#ÉLETEM

Ne igya, egye a vizet!

2016. február 21., vasárnap 11:53

Már sokszor írtunk arról, hogy egy nap legalább 2 liter vizet kell elfogyasztanu, mert a dehidratáltság rossz. Most az is kiderült, hogy az sem mindegy, hogyan juttatja a szervezetébe a folyadékot. A tudomány már számos módszerrel próbál segíteni, hogy ne felejtsen el elég folyadékot magához venni, illetve ne is vigye túlzásba, merthogy az is ártalmas. De kiderült, hogy a legjobban akkor jár, ha nem a palackot emelgeti, hanem sok gyümölcsöt és zöldséget eszik. 

Születéskor emberi szervezet 75-80%-a vízből áll, és ez az arány csökken az életkor előrehaladtával, és 50 éves kor körül, mindössze a szervezet 50%-a víz. És még valami, amit talán nem mindenki tud: egy átlagos napon a vízfogyasztás negyedét az elfogyasztott ételek fedezik. Bizony, még egy szelet kenyérnek is vízből áll a 33%-a, a zöldségek és gyümölcsök ennél sokkal több folyadékot tartalmaznak (az uborkának például 95%-a folyadék). 

A raktározás a fontos

"Az egészséges hidratáltság arról szól, hogy mennyi folyadékot tud a szervezet elraktározni, nem arról, hogy mennyi halad át a szervezeten" - mondta dr. Howard Murad, a Water Secret című könyv szerzője. Szerinte a túl sok víz gyakran kimossa a vitaminokat és az ásványi anyagokat a szervezetből, amik nem tudnak hasznosulni, ha ideje korán távoznak. "Semmi rossz nincs abban, hogy vizet iszik, de ha nem javít annak a mennyiségnek az arányán, ami a sejtekbe jut és ott is marad, akkor nem sok értelem van" - mondta az orvos. Szerinte lehet, hogy valaki naponta nyolc pohár vizet iszik, de ez mégsem jelent többet annál, minthogy utána nyolcszor megy el a mosdóba. A puffadt szemek, dagadt boka és felfúvódott has mind annak a jele, hogy a víz nem hasznosul megfelelően.

Az étkezéssel bejuttatott folyadék más

A magyarázat: az ételekben lévő más molekulák segítek abban, hogy a víz eljusson a szövetekig és hasznosuljon. "Mikor lédús ételeket eszik, a víz lassabban szívódik fel, és jobban ki tudja fejteni a pozitív hatásait" - mesélt a folyamatról Murad. Kutatások szerint a zöldségek és gyümölcsök kétszer olyan hatékonyan tudják hidratálni a szervezetet mint egy pohár víz. És ha rendszeresen edz, különösen jól jönnek a lédús zöldségekben és gyümölcsökben található természetes cukrok, proteinek, ásványi anyagok és vitaminok.

Más előnyei is vannak a zöldségeknek és gyümölcsöknek

Ha ugyanis ezekkel pótolja az elveszített folyadékot, akkor a bennük lévő anyagoknak köszönhetően erősebb lesz immunrendszere és a rákos megbetegedése kockázata is csökken. Sőt, talán fogyni is fog. "A lédús gyümölcsökben kevesebb a kalória" - sorolta az előnyöket dr. Sarah Schenker, aki emlékeztetett arra, hogy ha az étkezésében a magas kalóriatartalmú ételeket lédús gyümölcsökre és zöldségekre cseréli, sokkal kevesebb kalóriát visz be a szervezetébe, és sokkal jobban eltelítődik.

Ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy érdemes zöldségekkel kezdeni, ugyanis ha a túl sok gyümölcs megemelheti a vércukorszintet. Egyúttal azt javasolja, hogy a legjobb ha nyersen vagy gyengén párolva fogyassza a növényeket, mert a főzés során roncsolódnak a sejtfalak, így vizet veszíthetnek és a hasznos anyagoknak is annyi. Ami pedig a legfontosabb, hogy fokozatosan növelje a zöldségek és gyümölcsök adagját, mert a szervezete rosszul reagálhat a túl sok rostra. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta