Túlsúllyal miért is ne lehetne jógázni?

Zanza!

„A jóga mindenkié kortól, nemtől és ruhamérettől függetlenül, ám sok túlsúllyal küzdő sorstársamat elbátortalanítja az a téves elképzelés, hogy csak az eleve vékony testalkatú és hajlékony emberek képesek jógázni” – nyilatkozta nemrég a Daily Mailnek Charlie Merton, a Curvy Yoga mozgalom elindítója. De nem ő az egyetlen, aki azt hangoztatja, hogy jógázni plusz kilókkal sem lehetetlen, vagy hogy egy jógaoktatót sem a nádszál vékony és szálkás test tesz hitelessé. Utánajártunk, itthon mik a tapasztalatok és a szakértői vélemények a „duci jógáról”.

"Épp most tervezgetem, hogy hogyan is érdemes száz kilóval és beton kemény ízületekkel elkezdeni jógázni. Sosem voltam valami hajlékony, de a céges sportnapon kipróbáltam a gerincjógát és utána napokig nem fájt a derekam" – mesélte egy közösségi fórumon egy fiatal férfi. "Én kipróbáltam, de nem mentek a térdelős, sarokra ülős ászanák, és a könyökömet is túlterhelte, ezért felhagytam vele. Nem nekem való" – válaszolta egy középkorú túlsúlyos hölgy.

Amire figyelni kell

„A többletsúly hosszabb távon igen nagy terhet ró az ízületekre, elsősorban a térdre és a csípőre, de a lábdeformitások (pl. lúdtalp) kialakulásában is jelentős szerepe van. Emellett a gerincproblémák megjelenésének is nagyobb az esélye, hiszen a túlsúly miatt folyamatosan fokozott nyomásnak vannak kitéve a porckorongok, amelyek ezért idővel ellaposodnak, elveszítik rugalmasságukat, és ez akár már fiatal korban porckorongsérv kialakulásához vezethet. Ezért a túlsúllyal rendelkezőknek nem igazán előnyösek azok a pozíciók, amelyekben pl. egy lábon kell állni, hiszen ott az egész testsúly egyetlen végtagra koncentrálódik, illetve az extrém hátrahajlással, törzsfordítással járó mozdulatokat is óvatosan kell alkalmazni, hogy az esetleg meglévő porckorong-problémát ne súlyosbítsuk. Ugyanakkor a fekvő helyzetben végzett mozdulatok nem terhelik feleslegesen az ízületeket. Minden esetben fontos alapelv a fokozatosság, illetve a szervezet jelzéseire való odafigyelés, amivel megóvhatjuk magunkat a sérülésektől” – mondta a Díványnak Schmidtka-Várnagy Anna gyógytornász.

„Sajnos a túlsúly nemcsak a mozgásszervekre van hatással, de hajlamosít például a magas vérnyomásra is, amit mindenképpen figyelembe kell venni, ha valaki jógázni kezd. A kitartott, statikus helyzetek ugyanis jelentősen megnövelik a vérnyomást, főként, ha a fej és a mellkas lejjebb kerül mint a test többi része. Ha valaki tudja, hogy magas a vérnyomása, lehetőleg kerülje ezeket a pozíciókat. Gyógytornász kollégáimmal nem szívesen tiltunk el senkit az általuk kedvelt mozgásformáktól valamilyen egészségügyi probléma miatt, inkább megpróbálunk tanácsokat adni, hogy hogyan művelheti azokat a lehető legbiztonságosabban” – tette hozzá a szakértő.

Személyre szabott gyakorlatok

„Magyarországon számos hiteles tradicionális jógaközpont van, így mindenki megtalálhatja a számára megfelelő utat a fejlődéshez. Több év lelkiismeretes gyakorlás után éreztem úgy, hogy saját tapasztalatimból már át is tudnék adni, ezért elkezdtem oktatónak tanulni” – meséli Imre Kata, a Sivananda Jógaközpont jógaoktatója. „Túlsúlyosoknak azért hirdettünk tanfolyamot, hogy ők is bátran kipróbálják a jógát, ne higgyék, hogy a nagyobb termetük és plusz kilóik miatt számukra nem alkalmas ez a szelíd út. Ezeken az órákon nem tanítok mást, mint amit a hagyomány előír, csak nagyobb figyelemmel vagyok a speciális problémáikra. Gyógytornászokkal is rendszeresen konzultálunk, akik továbbképzéseket tartanak a jógaoktatók részére.”

„Természetesen a túlsúly fogalmán belül is vannak alkati eltérések: a plusz kilók lehetnek egyenletesen elosztva a testen, de lehet, hogy a combok és a fenék erősebb, míg a felsőtest kevésbé, más esetben a végtagok nem vastagok, de a törzs igen - olykor széles, párnás háttal, olykor nagyobb előre domborodó hassal. Egyes gyakorlók ízületei hipermobilak (vagyis túlzottan mozgathatóak), izomzatuk gyengébb, másoké pedig nagyon kötött. De ugyanígy lényeges a mellek mérete is. Ezeket a sajátosságokat szem előtt tartva személyre szólóan lehet instruálni és kialakítani a megfelelő pózokat az egyén számára. Ha a jógázó tiszteletben tartja adottságait, és annak megfelelően türelemmel gyakorol, nem fenyegeti sérülés vagy túlnyújtás” – fűzi a hozzá Imre Kata.

A fogyás csak mellékhatás

„Miért hiszik azt, hogy pár nyújtó gyakorlattól majd lefogynak? Járjanak inkább futni és kondizni!” – szólt hozzá a fórumon egy testépítő is a témához. Bizony, a jóga nem kizárólag fizikai gyakorlatokból áll, mint a súlyemelés. A jóga ennél összetettebb, a vele járó életmódváltásnak és szellemi fejlődésnek köszönhető, hogy a test is átalakul.

„Számos sikertelen fogyókúra után próbáltam más irányból megközelíteni a problémát. Persze fogyni is szerettem volna, de elsősorban a hízás lelki okait akartam orvosolni, ugyanis azok közé tartoztam, akiket ha stressz vagy bánat ér, a szénhidrátokhoz menekülnek. Több válfaját is kipróbáltam, de nekem a hatha jóga vált be leginkább, amit lassan két éve gyakorlok, mellette rendszeresen futok és úszom. Eddig 19 kilótól szabadultam meg, a testem szép lassan alakul, hajlékonyabbá és feszesebbé válik, de ez csak a mellékhatása a szemlélet- és életmódváltásnak, amihez a jóga adta meg a kezdő löketet. A legfontosabb, hogy folyamatosan nő az önbizalmam, lazább vagyok, az énképem is egyre egészségesebb, és úgy érzem, még plusz kilókkal is tudok légiesen mozogni. Mivel a jógaoktatóm jógaterápiával is foglalkozik, az egyik óra után odamentem hozzá, hogy szeretnék egyedül is gyakorolni. Részletesen ismertette az egyéni terápia menetét, aminek lényege, hogy egészségügyi, lelki és fizikai állapotod figyelembevételével, körültekintő, mély és többszöri megbeszélés után egy olyan gyakorlatsort állít össze számodra, amelyben az adott ászanák az épp aktuális lelki, és az azokból adódó fizikai problémáidon segítenek. Ezért a jóga számomra a tudatosságot, önfegyelmet és kiegyensúlyozottságot jelenti” – mesélte a Díványnak Sipos Kitti.

„A jóga egy önismereti út, ami arra késztet, hogy befelé nézz, magadra koncentrálj, azaz figyelj a tested és a lelked jelzéseire. Nekem segített feldolgozni jó néhány kellemetlen élményt a múltból, vagyis nemcsak fizikai szinten, izomláz formájában hat. Megtanított arra, hogy türelmes legyek magammal szemben és szeressem a külsőmet. Rájöttem, hogy nem szabad sürgetni és azonnali eredményekre kényszeríteni a testet és a lelket, hiszen mindennek megvan az ideje. Fontos tehát, hogy ne edzésként tekintsünk rá. Ne az legyen a cél, hogy kényszeríted magad, hogy elérd a nagylábujjad, vagy egy adott ászanát x légzésen keresztül ki tudj tartani. A jóga ennél jóval több: segít megtalálni a harmóniát magadban és az élet minden területén” – fűzte hozzá Sipos Kitti.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra