#ÉLETEM

Éjjeli bagoly? Felejtse el a reggeli edzést!

2015. március 13., péntek 16:14

Idén március tizenharmadikára esik az alvás világnapja, és folyamatosan jelennek meg az újabb és újabb tanulmányok a témában, és ezek néha ellentmondanak egymásnak. A legújabb kutatások alapján például azt az elméletet is ki lehet dobni a kukába, hogy a korai edzés az igazi. A Current Biology című folyóiratban megjelent friss tanulmány legalábbis azt állítja, hogy néhányunknak felesleges ezért felkelni hamar.

Persze a minta nem volt túl nagy, a kutatók 20 gyeplabdajátékost kértek meg arra, hogy vegyenek részt kísérletükben. A sportolókat az alvási szokásaik alapján osztották csapatokba, és a résztvevők közel fele hétvégenként fél tíz körül kel és éjfél körül alszik el, a többiek fele-fele arányban voltak koránkelők és éjjelii baglyok.

Miután megállapították, hogy ki hova tartozik, mindenkinél naponta hat alkalommal tesztelték az állóképességüket. Összegezve legjobb teljesítményt délután négykor és este hétkor nyújtották, a legrosszabb eredményeket pedig reggel hétkor produkálták. Persze az egyéni teljesítmények kicsit árnyalják a helyzetet, a pacsirtákat több szempontból is lenyomó éjszakai baglyoknál például az eredmények fokozatosan javultak a nap előrehaladtával. A végkövetkeztetés: az alvási szokásaink befolyásolják, hogy mikor érdemes testmozgást végezni.

shutterstock 220171453

Mielőtt megtervezné a napját, vegye azt is figyelembe, hogy egy másik kutatás szerint az edzés fajtája is számít, a reggeli kardiózás és délutáni erősítő edzés javítja az alvás minőségét. A Brunel Egyetem kutatása szerint viszont a kora reggeli kemény edzés gyengítheti az immunrendszerünket, úgyhogy nem kell tovább próbálkozni az önsanyargatással, elég, ha délután megy edzeni, mikorra már kellőképp összeszedte a lelkierejét hozzá.

Ha mégis ragaszkodik a reggeli testmozgáshoz, akkor itt elolvashatja, hogyan könnyítheti meg a dolgát.

Mennyi alvásra van szükségem?

Az amerikai National Sleep Foundation (Nemzeti Alváskutató Alapítvány) 18 szakértőt kért meg arra, hogy rágják át magukat 320 tanulmányon, és frissítsék az ajánlást arról, hogy kinek mennyit érdemes aludnia. A szakemberek természetesen figyelembe vették az előnyt és kockázatot, mert ugye nemcsak a túl kevés, hanem a túl sok alvásnak is lehetnek kellemetlen mellékhatásai - írja a Guardian

És akkor lássuk a számokat.

Újszülöttek (0-3 hónapos kor): 14-17 óra

Csecsemő (4-11 hónapos kor): 12-15 óra

Kisgyermek (1-2 év): 11-14 óra

Óvodás kor: 10-13 óra

Kisiskolás kor (6-13 év): 9-11 óra

Tinédzserkor: 8-10 óra

Felnőttkor (26-64 év):  7-9 óra

Időskor (65 év felett ) 7-8 óra

Persze semmi sincs kőbe vésve, rengeteg ismert, híres és sikeres ember aludt vagy alszik a felnőtteknek ajánlottnál sokkal kevesebbet, és a mennyiség mellett a minőség is számít, a pózról nem is beszélve. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta