Kamionsofőrből miért is ne lehetne maratonfutó?

Zanza!

Tíz éve dolgozik nemzetközi kamionsofőrként Dajka László, alias Lacika, aki saját nevét viselő, népszerű blogjával nem csak a kamionozás világában segít eligazodni a kezdő és a haladó kollégáknak, de egészséges életvitelre is ösztönzi őket. Szerinte ugyanis az, hogy idejük nagy részét egy kamionban töltik, még nem jelenti azt, hogy konzerveken, porleveseken vagy a nonstop büfék menüjén kell élniük – egy-két félmaratont is be lehet iktatni...

Semmi trükk, csak hatvan kiló mínusz

„Óvodás koromtól fogva körülvett a sport. 18 évig a foci volt az életem, mellette kézilabdáztam, karatéztam, teniszeztem, futni viszont nem igazán szerettem. Miután abbahagytam a mozgást, hízni kezdtem és végül 150 kilósan döntöttem el, hogy vissza fogom nyerni a régi formám. Az első próbálkozás sok éhezéssel és áldozattal járt, ráadásul csak egy évig tudtam tartani a 90 kilós súlyt, aztán szép lassan visszahíztam” – mesélte a Díványnak Dajka László.

László az életmódváltás előtt és ma párjával
László az életmódváltás előtt és ma párjávalFotó: Dajka László

„2012 végén gerincsérvet diagnosztizáltak nálam - aminek többek között a túlsúly volt az oka - és az orvos műtétet javasolt. Ez adta meg a löketet a végleges életmódváltáshoz és visszahozta a sportot az életembe. Néhány orvosi vizsgálat után megállapították, hogy nyugodtan futhatok, ezért tavaly márciusban beneveztem a 29. Wizz Air Budapest Félmaratonra. Öt hónapom volt csak a felkészülésre úgy, hogy gyakorlatilag a nulláról kezdtem. Az első kocogás alkalmával 800 méter után kifulladtam, de fokozatosan emeltem a távolságot és a tempót addig, míg végül szeptemberben lefutottam életem első félmaratonját - nagyon jó eredménnyel. Talán van abban valami igazság, hogy a test nem felejti el a sportos múltat" - mondja a kamionsofőr, aki az idei évre is tervez néhány versenyt külföldön és Magyarországon.

László életmódváltásának része volt egyébként az is, hogy 18 év aktív dohányzás után leszokott a cigarettáról. "Eleinte tartottam az elhatározástól, mert mindenki azzal riogatott, hogy cigi nélkül majd megint jól meghízom. Nem így történt, sőt tovább fogytam és a mai napig is folyamatosan veszítek a súlyomból. Kialakítottam egy fehérjében gazdag és szénhidrátban szegény étrendet, kenyérféléket, köreteket és cukrot már nem eszem, mégsem éhezem és tele vagyok energiával. A gerincsérvemnek pedig már nyoma sincs” – fűzte hozzá a kamionsofőr.

Az első félmaraton
Az első félmaratonFotó: Dajka László

Amikor a fuvar diktálja az iramot

„Nagyon ritka, hogy az üres órákban heverészek, sörözgetek vagy filmet nézek. Általában 6-7 órakor indul a napom: reggeli után jön a 13-15 órás műszak, és ha szerencsém van, akkor menet közben kényelmesen belefér egy ebédszünet vagy akár a futás is. Ha mégsem, akkor éjjel vagy hajnalban járok el 30-90 percet edzeni, majd 5-6 órát alszom. Hetente 20-40 km-t teljesítek és ott futok, ahol éppen parkolni tudok: erdőben, városban vagy ipari parkban. Persze amikor fáradt vagyok, rossz az idő vagy túl körülményes ruhát szárítani, akkor nehezebben indulok meg, de a mozgás mindig nagyon jól esik. Szereztem egy húszliteres kempingzuhanyzót is, ami tökéletesen megfelel arra, hogy nomád körülmények között is tartsam a higiéniát, és hogy a tisztálkodás hiánya se lehessen kifogás a mozgás ellen. A rendszeres étkezést sem olyan egyszerű megoldani, mert hiába veszek egészséges alapanyagokat és főzök meg előre két napra, ha a nagy rohanásban nem tudok megállni 15 percre sem, hogy egyek pár falatot” – vallja László, aki a kamion fülkéjében készülő ízletes fogások receptjeit videóblogjában osztja meg a követőivel.

A befutók között. Eredmény: 02:06:36
A befutók között. Eredmény: 02:06:36Fotó: Dajka László

Kamionos thai curry

„Nincsenek sablonreceptjeim, szeretek kísérletezni az ízekkel. A kedvencem a spanyol és az olasz konyha, de az észak-afrikai és az ázsiai ízvilág is nagyon közel áll hozzám. Igyekszem cukormentesen élni, kalóriaszámolgatással tervezem meg a napi menüt, és arra is odafigyelek, hogy az edzéshez mindig meglegyen a szükséges energia. A járgányban nem nagy a hely, de csak egy gázpalackra és edényekre van szükségem ahhoz, hogy rövid idő alatt olyan változatos ételeket készíthessek, mint a csípős kuszkusz, a párolt csirkemell brokkolival és joghurttal, vagy a kamionosok thai curryje. Amikor több időm van, reformpörköltet főzök bográcsban - szalonna és köret nélkül -, és szívesen megvendégelem a kamionos kollégákat is. Örülök, hogy másoknak is ízlik a főztöm, és én is sokkal kiegyensúlyozottabb vagyok, amikor jót és jól eszem” – mondja László, aki tervei szerint néhány éven belül abbahagyja a kamionozást, hogy szakácsnak tanulhasson.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra