Nem tragédia, ha a gyerek nem hajlandó húst enni - sőt...

Zanza!

A vegán életmód még mindig sokak számára különös hókuszpókusznak tetszik – a vegetáriánus étkezés többé-kevésbé „elfogadott” Magyarországon is, és bár gombamód szaporodnak a csodásabbnál csodásabb vegán éttermek, valahogy a tejtermék és tojás elhagyása rengeteg ember számára „radikális” lépésnek tűnik. Különösen az idősebb generáció figyeli aggódva, ha egy unoka a veganizmus irányába kacsintgat – sajnos rengeteg sztorit hallok vaskalapos dokikról, akik egyenesen leteremtik a pácienseiket, akik a növényi alapú étkezést választják. Pedig a régi tanulmányok – melyek szerint a tej elengedhetetlen kálcium, vagy a hal a egyetlen omega 3 forrás – felett mára eljárt az idő: minden hasonló érvelésre tucatnyi másik tanulmány lelhető fel, melyek szerint az állati fehérje kiiktatása és a gondosan összeállított vegán diéta segít a kórós elhízás, a magas vérnyomás, a szívbetegségek, és az általános fáradtság leküzdésében is. Ahány ember, annyiféle indok, ki miért választja a vegán ösvényt – egyesek spirituális, mások egészségügyi, sokan állatvédelmi okoból vágnak bele, tiltakozva a nagyüzemi állatartás, ellen. (A weben rengeteg infót talál, aki kicsit belenéz: mi a vegánok morális gond a tojásiparral és tejiparral.) Az utóbbi időben több mailt is kaptam, melyekben szülők, nagyszülők panaszkodtak: gyermekük, unokájuk „nem hajlandó húst enni”, és kétségbeesetten kérték: írjam meg, milyen „speciális szükségleteik” lesznek most, hogy a „gyerek megbolondult”. Személyes környezetemben rengeteg olyan vegánt ismerek, aki terhessége során sem evett semmiféle állati eredetű ételt. A gyerekeik nem, hogy egészségesen születtek, de gyorsabban nőnek, és ritkábban betegek, mint a húsevő barátaim babái. Ismerek családot, ahol az 5 és 9 éves gyerekek a „vegán terhesség” után kizárólag növényi kosztot kaptak – nekik sincs semmi bajuk. Csak azért, mert húsevő társadalomba születtünk, nem kell készpénznek vennünk, hogy ez az egyetlen „helyes út”.

A szokás hatalmában

Mivel a férjem, Matan Attias gyermekorvos, ráadásul Magyarországon végzett orvosi egyetemet, megkértem: vegyük sorra együtt, mik az alapvető tévhitek a gyerek „etetésével” kapcsolatban. „Ha egy gyerek lassan, vagy nem nő, túlsúlyos, vagy folyton betegeskedik, nyilvánvaló, hogy nem megfelelően összeállított étrenden van.” – mondja. „Hanyagul összeállított diéta lehet az is, ha egy húsevő gyerek folyton állati fehérjével tömi magát: rántotta, tejes fagyi és tejcsoki, rántotthús, húsos pizzák, hot dog, tejes turmixok, kakaó, tejbegríz – csupa 'gyerek kedvenc', amelyek nagyon egyoldalú táplálkozást biztosítanak, ráadásul rászoktatják a gyereket egy olyan étrendre, amelyről később, felnőttként is nehéz lesz 'lejönni'. Sokan nem tudják, hogy a legtöbben laktóz érzékenyek vagyunk – a tehéntej fogyasztása inkább afféle szokás, mint racionális döntés az emberiség részéről. A szervezetünk idővel hozzászoktatja magát a tejhez, de valjában minden jótékony tápanyag, ami a tejben megvan, sokszorosan ott van annak vegán alternativájában is.” Csak egy gyors összehasonlítás: a szójatejben kevesebb só, cukor, és telített zsírsav, ugyanannyi fehérje és kálcium, és több rost és telítetlen zsírsav lelhető fel, mint a tehéntejben. A mandulatej kalóriaszegényebb választás, emellett tele van cinkkel, magnéziummal, foszforral, E-vitaminnal.

shutterstock 172821500

Trükkök és technikák

A vegán gyermekorvos szerint a legfontosabb, hogy a gyerekek a lehető legkorábban elkdhessenek kísérlezetni az ízekkel. Sima vajjá darált olajos magvakból – kesudióból, mandulából, mogyoróból, amelyek a legjobb növényi protein és cink, és D-vitamin források-, pürésített leveles és tekintélyes mennyiségű hüvelyes zöldségekből csodás kaják készülhetnek a legkisebbektől a legnagyobbaknak is. A vízbe áztatott, majd másnap leturmixolt magokból fűszerekkel krémsajt, olívaolajjal és citrommal tejföl készülhet, a zöldségpürék – nagyobbaknak fokhagymával, akár csípősen – tökéletes szendvicskrémek, a főtt hüvelyesek pedig lefagyasztva bármilyen ételhez hozzáadhatók: tésztaételekhez remekül megy a ceruzabab, a zöldborsó édesburgonyával minden gyerek és felnőtt kedvence, a bab pedig avokádóval és citrommal tápláló és finom csemege. Reggelire remek akternatívát jelentenek a lencse, vagy csicseriborsólisztből, víz és kevés olaj hozzáadásával készülő vegán omlettek, amely a gyerek kedvenc zöldségeivel turbózható fel – a titok, hogy a kikevert massza nagyjból ugyanúgy fessen, mint a felvert tojás, eztán hasonlóképpen süthető serpenyőben. A tofu szintén szuper választás, hiszen lehet rántani (a csicseri-lisztes „tojás” itt is remekül működik), és bár önmagában nem sok íze van, egy éjszakán át pácolva bármilyen ízt átvesz, eztán pedig grillezve, szendvicsben, vagy csőben sültekben is fantasztikusan felhasználható.

Nem éhes? Ne egyen. 

Ha a gyerek vegán akar lenni, nem kell aggódni – ahhelyett, hogy a pörkölt és sajtevés fontosságát ismételgetné bárki, inkább arra kellene figyelni, hogy gondoskodjunk a test szükségleteiről – ennek pedig semmi köze ahhoz, hogy valaki eszik-e húst vagy sem. Ennek első és legfontosabb lépése, hogy semmit sem kell eröltetni. A görcsös beidegződések azzal kapcsolatban, hogy hányszor és hánykor kell etetni csak kínokat szülnek: a szülő bestresszel, a gyerek köpi ki a kaját, az általános meggyőződés pedig – „de ha most nem eszik később akar majd enni, és hát most van kaja” – sem segít, hiszen úgy teszünk, mintha mindenkinek kötelessége lenne x időpontban megéhezni és jóllakni (pedig felnőttként előszeretettel nassolunk étkezések között, ugrunk át főétkezéseket, és álldogálunk a nyitott hűtő előtt éjnek évadján). A másik fontos aspektus pedig az, hogy legyen lövésünk arról, hogy egy x idős, x kilós embernek mennyi a hozzávetőleges kalória szükséglete, és ezt igyekezzünk fedezni – ennek 40-50%-a pedig jótékony zsírokat tartalmazó ételekből származzon. Ha a gyerek sültkrumplit akar, egyen mellé mandula-majonézt, tahinit, vagy humuszt, a krumplit pedig nem kell feltétlen olajban sütni, sütőben is lehet finom és ropogós. Ha imádja a zsemlét és péksüteményeket, azok legyenek megpakolva bab burgerrel, a kecsap egészségesebb alternativája a frissen lereszelt paradicsom, de mehet bele komplex B-vitaminban gazdag élesztőpehely is, amely a sajtos ízről gondoskodik.

wp9 11713521 10206981420514972 1877300509 n
Fotó: Steiner Kristóf

Vegánok és vitaminok

Alapvető tévhit, hogy a legjobb tápanyagforrások csakis nem-vegán fogások és összetevők lehetnek. Hogy ezt minden aggósó nagyi átlássa, álljon itt egy lista a gyermekek és fiatalok (de valójában minden ember) egészségének megőrzéséhez hozzájáruló vitaminokról és ásványi anyagokrok, illetve azok vegán forrásairól. 

A-vitamin: a csontsok, a haj és a körmök egészséges növekedésének vitaminja, hiányának első jele a homályos látás. Az édesburgonya és sárgarépa a legjobb „gyógymódok”.

B-6 vitamin: segíti a vörösvérsejt termelést, az emésztést, és a vegánok legnagyobb örömére a csicseriborsó telítve van vele.

B-12 vitamin: az egészséges ideg és immunrendszer vitaminja a vegánok „mumusa”: bár bizonyos gomba fajtákban, moszatokban és tengeri füveg természetesen megtalálható, jobb rendszeresen gondoskodni utánpótlásról – tablettában, cseppekben, vagy szuri formájában.

C-vitamin: nem csak az immunrendszert erősíti, de a fehérjelebontásban is komoly szerepe van – legjobb forrása a paprika, de a kiwiben, citrus-félékben, és kelbimbóban is fellelhető.

D-vitamin: segít megelőzni és kezelni a különféle gyulladásokat, a kálcium felszívódásban, és ott van a kókusz, kókusztej, mogyoró, gesztenye, mandula termékekben.

E-vitamin: fontos antioxidáns és sejt-védő, legjobb forrása pedig a tökmag és a mandula.

K-vitamin: segít a véralvadásban – leveles zöldségekben, mustármagban, retekben található.

Magnézium: több, mint 300 különféle funkciót lát el a szervezetben – a búzakorpa pedig csodás forrása.

Foszfor: segít a szénhidrátokat energiává alakítani, és felelős a szívünk elektromos működéséért. Céklában, paradicsomban, krumpliban és banánban is akad belőle.

Vas: a testünkben a fehérjék a vassal „szállítják” az oxigént a sejteknek – a tofu, a tökmag, kinoa, spenót, aszalt sárgabarack és barack, lencse, zöldborsó mind-mind tele vannak vele.

Cink: amellett, hogy immun-erősítő, fontos szerepet játszik abban, hogy az ízlelőbimbóink és az illat-receptoraink megfelelően működjenek – a kesudió, bab, gomba, kakaó és magas kakaótartalmú csokoládé mind lelőhelyek.

Kálcium: az izom fejlődés, a hormonok kiegyensúlyozott működése, és a sejtkommunikáció alapvető feltétele – ott van a leveles zöldségekben, szójában, diókban és mogyorókban.

shutterstock 227097892

Omega 3: serkenti az agyműködést, és a levertség természetes „gyógyszere” – növényi olajokban, zöldszínű zöldségekben, magvakban és diókban bőven akad belőle.

Akárhogy is, a vegánná válás legnehezebb része nem az, hogyan boldogolunk a „nehezen beszerezhető” alapanyagok és tápanyagforrások beszerzésével, hanem az, hogy miként kezeljük a környezetünk kirohanásait, melyek szerint képmutatóak vagyunk, romboljuk az egészségünket, csak egy trendet majmolunk, és így tova. A sztereotípiáknak se szeri se száma – de szerencsére mindre van kielégítő válasz, a kérdés már csak az, hogy az „anti-vegán” rokon, ismerős, kolléga meghallgatja –e őket. 

Írjon nekünk!

Segítségre, tanácsra van szüksége? Kérjük, írjon nekünk a divanycoach@mail.index.hu címre, és mi válaszolunk itt, az Ego blog life coach sorozatában, természetesen olvasóink névtelenségét megőrizve!

Steiner Kristóf például örömmel válaszol külföldön új életet kezdők, spirituális útkeresők, étkezési zavarokkal küszködők vagy szexuális orientációjuk, származásuk miatt kirekesztett olvasók kérdéseire, kéréseire.

Kuna Gábor pszichológus, család- és párterápiás tanácsadó, az ÖNSEGÍTŐ Személyiségfejlesztő Műhely szakmai vezetője szívesen válaszol munkahellyel, munkahelyi konfliktusokkal és kudarcokkal, felnőttkori pályaválasztással és élethelyzeti döntésekkel, illetve családi krízisekkel kapcsolatban is. Révész Renáta Liliána családterapeuta és gyásztanácsadó, akihez bátran fordulhatnak családi, házassági, nevelési problémákkal, gyász, válás, trauma, stressz okozta nehézségekkel és pályaválasztási, munkahelyet érintő kérdésekkel is. A life coach csapat tagja továbbá Sákovics Diana pszichológus, aki szívesen segít párkapcsolati és szexuális problémákkal, magánnyal, függőséggel, életvezetési válságokkal kapcsolatban. Írjon nekünk bizalommal, igyekszünk segíteni!

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra