#ÉLETEM

Ha az edzéshez igazítja az étkezést, több kalóriát éget

2016. január 15., péntek 11:41

Így év elején, a karácsonyi kajakóma után nagyon kevés olyan szerencsés ember van, akire nem szaladt fel néhány pluszkiló. Sokan ilyenkor keményebb edzéseket választanak és koplalnak, holott talán elég lenne ha a férfiak az edzés után, a nők pedig az edzés előtt ennének. Egy új tanulmány szerint ugyanis nemcsak attól függ egy edzés sikere, hogy hányszor ismétli a feladatokat és miket eszik, hanem az is számít, hogy mikor eszik. A  kutatók azt állítják, hogy amennyiben megfelelő időben étkezik, 22%-kal több zsírt tud elégetni úgy, hogy nem csinál több gyakorlatot, vagy nem eszik kevesebbet. 

Dr. Adam Collins, a Surray Egyetemről 30 önkéntes (13 férfi és 17 nő) bevonásával végezte el a kísérletet. A résztvevők négy héten keresztül heti három edzésen (egy nagy intenzitású edzésen, egy zumba- és egy spinningórán) vettek részt, és edzés ellőt és után is inniuk kellet, de míg egy részük tudtán kívül kalóriamentes italt kapott, a többiek olyat, amiben volt kalória is. A kutatók a kísérlet kezdetén és végén pedig megmérték, hogy az önkéntesek mennyi zsírt égettek a pihenési szakaszban, és arra is kíváncsiak voltak, hogyan változott a súlyuk, a derékbőségük, a vércukor szintjük és a vér zsír tartalma.

Dr. Collins azt vette észre, hogy a nők több zsírt égettek mint a férfiak, és azok, akik edzés előtt fogyasztottak magasabb kalóriatartalmú italt 22%-kal több zsírt égettek el mint a többiek. A férfiak összességében kevesebb zsírt égettek, de azok akik az edzés után fogyasztották el a kalóriadús italukat, 8%-kal több zsírtól szabadultak meg mint a többiek. 

Collins szerint erre az a magyarázat, hogy a férfiaknak nagyobb az izomtömege, és ha a szénhidrát-, pontosabban glikogénraktáraik tele vannak, akkor edzés során ezeket használja fel a szervezet, viszont éhesen mozognak, nem marad más lehetőség, égnie kell a zsírnak. A nők viszont máshogy működnek, az ő szervezetük "könnyebben áldozza be" a zsírt a szénhidrátokkal szemben: "A nőknek több zsír van a csípőjükön, a fenekükön és a hasukon, a zsírsavak könnyebben kerülnek bele a véráramba, és a hormonális különbségek miatt pedig sokkal jobban takarékoskodnak a glükózzal. Ez valószínűleg evolúciós különbség, ami azért alakult ki, hogy hatékonyabb legyen a várandós nő szervezetében az energia hasznosítása, hogy a magzatnak mindig legyen elég glükóz"  - magyarázta Collins az eredményeket. Hozzátette, hogy a nők az edzés utáni három órában égetik el a legtöbbet az elraktározott zsírból, így ha edzés után eszik, ez az egész folyamat megszakad, és legalább 90 percet kell várnia az étkezéssel. 

Januárban indul a Szobafitnesz Bánkuti Gabival!

Jövő héten új sorozatot indítunk Szobafitnesz Bánkuti Gabival címmel. Már megvannak az olvasók, akik részt vesznek az életmódváltó programunkban, de nem feledkeztünk meg a többiekről sem, és önnek is érdemes lesz követnie a sorozatot, ugyanis minden cikkben lesznek olyan pár perces edzések, amelyeket otthon bárki kipróbálhat, elvégezhet. Íme egy kis ízelítő:

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta