#ÉLETEM

Megvan miért segít a közérzetünkön a D-vitamin

2015. március 2., hétfő 18:50 |

Az elmúlt évtized vitaminkutatásainak sztárja egyértelműen a D-vitamin volt, amelyről kiderült, hogy nemcsak a csontok egészségéhez, a sejt- és az idegrendszer fejlődéshez, és a megfelelő immunműködéshez kell, de hiánya kimutatható a depresszióban, a figyelemhiányos hiperaktivitási  és a bipoláris zavarban szenvedők, az autisták, de még a skizofrének szervezetében is. Arra, hogy mégis hogyan függ össze a D-vitamin a mentális betegségekkel eddig is a vitamin hormontermelésre kifejtett hatásában vadászták a választ a bölcsek, és most egy friss kutatás megerősítette, hogy nem is keresgéltek oylan rossz helyen. 

Ha a szerotonin nevű neurotranszmitter szintje alacsony a szervezetben, akkor rosszabbul működik a memóriánk, bénábbak vagyunk a tervezésben, a társas érintkezéseinkben, viszont impulzívabbak, agresszívabbak vagyunk. A FASEB Journal nevű szaklapban megjelent tanulmány szerint a D-vitamin és az omega-3 zsírsavak pótlása azért olyan hatékony egy csomó problémánál, mert ezek az anyagok hatással vannak szervezetünk szerotonin-termelésére. A D-vitamin és az omega-3 zsírsavak tehát szükségesek ahhoz, hogy a szervezetünk megfelelő mennyiségű és jól funkcionáló szerotonint termeljen, az ingerületátvivő anyag megfelelő szintje pedig elengedhetetlen a mentális egészségünk fenntartásához. 

shutterstock 255066343

A rossz hír az, hogy D-vitaminból nem jut belénk elég. Különösen akkor nem, amikor tél van, és nem éri nap a bőrünket. A Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság (MOOT) friss felmérése szerint legalábbis “a magyarok 95 százalékának D-vitamin szintje – kortól, nemtől és lakóhelytől függetlenül – elmarad a kívánatostól a tél végére, és a lakosság csaknem kétharmadánál kritikus a vitamin-hiány.”  Sajnos pusztán az ételeinkből szinte lehetetlen fedezni a D-vitamin szükségletünket, különösen, hogy zsíros tengeri halat (lazac, tonhal) kellene hozzá falnunk, amit amúgy sem teszünk. Így amíg nem süt ki a nap, nem marad más, mint a mesterséges vitaminpótlás. 

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta