#ÉLETEM

20 rossz szokás, amitől 40 éves kora előtt meg kell szabadulnia

2015. december 12., szombat 15:10

A negyven az új harminc, de azért ne bízzuk el magunkat, főleg, ha idősebb korunkban is egészségesek és fittek szeretnénk maradni. A Health össze is szedte, hogy mire érdemes odafigyelni, milyen szokásoknak kell búcsút inteni.

1. Nem tudja letenni a mobiltelefonját

Akkor ismételjük át, miért nem jó, ha folyton valami kütyü van a kezében: egyrészt SMS-nyaka lesz, másrészt nem tud majd rendesen aludni, és megnő a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri betegség kockázata, ha folyton valamilyen kijelzőt/monitort/képernyőt bámul. A minimum amit megtehet az egészsége érdekében, hogy óránként feláll 10 percre és sétál egy kicsit.

2. Az alvás nem elég fontos

A legtöbben a pihenés és az alvás rovására igyekeznek elvégezni napi bokros teendőiket, pedig annyi kutatás készült már arról, hogy az alvásmegvonásnak milyen rövid és hosszú távú következményei vannak. Kortól függ egyébként, hogy mennyi alvásra van szükségünk, egy felnőttnek elég 7-9 óra is, de a mennyiség mellett természetesen a minőség is számít.

shutterstock 202551199

3. Nem használ fogselymet

Pedig ez ínybetegségekhez vezethet. Ennek jelei főként a harmincas és negyvenes korban jelentkeznek, és a férfiak körében gyakoribb mint a nőknél. És ne higgye azt, hogy ezzel csak fogai egészségét kockáztatja, egyes kutatók szerint a szívbetegségek kockázata is megnő, ha nem ügyel a szájhigiéniára. Jó, lehet, hogy ez mégsem akkora hiba. Nemrég ugyanis arról írtunk, hogy többségünk nem használja megfelelően a fogselymet, ezért pedig talán jobb, ha elő sem vesszük.

4. Kihagy pár étkezést

Ne lepődjön meg, ha nem tudja tartani a súlyát vagy tovább fogyni, ha néha kimarad a reggeli, az ebéd vagy a vacsora, hiszen így nagyobb az esélye annak, hogy később nem tud majd ellenállni a kísértésnek, és sokkal többet eszik a hizlaló vagy tiltólistás ételekből, és hosszú távon teljesen összezavarja vele a szervezetét, ami cukorbetegséghez is vezethet.

5. Nem figyel a jelekre

Mielőtt beütne a krach, a szerveztünk számtalan módon jelzi, hogy valami nincs rendben. Pedig a gyógyulás sokkal könnyebb, ha időben sikerült diagnosztizálni az adott betegséget. Katharine Taber nőgyógyász szerint meglepően sok nő hallgatja el, ha csomót talál a mellében. Hozzátette, sokan szégyellik vagy félnek, vagy azt hiszik tévednek, és ezért nem hozakodnak elő a problémáikkal.

6. Sutyiban dohányzik

A dohányzás megnöveli a stroke, a tüdőrák és szívinfarktus kockázatát, hogy csak pár dolgot említsünk. Persze ha 40 éves kora előtt le tudja tenni a bagót, akkor 90 százalékkal csökkenti annak az esélyét, hogy valami dohányzással kapcsolatos betegség okozza a halálát. 40 után és 50 előtt ez csak 75 százalék, ami szintén nem rossz, de mégsem 90 százalék.

7. Túl sósan táplálkozik

A sóra, vagyis a nátrium-kloridra minden emberi szervezetnek szüksége van, többek között ahhoz, hogy a folyadékháztartás jól működjön, csakhogy nem mindegy, mennyit fogyasztunk belőle. A WHO iránymutatása szerint egy egészséges felnőtt szervezetnek napi 5 gramm sóra van szüksége, ennél azonban jóval többet viszünk be a szervezetünkbe. Ehhez képest Magyarországon a sóbevitel akár 15-20 gramm is lehet.

shutterstock 221589277

8. Nem iszik eleget

Nem vagyunk egyformák, van, aki gond nélkül megiszik napi 3 litert is, van, akinek az 1 liter is nehezen jön össze, és a korral a szomjúságérzet egyre csökken, ezért még jobban oda kell figyelni arra, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasszunk. Az üdítő és a leves is számít persze, de az a legjobb, ha minél több tiszta vizet iszunk.

9. Túl sokat iszik

Bármilyen szomorú, fiatalon jobban bírjuk a piát. Van, aki ezt belátja, és a korral próbálja csökkenteni a bevitelt, de ez nem mindig jön össze, és a másnap elég kegyetlen tud lenni. A szakértők szerint a nőknek, akiknek a szervezete nem birkózik meg olyan könnyen az alkohollal, napi egy ital az ajánlott, a férfiaknak pedig kettő. De mennyi az annyi? Nem sok, ez alapján a nők csak 1,5 deci bort vagy 3,5 deci sört vagy egy rövidet ihatnak.

10. Nem eszik elég tejterméket

Ha nincs egészségügyi oka annak, amiért mellőznie kell a tejtermékek fogyasztását, akkor ne mondjon le róluk teljesen. „A csontok egészségének megőrzése miatt nagyon fontos, hogy a húszas és harmincas éveinkben elég kalciumot fogyasszunk” – nyilatkozta Lisa Larkin, a Cincinnati Egyetem női egészségügyi központjának munkatársa, aki hozzátette, ha az elfogyasztott ételekkel nem viszünk be napi 1000 mg kalciumot, akkor táplálékkiegészítőre van szükségünk.

11. Hazudik az orvosának

Egy felmérés szerint az orvosok 77 százaléka számolt be arról, hogy pácienseik 20 százaléka hazudott már nekik vagy hallgatott el fontos tényeket, sőt, vannak olyan szakemberek, akik szerint ez az arány még rosszabb. Mivel a korral egyre több egészségügyi problémával kell szembesülnünk, a legkisebb hazugságnak is komoly következményei lehetnek.

12. Nem súlyzózik

Sokan azt hiszik, hogy a kardiózás önmagában is elég, nincs szükségük arra, hogy súlyzós vagy egyéb eszközt igénylő gyakorlatokat végezzenek. Pedig ezek segítenek abban, hogy az izomtömeg ne csökkenjen, felpörgetik az anyagcserét, hajlékonyabbá tesznek és a csontritkulás kockázata is kisebb lesz.

shutterstock 321334775

13. Nem szexel

Harminc felett a gyerekek miatt lehet, hogy már nem jut annyi idő egymásra, pedig a szakértők szerint a rendszeres és kiegyensúlyozott nemi élet lassítja az öregedést. Ahogy korábban írtuk, a mozgás mellett az érzelmi kötődés erősítése, a hormonális változások és a vérkeringés fokozása is segít abban, felvehessük a harcot az idő múlásával szemben.

14. Napra merészkedik

A megfelelő óvintézkedések nélkül sem napozni, sem szoláriumozni nem szabad, hiszen az UV-sugárzás felgyorsítja a bőr öregedését és bőrrákot okozhat. Ha eddig nem figyelt arra, hogy a megfelelő készítményekkel kenje magát vagy eltakarja az érzékenyebb testfelületeket, a károsodást már nem lehet visszafordítani, nyoma marad a bőrén, de legalább nem súlyosbodik a helyzet.

15. Cukros italokat fogyaszt

Ezt sem kell ragoznunk, ugye? A Health magazin szerint persze nem elég, ha a cukros italokat olyanokra cseréljük, amikben mesterséges édesítőszerek vannak, hiszen több kutatás igazolta már, hogy a diétás üdítőktől is lehet hízni, sőt, cukorbetegséget is okozhatnak, és ugyanúgy csontritkuláshoz vezethet a fogyasztások mint ha sima kólát innánk.

16. Feldolgozott élelmiszereket eszik

Kényszerből vagy lustaságból, de irdatlan mennyiségű olyan ételt fogyasztunk, ami tele van adalékanyagokkal. És nincs könnyű helyzetben az, aki ezeket végleg száműzni akarja az életéből, erre mi is rájöttünk az egyhónapos emberkísérletünk alatt. Azért mégis érdemes időt és pénzt szánni az életmódváltásra, főleg, ha fontosak ön számára a még meg nem született családtagok is.

17. Az interneten barátkozik

A közösségi oldalak hasznosak, hiszen olyan emberekkel is tudjuk tartani a kapcsolatot, akik messze laknak tőlünk, de nem szabad túlzásokba esni. Ahelyett, hogy folyamatosan a Facebookon lógna, azért néha élőben is fusson össze a haverokkal, ismerősökkel, és szánjon időt a családtagjaira is.

shutterstock 125240615

18. Nem tudja, milyen betegségek fordultak elő a családjában

Génjeinkben kódolva van, hogy milyen betegségekre van hajlamunk, ezért is olyan fontos eleme az anamnézisnek, hogy fel tudjuk sorolni a vér szerinti rokonok fontosabb betegségeit. Az orvosok ugyanis részben ennek alapján tudják eldönteni, hogy milyen vizsgálatokra, kezelésekre lehet szükség.

19. Nem áldoz elég időt a megelőzésre

Harmincévesen kevesen gondolnak arra, hogy rendszeresen ellenőriznünk kellene a koleszterin szintjüket, pedig lehet, hogy így elkerülhetik, hogy később szív- és érrendszeri panaszaik legyenek. De ugyanilyen fontos az is, hogy évente egyszer elmenjen nőgyógyászati vizsgálatra vagy alkalomadtán otthon is megvizsgálja a mellét.

20. Nem oltatja be magát

Itt az influenzaszezon, és mi is írtunk arról, hogy miért is hasznos beoltatni magunkat. A Health cikke szerint az Egyesült Államokban évente 50-90 ezer felnőtt hal meg olyan betegségben, ami ellen már van védőoltás.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta