Szabályok, hogy túlélje a városi biciklizést

Tele a város bicajosokkal, és ez így van jól, hiába fúj rájuk Tarlós. Ám nem árt átismételni azokat a szabályokat, amik abban segíthetnek, hogy mindenki épen és egészségesen érkezzen meg a célállomásra. A Generali a Biztonságért Alapítvány össze is gyűjtötte ezeket, ha pedig átolvasta, vagy úgy érzi mindent tud, kattintson, és tesztelje le tudását! 

Hol kell, hol lehet és hol szabad tekerni?

Sokféle lehetőség áll a kerékpáros közlekedők előtt, azonban ezek ritkán jelentenek választási lehetőséget: ahol van felfestett  kerékpársáv vagy kijelölt kerékpárút, ott kötelezően ezen kell haladnunk. Csak ott tekerhetünk az ezzel párhuzamos úton, ahol ezt felfestett biciklis nyom (sárga biciklis piktogram) jelzi. Ezeken a sávokon más, nálunk nagyobb és sok esetben gyorsabb járművekkel is osztoznunk kell.

Gyakran a gyalog- és kerékpárút, valamint a gyalogos- és kerékpáros zóna a kötelező közlekedési terünk. Azonban ha itt a gyalogosok akadályozzák haladásunkat, a KRESZ szerint is jobban tesszük, ha letérünk az úttestre. Autóbusz forgalmi sávban akkor kerékpározhatunk, ha láttunk az út melletti táblákon erre utaló jelzést. Hiába érezzük erősebbnek magunkat a járdán, a járda alapvetően a járókelőké. Ha nincs más biztonságos megoldás és lakott területen belül vagyunk, a gyalogosok korlátozása és veszélyeztetése nélkül bekéredzkedhetünk. Ne feledjük azonban az udvariassági szabályokat sem, itt a kerékpárunkkal csak vendégek vagyunk.

129375423
Universalimagesgroup / Europress / Getty

Sebességkorlátozás

Tartsuk észben, hogy a bringásokra is vonatkozik sebességkorlátozás: lakott területen belül negyven, lakott területen kívül biciklis sisak nélkül szintén negyven, sisakkal már ötven km/órával haladhatunk. Kerékpárúton harminc, gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel legfeljebb húsz km/óra a megengedett sebesség. Azokban az esetekben, amikor a járdán is lehet kerékpárral közlekedni, legfeljebb tízzel tekerhetünk.

Az egyirányú utca biciklivel kétirányú?

Csak ott hajthatunk be forgalommal szembe az egyirányú utcába, ahol erre a kiegészítő tábla felhatalmazást ad. Legyünk körültekintőbbek, hiába véd minket a KRESZ, az autósokban lassabban rögzülhetnek az új szabályok. Húzódjunk szigorúan jobb oldalra. Lehetőségeink szerint kerüljük a parkoló járművek melletti szoros haladást, egy hirtelen elénk nyíló ajtó komoly kellemetlenségeket okozhat

A zebra

Zebrán áthaladó gyalogosnak minden közlekedési eszközzel, így a biciklivel szemben is elsőbbsége van. Kritikus pontja a gyalogos-kerékpáros-autós közlekedésnek, nem lehet elégszer hangsúlyozni: zebrán csak a gyalogosokra vonatkozik az elsőbbség. Gyalogosnak pedig csak abban az esetben számít a bringás, ha a zebra előtt leszáll és tolja a biciklijét.

Szondáztathatnak a biciklimen?

Bár a bringásokra vonatkozó zéró tolerancia  - a főútvonalon való közlekedést kivéve - valóban kikerült a jogszabályokból, az előírás szerint  a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban kell lennie a biciklisnek. De ne is feltétlenül csak a bírság, hanem magunk és mások biztonsága érdekében tartsuk ezt mindig szem előtt.

TSD7448
Kováts Dániel / Dívány

Kötelező tartozékok

Ha nappal van, ha este, kerékpárunkon kötelezően szükséges bizonyos láthatósági és világító eszközök megléte. Legalább az első keréken kettő darab borostyánszínű küllőprizma, az első, fehér fényt adó, a hátsó, piros fényt adó világítás és a kerékpár hátuljára szerelt piros színű fényvisszaverő prizma. Lakott területen kívül, illetve rossz látási viszonyok között magunknak is láthatósági, fényvisszaverő ruházatot kell viselni. Alapos közúti ellenőrzések alkalmával ellenőrizhetik még a csengőt és a két, egymástól függetlenül működtethető féket is.

Oszd meg másokkal is!
Mustra