Még mindig szívás Magyarországon női munkavállalónak lenni

Zanza!

Nőnap alkalmából a Google Groundon gyűlt össze több cég vezérigazgatója és döntéshozó embere, hogy elmeséljék, milyen eredményei vannak a három éve létrehozott Nyitottak vagyunk kezdeményezésnek. A csatlakozni kívánóknak csak egyetlen alapelvet kell elfogadniuk, ez pedig a következő "Alapvető értéknek tekintjük, hogy másokat teljesítményük, tetteik alapján ítélünk meg, tekintet nélkül nemre, életkorra, szexuális orientációra, nemzeti, etnikai hovatartozásra vagy származásra, politikai meggyőződésre, fizikai és egyéb adottságokra". Ezzel a mai napig 911 cég értett egyet, nagyvállalatoktól a kis családi cégekig (érdekes módon a jobboldali sajtó nem képviselteti magát az aláírók közt, se a Mediaworks, amely jelenleg az egyik legnagyobb lapkiadó Magyarországon). 

Pedig ez azért lenne fontos – persze nemcsak a csatlakozás, hanem a tényleges változtatás is –, mert egy  reprezentatív felmérés szerint a nők 31%-a, de még a férfiak 25%-a is úgy gondolja, hogy nőket és férfiakat nem kezelik ugyanúgy, ha előmenetelről van szó, a fizetésekkel kapcsolatban pedig a nők 37, a férfiak 24%-a mondta azt, hogy úgy érzi, van különbség nemek szerint. 

Ezügyben nem is tévednek: az Eurostat adatai alapján 20,1%-kal keresnek jobban a férfiak, mint a nők ugyanabban a pozícióban – és ez ráadásul az EU-s átlagnál 4 százalékkal rosszabb eredmény. A nők 28 százaléka emellett úgy is érzi, a munkahelyi helyzetek, megbeszélések során sem kezelik a nőket és a férfiakat ugyanúgy. Általánosító megjegyzést a munkavállalók 16 százaléka élt már át a munkahelyén, szexuális ajánlatot pedig 15 százalékuk kapott már. 

A csatlakozók közül többen részt vettek a pódiumbeszélgetésben: azok, akik különféle vállalásokat tettek idén, melyek révén az egyenlőség megvalósulhat, vagy legalábbis láthatóvá válik, min kéne változtatni. A vállalásokban olyanok szerepelnek, mint a sokszínűségű mutatók nyilvánosságra hozatala, ami annyit jelent, hogy nyilvánosan elérhető lesznek a diversity-mutatók, így a női és férfi munkavállalók aránya is. Négyen vállalták eddig, hogy 2016 végéig mérhetően több nő kerül a cégük felsővezetésébe, illetve szintén négyen azt vállalták, hogy "2016 végéig megvizsgáljuk, hogy ugyanannyit keresnek-e az azonos pozícióban lévő nők és férfiak, és ha nem, a különbségeket elkezdjük kiegyenlíteni". Az alapítók persze a csatlakozásra biztatnak mindenkit, aki még nem szerepel a 911 cég közt.

Samu Zsófia, az Auchan kommunikációs vezetője elmondta, hogy a vállalat minden munkatársának egyenlő esélyeket biztosít. A 7000 munkatárs 66 százaléka nő, ebből a felsővezetésben 53 százalékban vannak a női munkavállalók. "Folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, amelyekkel hozzá tudunk járulni munkatársaink életminőségének javításához, ezért ebben az évben elindítottuk a kismamák és kispapák munkába visszatérését segítő programunkat is" - mondja Samu, aki a beszélgetésen azt is elmondta, hogyan megy ez. A várandós nőkkel például leülnek megbeszélni, milyen lehetőségeik lesznek a visszatérésre, képzési tervet kaphatnak, és a részmunkaidő lehetősége is elérhető számukra. 

A Microsoftnál 50 százalék a felső vezetésben a nők aránya, a teljes cégen belül 30 százalék a női munkavállalók aránya, ez a cég női kvótája nemzetközi szinten is. A Prezinél pedig a vezetők 37 százaléka nő, az összes munkavállalónak pedig 31 százaléka. Amin szeretnének változtatni, az a mérnököknél kialakult 10 százalék, de ez nem rajtuk múlik elsősorban, az IT-cégek nagy része szeretne több nőt látni a mérnökök között.

A Morgan Stanleynél fontosnak tartják, hogy a Gyesen vagy gyeden lévők ne felejtsék el az angolt (itt ugyanis, sok más cég mellett ez a munkanyelv), példaképeket vonnak be (vagyis olyanokat, akik már voltak hasonló helyzetben), és tréningeket is tartanak a visszatérő dolgozóknak, legyen szó férfiről vagy nőről.  "Büszkék vagyunk rá, hogy 2015-ben az összes divíziónkra vonatkozóan a felvettek közel 40 százaléka női munkavállaló volt, ami közel tíz százalékos növekedést is jelent a 2014-es adatokhoz képest" - mondta el a cég pénzügyi igazgatója, aki hozzátette, hogy a budapesti irodájukban a legfelső vezetők mintegy harmada nő.

Blogmustra