Így méregtelenítsen tavasszal

Zanza!

Egy tavaszi tisztítókúra az egészséges életmódhoz és a tavaszi fáradság elkerüléséhez is jól jöhet, ami nem csoda, hisz nemrég derült ki, hogy az átmeneti böjt valóban egészséges. De mivel érdemes kiegészíteni, hogy a szervezet új erőre kapjon? Ezt megtudhatjuk Barcza Zsuzsannától, a Budai Endokrinközpont dietetikusától.

Hidratáljon!

A méregtelenítés egyik legfontosabb, és talán a legtöbbet emlegetett eleme a víz. A megfelelő hidratáltság ugyanis elengedhetetlenül fontos a kiválasztó szervrendszer, a máj, de gyakorlatilag minden szerv megfelelő működéséhez. Hogy mégis mennyi az annyi, vagyis mennyit kell innia ahhoz, hogy valóban jobban is érezhesse magát?

„Ideális esetben egy embernek annyi vizet kell innia, mint a testtömege kilogrammban, és ez megszorozva 0,4-el. A kapott számot deciliterként értelmezve megkapjuk a szervezet számára szükséges napi folyadékmennyiséget. Tehát egy 60 kilós ember napi szükséglete 24 dl, vagyis majdnem két és fél liter. Egy 80 kilós embernél kicsit több, mint 3 liter, és így tovább. Folyadék gyanánt a víz a legjobb, de lehet fogyasztani higított gyümölcs-és zöldségleveket is. Azt azonban fontos tudni, hogy 100%-os levek fogyasztása már étkezésnek minősül, ami bár természetesen folyadékbevitelt is jelent, de jelentős energiabevitellel is jár.

A kávé és az alkoholos italok negatív folyadékbevitelt jelentenek, mert a koffein és az alkohol vízhajtó hatással rendelkeznek, rendszeres fogyasztásuk dehidratálja a szervezetet” – mondja a szakértő.

488636063
Fotó: Wladimir Bulgar / Europress / Getty

Mozogjon!

Az egészség megőrzéséhez, és persze a szervezet megfelelő működéséhez is elengedhetetlen a mozgás. Napjainkban pedig ez különösen fontos, mivel a mai munkamodell a legtöbb esetben ülőmunkát jelent, amit ráadásul görnyedten végzünk a képernyő előtt, előtte-utána az autóban vagy a metrón ülve utazunk, a boltot is kocsival járjuk meg, és az esti program is az ülésről szól, akár szórakozóhelyen, akár moziban, akár otthon, a tévé előtt. Pedig több mozgással több energiánk is lenne.

Nehéz konkrétan megfogalmazni, hogy egy nap mennyit kell mozogni a méregtelenítéshez, mert a szervezet (pontosabban a máj és a vesék) normál esetben testmozgás nélkül is méregtelenítenek. "Iránymutatásként azért elmondható, hogy a szervezet zavartalan működéséhez és a fittség fenntartásához kb. napi fél óra vagy heti 3x1 órás testmozgás azért szükséges. Az, hogy mikor mozog, egyénfüggő, kinek mikor esik jól... a lényeg, hogy mozogjon! Valakinek reggel, míg másnak este megy jobban!

Ha például legalább napi 30-40 percet sétál (intenzíven gyalogol), akkor a napi szükséges mozgásigényének egy részét már kielégítette. A napi 8-10.000 lépés lenne az egészséges, megfelelő mennyiség, vagy a min. 30 percig tartó, izzadással járó testmozgás” - ajánlja a szakértő.

521812583
Fotó: Sam Edwards / Europress / Getty

Nyers ételek

A táplálkozás sarkalatos pont az egészség megőrzésében, visszaszerzésében, és persze a méregtelenítésben is. Azonban a cukorbevitel csökkentése és a teljes kiőrlésű ételek fogyasztása mellett hangsúlyt kell kapjon a nyers zöldségek és gyümölcsök fogyasztása is. Persze nem mindegy, hogy melyeké.

„A nyers ételeket emésztése általában tovább tart, mint feldolgozott társaiké. Ezért ezekből egyrészt lassabban, elhúzódóbban, kiegyensúlyozottabban kerül cukor a vérünkbe (nem emelik meg gyorsan a vércukorszintet, nem terhelik a hasnyálmirigyet, kevesebb munkát adnak a májnak), másrészt pedig legtöbbször a rosttartalmuk is magasabb, mint a feldolgozott vagy kész termékeké. A rost serkenti a bélműködést, megköti és eltávolítja az emésztőrendszerben felhalmozódott fel nem használható, és méreganyagokat” - ajánlja az endokrinológus. Ennek azért részben ellentmond az az új információ, hogy nem minden zöldséget érdemes nyersen fogyasztani, mivel a sütés-főzés segít a bennük lévő növényi rostok lebontásában, nemcsak hozzájárulva az ásványi anyagok könnyebb felszívódásához, de növelve a növények fitokemikális tartalmát is.

475171579
Fotó: Photoalto/milena Boniek / Europress / Getty

Aludjon eleget!

fáradtságot alvással lehet kipihenni, de ehhez persze nyugodt, megfelelő minőségű alvás kell, mert a szervezet csak ekkor képes töltődni és regenerálódni. Az alvás ezért a méregtelenítésben is fontos szerepet játszik, hiszen többek között a méregtelenítést végző szervek regenerálódásáért (is) felel.

„A kiválasztó szervek (főképp a máj) az éjszaka folyamán tudják ellátni igazán méregtelenítő feladatukat, hiszen napközben az epefolyadék termelésé a főszerep. Minden szervünk a saját, adott biológiai órája alapján működik, tehát mikor mi pihenünk, ezek a szerveink dolgoznak, éjjel is” – fűzi hozzá Barcza Zsuzsanna.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra