#ÉLETEM

Sportital helyett jó lesz a cukros víz is

2015. december 1., kedd 09:58

Mikor különböző italokra költ, hogy jobban bírja a sportolást, gondoljon a Bath Egyetem kutatására, akik szerint ha cukros vizet iszik részben ugyanazt a hatást éri el, mintha sportitalokat fogyasztana. 

A Bath Egyetem kutatói egy biciklis csapat közreműködésével vizsgálták meg, hogy a hosszú és kemény edzések közben hogyan változik a glikogén szintje a májban. A tesztalanyokkal különböző szacharóz és glükóz tartalmú italokat teszteltek, és megnézték meg, melyiktől csökken kevésbé a májban raktározott glikogén szintje. A vizsgálatok közben viszont az is kiderült, hogy ha a biciklisták szacharóz alapú italokat fogyasztottak, kevésbé viselte meg őket az edzés, ráadásul az emésztésük is jobb volt mint amikor glükózos folyadékot ittak. A két szénhidrát között különbség egyébként annyi, hogy a szacharóz diszacharid, azaz kettős cukor, és egy glükóz és egy fruktóz molekula alkotja, míg a glükóz monoszacharid, vagyis egyszerű cukor.

És hogy mi köze vannak ezeknek a sportitalokhoz? Bár egyre több termékben van szacharóz, vagy glükóz és fruktóz egyszerre, azért még bőven vannak olyan, amikben csak glükóz található. A fenti eredmények tükrében pedig az utóbbi nem olyan jó választás. Ha pedig nincs kéznél vagy a közelben szacharózos sportital, akkor az is megteszi, ha néhány kanál cukrot tesz a csapvízbe és azt fogyasztja edzés közben. Persze ez nem pótolja az edzés közben elveszített ásványi anyagokat, csak az energiája lesz több.  

Dr. Javier Gonzales elmondta, hogy a májban raktározott szénhidrátok nélkülözhetetlenek, ha fontos az állóképesség, mivel így marad stabil a vércukorszint. "Bár elég jól tudjuk, hogy az izmokban raktározott szénhidráttal mi történik az edzések vagy a táplálkozás hatására, arról már sokkal kevesebb információnk van, hogy a májban raktározott szénhidrátszintet hogyan lehet optimalizálni edzés közben és után" - mondta a kutatás vezetője.

"Ha a cél a teljesítmény maximalizálása, akkor a szacharóz a legjobb választás az izmoknak és az emésztőszerveinek is" - tette hozzá. Persze az adagolás is nagyon fontos. Ha több mint két és fél órán keresztül kell helytállnia, akkor akár 90 gramm cukorra is szüksége lehet óránként, és a az a legjobb arány, ha 8 gramm cukrot tesz 1 deci vízbe.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta