ennyi dinnyemagban 21 mg magnézium van. Viszonyításképpen a napi ajánlott bevitele ennek az ásványi anyagnak 400 g. A magnézium hasznos, mert több mint 300 enzim működéséhez szükséges, melyek - többek között - a sejt energiatermelő folyamatait katalizálják. A magnézium az idegrendszer sejtjeinek működésén túl a csontok és fogak felépítésében is részt vesz a kalcium mellett. A sejtek hártyájának áteresztőképességét is szabályozza, hatására az érfalak rugalmassága nő, a szívizom összehúzódó képessége javul, és csökken a ritmuszavarhoz vezető állapot kialakulásának valószínűsége, vagyis javítja a szív munkájának hatásfokát – írja a Webbeteg.

shutterstock 148601120

Ennyi mag egyúttal 0,29 mg vasat és 2 μ folsavat tartalmaz. Jó, ez nem olyan sok, hiszen előbbinek a napi ajánlott adagja 18 mg, utóbbinak pedig 400 μ. A vas az alkotó eleme az oxigén és a szén-dioxid szállításáért felelős hemoglobinnak, hiánya - ami különböző felszívódási zavarok és vérzés miatt is kialakulhat - vérszegénységet okoz, a folsavnak pedig szerepe van a fehérvérsejtek, vörösvértestek, vérlemezkék képzésében, az aminosavak, és nukleinsavak anyagcseréjében, de hozzájárul a gyomor-bélrendszer, és a szájnyálkahártya épségéhez is.

Ha fontos a szíve egészsége, akkor is érdemes félretenni a magokból, ugyanis egy adagban 0,3 gramm egyszeresen telítetlen és 1,1g többszörösen telítetlen zsírsav van. Ha valaki megfelelő mennyiségű telítetlen zsírsavat fogyaszt, azzal kordában tartja a „rossz” (LDL) koleszterint, sőt az inzulinérzékenységet is potenciálisan javítja.

Ez nem győzte meg? A Huffington Post táblázata szerint a dinnyemagoknak, ha nem is sokkal de kisebb a kalória-, cukor és zsírtartalma mint a mandulának vagy a napraforgómagnak, cserébe fehérjedúsabb, egy adagban 10 gramm van.

Remek, de hogyan egyem?

Persze ne a tányérba kaparászott magokat rágcsálja el levezetésként, nem nyersen kell fogyasztani ezeket, hanem érdemes megvárni, amíg kiszáradnak, kicsíráznak és le lehet szedni vagy lejön a héjuk. A csíráztatás azért fontos, mert a csíráztatott magok gazdagok könnyen emészthető, bontott tápanyagokban.És persze nem kell önmagában fogyasztani, nyugodtan bele lehet szórni joghurtba, müzlibe vagy salátába.

De van, aki javasolja, hogy pirítsa meg a magokat 160 fokon a sütőben. Elvileg elég 15 perc, de félidőben azért forgassa át a serpenyőbe pakolt magvakat, hogy egyenletesen piruljanak. A Healthline szerint az íze kedvéért adhat hozzá egy pici olívaolajat, sót, fahéjat vagy cukrot, esetleg citromlevelet vagy csiliport. Nem kell attól félni, hogy ezek elveszik a dinnyés ízt, a magoknak ugyanis nem dinnye íze van, inkább a napraforgómaghoz hasonlítanak.

Csíráztatás 

A Food Republic a következőket javasolja:

  • csak is friss magokkal érdemes dolgozni, tehát miután megette a dinnye húsát, mossa és szárítsa meg a magokat
  • csírázás közben a fekete héját ledobja a mag, így ettől nem lesz nehéz megszabadulnia

Ez mind szép és jó, de akkor hogy is megy ez mosás után és a csírázás előtt? Az Élelmezés oldalon ezt egész jól összefoglalták, íme a főbb pontok: 

1. Étkezési célra magokat a szennyeződés elkerülése érdekében földben ne csíráztasson! A forró mosószeres vízzel kimosott, hipóval vagy hidrogén peroxiddal kifertőtlenített, alaposan kiöblített, lyukas aljú csíráztató tálkák a legbiztonságosabbak. A megfelelő higiénia betartása mellett a „befőttes üveges módszer” is jól működik.

2. Áztatás előtt a magokat is érdemes fertőtleníteni. otthonra citromlé és ecet keverékében való áztatás, majd forró vízzel történő alapos öblítés, végül hideg vizes áztatás javasolható. Sajnos ez az eljárás a magok csírázóképességét is jelentősen csökkenti.

3. Az áztatási idő a vízhőmérséklettől és a magtól is függ. Ivóvíz tisztaságú, hideg, de ne desztillált vízzel történjen az áztatás. Erre a célra, akárcsak az öblítésre, a kicsit kemény „városi” víz a legalkalmasabb, mert a benne található ásványi anyagok részben megkötik a héj keserűanyagait és a mag sem veszít ásványi anyag tartalmából. A felúszó, hibás szemeket, héjrészeket el kell távolítani!

4. Lyukas csíráztató tálban (emeletenként) egy rétegben legyenek a magok és a befőttes üvegben is maradjon hely a növekedő csíráknak! A csírázó magokat naponta 2-3 alkalommal érdemes átöblíteni tiszta, hideg vízzel. A csíráztató edény jó szellőzése és a hideg vizes öblítés a túlmelegedést is megakadályozza. Az ideális csírázási hőmérséklet növényenként eltérő.

5. Magtól függően a csírázási idő hozzávetőleg 2 nap és 2 hét között változik. 

7. A házilag csíráztatott magok az utolsó, alapos (pl.: saláta centrifuga, papírtörlő segítségével történő) öblítés és leszárítás után, hűtőben, 5°C körüli hőmérsékleten, legfeljebb 2-3 napig tárolhatók biztonságosan.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta