Elcsúszott az ajándékvásárlással? Van egy tippünk.

Zanza!

A tökéletes karácsonyi ajándék elvileg személyre szabott, meglepő és luxus, illusztrálja, hogy az ajándékozó áldozatokat hozott érte (pénzt, időt, energiát), lényege, hogy az ajándékozott boldog legyen vele, és ezt a célját el is éri. Ha ennek a hat feltételnek minden karácsonyi ajándékunk megfelelne az csodás lenne, és ez nyilván sikerül is, ha telik miből a luxusra és idejében elkezdtük beszerezni az ajándékokat. Ha viszont néhány nappal az ünnep előtt még pánikban agyalunk, sakkozunk az időnkkel és a pénzünkkel, akkor ideje feladni a tökéletes ajándék eszményét, és beérni az elég jóval. Erre pedig megoldás lehet az, ha elengedjük a személyre szabottságot. Egy kutatás szerint nem lesz baj.  

shutterstock 331719365

A Journal of Consumer Research-ben tavaly megjelent vizsgálat szerint ugyanis hajlamosak vagyunk arra, hogy egy-egy szuper tárgyat, ami akár több embernek is a kedvére lenne, inkább a boltokban hagyunk, csak azért, hogy mindenkinek különböző dolgot adjunk. Ráadásul tesszük ezt úgy is, hogy az ajándékozottak számára ki sem derülne, hogy ugyanazt kapták. Ez a viselkedés azonban rólunk szól, mi szeretnénk mindenkinek egyedi dolgot adni, mi szeretnénk elégedettek lenni a kreativitásunkkal. Pedig – a kutatás szerint legalábbis – ha az ajándékozottak szempontjait, vágyait, ízlését vennénk figyelembe, sokkal klasszabb ajándékokat adhatnánk. Még akkor is, ha azok nagyon hasonlóak. 

A lényeg, hogy ha az utolsó hajrában talál valami jó cuccot, amivel több szerette is boldog lenne, ne essen a túlindividualizáció csapdájába, vegyen belőle nyugodtan többet, és lazuljon el. Meg amúgy is: a boldog karácsonyhoz inkább a családra érdemes koncentrálni, és nem az ajándékokra. 

Blogmustra