Két túró rudival letudja a napi cukoradagját

Zanza!

Egész sokat foglalkoztunk mostanában a cukorral: nemrég megnéztük, hol a legolcsóbb; előtte az egészségesnek hitt, de egyébként ugyanúgy hizlaló édesítőket vettük sorra és megnéztük azt is, vajon tényleg annyival jobb-e a méz, mint a cukor. Legújabb ajánlásában pedig az Egészségügyi Világszervezet (továbbiakban WHO) azt javasolja, cukorbevitelünket csökkentsük a napi energiabevitelünk 10%-a alá (strong recommendation) – a legjobb pedig az lenne, ha az ez érték 5% lenne (conditional recommendation). Utóbbi 25 grammot, azaz 6 teáskanályni adagot takar, és ez adta az ötletet mostani posztunkhoz: megnéztük, hogy a gyakran a kosárban landoló élelmiszerek mennyi cukrot tartalmaznak és hány napra elegendő mennyiség van bennük. Magyaország egyébként egész meglepően jól áll: a norvégokkal együtt mi visszük be a legkevesebbet (a napi energiaforrásunk 7-8 százalékát teszi ki), a spanyolok és az angolok esetében ez az érték viszont 16-17%.

Tisztában vagyunk vele, hogy a cukornak is több fajtája létezik, viszont az összehasonlításnál az összes cukortartalmat néztük – sok esetben egyébként csak ez volt megadva. Kétféle rangsort állítottunk fel: az egyiknél a fajlagos cukortartalmat vizsgáltuk meg (tehát például azt, hogy 100 gramm termékből mennyi a cukor), a másiknál pedig azt néztük, hogy a konkrét termék mennyit tartalmaz összesen. Miért fontos ez? Azért, mert a gyümölcsös müzliszeletnek hiába a negyede cukor, mivel csak egy 20 grammos termékről van szó, ezért összességében csak egy teáskanálnyit tartalmaz maga a termék.

 

A termékekre vonatkozó értékeket a gyártó/forgalmazó weboldaláról puskáztuk, de segítségünkre volt a Tesco webshopja is – csillaggal jelöltük azokat az élelmiszereket, amelyeknek az adatait ott találtuk. A dobogó elég elgondolkodtató: a Burger Kingben kapható brownie-nak például közel fele (43%) cukor, így ha elfogyasztunk egyet, azzal 60 gramm cukrot tömünk magunkba - és ahogy a másik grafikonon látszik, ez a WHO ajánlása szerint háromnapi adag (!!!). A McDonald's Csupacsoki sütije is hű a nevéhez: 100 grammjából 39 cukor és mivel közel húszdekás, így összesen 72 grammot tartalmaz.

Az Óriás Túró Rudi is hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, de mivel csak 51 grammot nyom, ezért még belefér a napi ajánlásba - ha más cukrosat már nem eszünk aznap. A Norbi Update Extra barack dzsemnek negyede cukor, így ha egy 230 grammos kiszerelést vásárol, ossza be legalább 3 napra! A Nestlé Chocapic alig fél kilója – ami az ajánlás szerint 16 étkezésre elegendő – 4,5 napnyi cukoradagot tartalmaz, de a Globus ketchupban is ennyi található – igaz, azért ezek az utóbbi élelmiszerek pár napnál tovább szokták kihúzni. A Cappy gyümölcslé viszont gyorsabban fogy, szóval arra figyeljen oda, hogy az egyliteres változat 94 gramm cukrot tartalmaz!

 

Ami számunkra egy kicsit meglepő, hogy a Globus majonézének "Light" verziójában több a cukor, mint a "simában" – bár jogos, ha úgy nézzük, hogy a light jelölés általában a zsírtartalomra vonatkozik. Mi a tanulság? Semmi új: ha teheti, kerülje a cukros termékeket, vagy ha ellenállhatatlanul kíván valami édeset, válasszon olyat, amelyben természetes cukrok vannak. De ne feledje a WHO ajánlását: 25 gramm fölé ne nagyon, 50 fölé pedig egyáltalán ne menjen naponta!

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra