Jobb memóriát szeretne? Aludjon napközben 45 percet!

Zanza!

Azt már elég régóta tudjuk, hogy az alvás mindenünknek jót tesz, meg hogy kipihenten sokkal jobban teljesítünk. Most viszont az is kiderült, hogy a megtanult szavakat se felejtjük el, ha beiktatunk a hétköznapokba egy-egy óra napközbeni szundikálást. Sőt, még ennyi sem kell: egy új tanulmány szerint ugyanis akár egy óránál kevesebb alvással máris ötször olyan jól teljesít a memóriánk.

Az új információk jönnek-mennek, az ember ezeket normális esetben elég gyorsan elfelejti. A Neurobiology of Learning and Memory nevű szaklapban megjelent tanulmány szerint azonban mindössze 45-60 perc szundikálással máris javíthatunk a helyzeten: a vizsgálatban résztvevők közül ugyanis sokkal jobban emlékeztek a megtanulandó dolgokra azok, akik ledőltek napközben, mint azon társaik, akik ugyanezt az időt ébren töltötték.

A vizsgálat azzal indult, hogy a tesztalanyoknak meg kellett tanulniuk egy rakás összepárosíthatatlan szót, majd az utána következő órát egy részüknek alvással, a csoport másik felének pedig DVD-nézéssel kellett töltenie. Axel Mecklinger professzor, a tanulmány vezetője a következőképpen értékeli az eredményeket: „Annak a kontrollcsoportnak a tagjai, akik DVD-ztek jelentősen rosszabb eredményt produkáltak, mint alvó társaik, amikor vissza kellett idézni a megtanult szavakat. Az alvó tesztalanyok memóriájának a teljesítménye pont ugyanolyan jó volt, mint alvás előtt, azaz közvetlenül azután, hogy bemagolták szavakat. Már egy rövid, akár 45-60 percig tartó alvás is ötszörösére növelheti az emlékezőképességet."

shutterstock 128100113

A tudósok természetesen azt is ellenőrizték, pontosan hogyan javítja az alvás a memóriát, vagyis hogyan hat az emlékek hosszú távú kódolásáért felelős hippocampus nevű agyterületre. „Egy konkrét agyi aktivitást vizsgáltunk, az úgynevezett alvási orsót, ami fontos szerepet játszik az emléknyomok konszolidációjában (azaz abban, hogy azok bekerüljenek a hosszú távú memóriába)" – mondta Sara Studte, a tanulmány egyik szerzője. „Az alvási orsó egy agyi hullám, ami az EEG-n is kimutatható. Úgy gondoljuk, hogy az emléknyomok bizonyos típusai ezen agyi aktivitás során jutnak el a rövid távú memóriából a hosszú távúba" – tette hozzá.

Jó hír, hogy végre van mire fogni, ha véletlenül bealszunk munka közben vagy egy tanítási órán, ráadásul ez még hasznunkra is válhat, hiszen a tanulmány szerint egy rövidke alvás is segíthet abban, hogy jobban tanuljunk. A penge agyról alkotott álmát akkor sem kell feladnia, ha éppen nem ér rá napközben aludni: itt talál még néhány klassz emlékezetjavító trükköt. 

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra