Mindig ugyanazt eszi? Ha ügyesen csinálja, nem árt!

Zanza!

Hacsak nem gyorskaján és péksüteményeken élünk, a monoton étrend is lehet egészséges, de azért nem kell ugyanazokhoz az ételekhez ragaszkodni. Szervezetünknek több tucat különböző tápanyagra és vitaminra van szüksége a megfelelő működéshez, ezt az igényt pedig annál nehezebb kielégíteni, minél válogatósabbak vagyunk. Szakértőt kérdeztünk arról, hogy milyen következményekkel járhat egy kevésbé változatos diéta, és hogy hogyan hozhatjuk ki abból a legtöbbet.

Megterhel vagy megtisztít?

A csak bizonyos élelmiszercsoportokra vagy ételekre épülő diétákról megosztó vélemények születnek, hiszen ha nem tudatosan csináljuk, az bizony alultápláltsághoz is vezethet. 

A Buffalói Egyetem és a Vermonti Egyetem kutatói arra voltak kíváncsiak, hogy mi történik azoknak a szervezetével, akik egy héten keresztül minden nap ugyanazt a fogást kapják ebédre. Végül kiderült, hogy a monoton étrendet követő résztvevők összességében kevesebb kalóriát fogyasztottak, mint azok, akik nap mint nap mást ebédeltek. Egy másik, ennél specifikusabb kísérlet során minden nap rostokban gazdag kenyeret reggeliztek az alanyok, amitől a megszokottnál sokkal tovább érezték magukat jóllakottnak és energikusnak. A vizsgálatokat végző szakértők megerősítették, hogy a monotonitás ellenére is lehet kiegyensúlyozott egy diéta, de lehetőleg törekedjünk mindig a legjobb minőségű élelmiszerek beszerzésére. 

GettyImages-494046506
Fotó: Thomas Trutschel

A menü variálása (ha az változatos alapanyag-felhasználást és ételkészítési eljárásokat jelent - viszont az emésztésünket nem befolyásolja). Feltéve persze, hogy nem folyton zsírban tocsogó ételeket készítünk. "Mivel az ember vegyes táplálkozású, így nem kell különválasztani a tápanyagokat (fehérjéket, zsírokat, szénhidrátokat), mert ebben az esetben nem a könnyebb emésztés okozza a fogyást, hanem az, hogy a szervezet minőségileg éhezik. Azt azonban több vizsgálat is bizonyította már, hogy a monoton táplálkozás miatt felborulhat a bélflóra összetétele, mert bizonyos jótékony baktériumok nem tudnak megfelelően szaporodni" - mondta a Díványnak Barcza Zsuzsanna dietetikus

Döntések

"Az ok rendkívül sokféle lehet. A legtöbben súlycsökkentés miatt kezdenek bizonyos élelmiszercsoportokat nélkülöző diétába. Ezek közül a legnépszerűbb a szénhidrátmentes étrend, azaz a szénhidrátbevitel drasztikus korlátozása. Az egészségügyi okok (pl. magas húgysavszint, veseelégtelenség, magas koleszterinszint, magas vércukorértékek stb.) miatt vagy elvi elhatározásból (vegetáriánus életmód vallási elhivatottságból vagy az állatok védelmében), tudatosan követett diéták nem vezetnek egyoldalú táplálkozáshoz, hiszen azok nem szélsőséges megszorításokról szólnak, és minden esetben kínálnak olyan kompromisszumos megoldásokat, amelyek az egészségünket szolgálják" – magyarázta Barcza Zsuzsanna.

Az is előfordul, hogy valaki egyszerűen válogatós, ám súlyos esetben az ételrepertoár csak egy-két ízre vagy bizonyos állagú ételekre korlátozódik, aminek hátterében komoly lelki problémák húzódnak és hosszú távon káros egészségügyi következményei lehetnek. "A gyermekkori válogatósság szerencsére az esetek többségében felnőttkorra oldódik, mivel a kisgyerekek sokszor azért utasítanak el bizonyos ételeket, mert azok ismeretlenek számukra, felnőttként viszont a legtöbb ételt és élelmiszert már jól ismerjük, így addigra jó eséllyel enyhül az ételek szelektálása" – fűzte hozzá a szakértő. 

Unja a banánt? Cserélje pomelóra!

"A monoton diéta témaköréről általánosságban beszélni nagyon nehéz, hiszen annak hatásai és következményei nem csak az egyén fizikai felépítésétől és szellemi jóllététől függnek, de attól is, hogy milyen szempontból egyhangú vagy változatos az étkezés. Egy korlátozott étrendet ráadásul nem mindenki képes türelmesen követni, így az hamar unalmassá válhat, és akár sóvárgáshoz, egészségtelen ételek habzsolásához vezethet. Persze ez sem törvényszerű, de például a fogyókúrás ételmegvonásnak falásroham lehet a vége" – figyelmeztet Barcza Zsuzsanna. Érdemes tehát kicsit feldobni a napi menüt és variálni az ízeket, amihez elég a megszokott salátaadag helyett valamilyen ínyenc levest készíteni, vagy a piacon egy soha nem kóstolt, egzotikus gyümölcsöt választani.

Mikor veszélyes?

„Ha az étkezések energiatartalma megfelelő, tápanyagtartalma pedig alkalmazkodik a szükségleteinkhez, akkor a kevésbé változatos étrend sem károsítja az egészséget. Egy jó példa erre, ha reggelire zabkását gyümölccsel, ebédre sovány húst teljes értékű gabonával (pl. barna rizzsel) és salátával, vacsorára pedig zsírszegény körözöttet rozskenyérrel és idényjellegű zöldséggel fogyasztunk. Ez egy olyan egyoldalú étrend, amely tartalmazza a szükséges tápanyagokat, vitaminokat és rostokat. Amikor viszont a szélsőséges diéta tápanyagok terén is extrém (pl. szinte kizárólag csak fehérjéket tartalmaz, szénhidrátot nem, vagy éppen nem megfelelően összeállított vegetáriánus étrend, amely hiányos esszenciális aminosavakban), az kedvezőtlen befolyással lehet a szervezetre és betegségekhez vezethet” – figyelmeztet Barcza Zsuzsanna.

GettyImages-172602961
Fotó: The Washington Post

„Ha valaki egyáltalán nem fogyaszt állati eredetű ételeket, akkor B12-vitaminpótlásra szorul, hiszen a növényi alapanyagok nem tartalmazzák ezt a vitamint. A vegán étrenden élőknek továbbá nagyobb esélyük van a csontritkulásra (kalciumhiány) és a vashiányra, mivel a növények vastartalma alacsonyabb és annak felszívódása is gyengébb, mint az állati eredetű vasé. Ennek az ellentéte, ha drasztikusan szénhidrátcsökkentett diétát folytatunk, és a napi energiaszükségletünk nagy részét fehérjével fedezzük. A fehérjék alapvetően nem energiát szolgáltató tápanyagok, hanem szervezetünk (sejtjeink, hormonháztartásunk, izomzatunk stb.) megfelelő működéséhez szükségesek. Ha fehérjéből szeretnénk fedezni napi energiaszükségletünk legjavát, akkor a fehérjebontás során keletkező melléktermékek kiválasztása rendkívül nagy terhet ró a májra és a vesére. Ennek veszélye, hogy sokáig nem produkál tünetet, viszont egy hosszú távú magas fehérjetartalmú diéta akár visszafordíthatatlan károsodásokat is okozhat” – magyarázza a szakértő.

Betegségek

Egy houstoni gyermekklinika kutatóközpontjának munkatársai egérkísérletek során azt vizsgálták, hogy van-e összefüggés a változatos, illetve az egyhangú, de rendszeres étkezés és az akut vastagbélgyulladás között. Az eredmények alapján a vastagbélgyulladás súlyosságát a változatos étrend – a monoton étrenddel szemben - növeli. Ez azonban egy igen kezdetleges, nem kielégítő tanulmány, így a hipotézis további vizsgálatokat igényel.

„Szélsőségesen egyoldalú diétának olyan étrendet nevezünk, amely az emberi szervezet működését nem támogatja maximálisan, tehát összetételét tekintve hiányos. Ezért nincs olyan egyoldalú diéta, amely alkalmas lehet betegségek elkerülésére. Természetesen ha hajlamunk van egy betegségre, vagy már kialakult valamilyen allergia, akkor fontos, hogy az adott problémának/állapotnak megfelelő hiányos (allergénektől mentes) étrendet tartsuk” – jegyezte meg Barcza Zsuzsanna.

Evés és alvás

Egy Pennsylvaniai Egyetemen végzett vizsgálatban az alanyok alvásminősége és evési szokásai közötti összefüggéseket vizsgálták. A résztvevők közül a legváltozatosabban táplálkozó alanyok számoltak be a legegészségesebb alvásmintákról. Az is kiderült, hogy akik az alvás mennyiségére és/vagy minőségére panaszkodtak, jellemzően sokkal kevesebbet fogyasztottak fehérjéből, szénhidrátból, cinkből, vasból vagy szelénből mint a kontrollalanyok, de a pontos okokra egyelőre nem született elfogadható magyarázat. Ha tehát ez motiválja, akkor a nyugodtabb éjszakákért érdemes változatosabban étkeznie. 

Tudatosabb hozzáállás

"Szerencsére az egészséges élelmiszerek (friss zöldségek, gyümölcsök, teljes értékű gabonafélék, tejtermékek, stb.) széles körben elérhetők, és nem feltétlenül drágábbak a kevésbé tápláló falatoknál. Az utóbbi években az egészséges életmód egyre több embert "megfertőzött". A lakosság talán kezdi érteni, hogy a prevenciónak sokkal nagyobb szerepe és létjogosultsága van mint a betegségek kezelésének. Amiben viszont még van hova fejlődnünk, az az, hogy több oldalról kellene támogatni az egészségünk megőrzését: nem elegendő megfelelően táplálkozni, hiszen a rendszeres testmozgás és a szakszerű stresszkezelés is nagyon fontos a fizikai és mentális jóllét kialakításához" - fűzte hozzá Barcza Zsuzsanna.

Blogmustra