A bunkó beteget könnyen félrekezelhetik

Zanza!

Holland kutatók szerint nem éri meg az orvosokkal kötekedni, idegesíteni őket vagy bunkón viselkedni - írja a Vox. A BMJ Quality & Safety című folyóiratban két olyan tanulmány is megjelent, melyben a szerzők azt mutatják be, hogy az orvosok nagyobb arányban hibáznak ha frusztráltnak érzik magukat, vagy nehéz természetű pácienssel találják szembe magukat. 

Az első tanulmányhoz 63 háziorvost kértek meg arra, hogy olvassák el néhány beteg kórtörténetét. Mindegyik dokumentumból két verzió készült: az egyik változatban a páciens nehéz eset volt, a másikban viszont teljesen semleges magatartást tanúsított. A szerzők megfigyelései szerint az orvosok pontatlanabb diagnózist vettek fel a nehezebben kezelhető betegnél, és míg az egyszerű betegségeknél 6 százalékos eltérés mutatkozott, az összetett eseteknél 42 százalékkal többet hibáztak.

shutterstock 145175065

A másik tanulmányban résztvevő 74 orvosnak 8 esetet mutattak be, és a páciensek fele ebben az esetben is problémás volt. Amellett, hogy diagnózist kellett felállítaniuk, később fel kellett idézniük az eset részleteit és azt is, hogyan viselkedtek a betegek. A megfigyelések alapján ugyan az esetekre fordított idő mindenki esetében ugyanakkora volt, de 20 százalékkal volt pontatlanabb a diagnózis a nehezebb betegeknél, és orvosok jobban emlékeztek arra, hogy milyen volt a páciensek viselkedése, mint arra, hogy milyen problémával keresték fel őket. 

A szerzők leírják, hogy más tanulmányok is hasonló konklúzióhoz vezettek, és jó, ha az orvosok tisztában vannak ezzel a problémával. Hozzátették, az önreflexió segíthet. "A páciens negatív hozzáállása miatt az orvos késztetést érezhet arra, hogy megszakítsa a párbeszédet. Ha pedig észreveszi, hogy rossz irányba mennek a dolgok, ezt egy jelként értékeli, akkor elkerülhető a téves diagnózis"- írják. 

Mi pedig csak annyit tanácsolhatunk, akármilyen sokat is üldögélt vagy állt a váróban, ne az orvoson és a személyzeten vezesse le a frusztrációját. 

Blogmustra