Így lesz feleannyi kalória a rizsben

Zanza!

Tudósok szerint, ha a rizst kókuszolajjal főzzük meg és éjszakára (de legalább 12 órára) a hűtőbe tesszük, akkor 60%-kal csökkenthető a kalóriatartalma - írja a Dailymail. Hogyan? Ez a módszer a rizsben található rezisztens keményítő mértékét növeli – és mivel az emberi szervezet számára emészthetetlen összetevőről van szó, így se cukor, se zsír nem lesz belőle. Ugyanakkor a szakértők azt is elmondták, hogy veszélyes a rizst újramelegíteni, hiszen akár ételmérgezés is lehet a vége, továbbá arra is érdemes ügyelni elfogyasztás előtt, hogy az egész adag átmelegedett-e.

A Srí Lanka-i kutatók 38 féle, az országból származó rizst vizsgáltak. Az első kísérlet során egy teáskanálnyi kókuszolajat adtak a forrásban lévő vízhez, ahhoz 10 deka rizst, aztán vagy lassú tűzön párolták 40 percig, vagy 20-25 percig főzték. Ezután fél napra hűtőbe tették a végeredmény. "Ételalapú megoldást akartunk találni a fejlődő országok egyik leggyakoribb problémájára, az elhízásra" – mondta Sudhair James vezető kutató. "Végül arra jöttünk rá, hogy a rezisztens keményítő koncentrációjának növelése a megoldás" – tette hozzá.

494801953
Fotó: Europress / Getty

A titok egyébként annyi, hogy a főzés közben a kókuszolaj bejut a rizs keményítőszemcséibe, megváltoztatja a szerkezetüket, így emészthetetlenek lesznek. A 12 órás hűtés elengedhetetlen, a melegítés viszont nem befolyásolja a rezisztens keményítő szintjét. A kutatás eredményeit egyébként az Amerikai Kémiai Társaság 249. nemzeti találkozóján mutatták be. Érdekesség: 20 deka rizsben 240 kalória van.

Ételmérgezés a mikrózástól? Mi van?

Az igazat megvallva nem közvetlenül a mikrózás miatt alakulhat ki ételmérgezés: sokkal inkább függ attól, hogy milyen módon tárolták a rizst az újramelegítés előtt. A főtlen rizs Bacillus cereus spórákat tartalmazhat, ami egyébként a főzést is "túlélheti". Ha az elkészült ételt szobahőmérsékleten állni hagyjuk, a spórák baktériummá növekedhet, ami aztán sokszorozódik és olyan toxinokat termel, ami hányást vagy hasmenést okoz. Minél tovább tároljuk ilyen körülmények között a rizst, annál nagyobb az esélye annak, hogy betegséget okoz majd. 

Ezek után nyilván kíváncsi arra, hogy akkor hogyan is kéne elkészíteni és tárolni a rizst. Íme! Ideális esetben rögtön főzés után közvetlenül fogyassza el. Ha ez nem lehetséges, hűtse le a rizst minél előbb (optimálisan egy órán belül), majd tegye a hűtőbe, ahol ne tárolja egy napnál tovább. Amikor megmikrózza vagy más módon újramelegíti a rizst, ügyeljen arra, hogy az egész átmelegedett-e: sokszor a külső rész forró, a belső pedig jéghideg marad. Egynél többször soha ne melegítse újra az ételt!

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra