A sok munkahelyi stressz még motiválja is a magyar dolgozókat

Zanza!

A Profession.hu legújabb felmérése kimutatta, hogy túlnyomó többségünk szokott stresszes helyzettel szembesülni a munkahelyén. Ez természetesen eddig sejtettük, ami viszont meglepő, hogy ez a dolgozók több mint felére (58%) motiválóan hat. A kutatás eredménye szerint viszonylag gyakran kerülünk feszült helyzetbe, aminek a legfőbb forrásai a munkával kapcsolatos elvárások.

Magad ura

A 3093 fő bevonásával készült kutatás rámutatott, hogy a dolgozók több mint 80 százaléka szokott valamilyen stresszes helyzetbe kerülni a munkahelyén, és háromnegyedük legalább heti szinten szembesül a problémával. A felsőfokú végzettséggel rendelkezők számára szinte lehetetlen megúszni az ilyen szituációkat, 93 százalékuk él át rendszeresen feszült pillanatokat a munkahelyén. Velük szemben a részmunkaidőben és a saját tulajdonú cégeknél dolgozók állnak, őket éri a legkevesebb feszültség a munkahelyükön, bár az arány náluk is több mint 70 százalék.

A stressz motivál?

Érdekesség, hogy a stresszes helyzetekkel találkozó dolgozóknak több mint a fele (58 %) kifejezetten motiváló hatásúnak éli meg ezeket a szituációkat. A saját tulajdonú cégeknél és a felsővezetők esetében ez az arány még magasabb, az ő teljesítményükre az esetek két armadában pozitív hatással vannak a nehéz helyzetek. Amint egy korábbi kutatásból is kiderült, a magyar munkavállalók jól kijönnek a főnökükkel és a kollégáikkal, a stressz legfőbb forrását nem ők, hanem a munkával kapcsolatos elvárások jelentik. Ez különösen az alapfokú végzettséggel rendelkezőknél probléma, 39 százalékuknak ez okozza a legtöbb frusztrációt. A válaszadók 13 százaléka aggasztónak találja az iparág helyzetét is, amiben dolgozik.

462748166
Fotó: David Ramos

A mozgás segít

Pozitív azonban, hogy a dolgozók találnak a módszert arra, hogy levezessék a felgyülemlett feszültséget. A legtöbben a mozgást nevezték meg stresszoldó módszerként, a munkavállalók több mint egyötöde végez fizikai tevékenységet, ha úgy érzi, hogy ki kell engedni a gőzt. Népszerű kikapcsolódási forma még a zenehallgatás, olvasás és filmnézés, a válaszadók 14 százaléka kezeli így a munkahelyi stresszt.

Néha sokat segíthet, ha megbeszéljük valakivel a problémáinkat: a válaszadók közel háromnegyede a közvetlen vagy a közvetett kollégáival szokott így tenni (és mi is írtunk arról, hogy milyen hasznosak is az irodai barátok). 10 százalékuk viszont jobban szereti a felettesével megvitatni ezt a témát, ami szintén hasznos, ha nem akarja megutálni a munkahelyét. A nőkre sokkal inkább jellemző, hogy semmit sem tartanak magukban, mint a férfiakra. A részmunkaidősök és a saját tulajdonú cégekben dolgozók ritkábban nyílnak meg, közel felük senkivel sem beszéli meg ezt a munkahelyén.

Hasznos tippek és közhelyek a stressz kezeléséhez

  1. A többi autós vagy az akadozó tömegközlekedés miatt sokan már eleve stresszesen érkeznek be a munkahelyükre, így célszerű minél hamarabb elindulni. Ha lehet, munkába menet még ne dolgozzon, ha nem vezet, foglalja le magát például egy jó könyvvel.
  2. A rendszerezés, a prioritások felállítása egy nagyon fontos tényező. Reggel, mielőtt a számítógépét bekapcsolná, tervezze meg a feladatait! Persze az is fontos, hogy ne ragaszkodjon mindenáron a listához, ami valójában csak egy emlékeztető.
  3. Ha a főnöke már kérdezgeti, hogy mikorra készül el az anyaggal, mondjon hosszabb időt annál, mint a valódi elképzelése, így nem stresszel azon, hogy nem tudja időben leadni a dolgokat. Néha pedig muszáj nemet mondani, ne vállaljon el újabb feladatot, ha tudja, hogy lehetetlen a küldetés.
  4. Beszélgessen a munkatársaival bizalmasan, már amelyikkel lehet, de ne pletykálkodjon! Igaz, egyesek szerint ez utóbbi hasznos elfoglaltság.
  5. Ne féljen segítséget kérni a kollégáitól, ha túl van terhelve! Legközelebb lehet, hogy pont nekik lesz majd szükségük egy ilyen szívességre.
  6. Tartson rendet maga körül! Persze, létezik a kreatív káosz, de sok időt és idegeskedést lehet megspórolni azzal, ha tudja, hogy mit hol keressen.
  7. Beszéljen főnökével minimum negyedévente, derítse ki, hogy meg van-e elégedve a teljesítményével, mit vár el öntől a jövőben és miben tudna jobb lenni!
  8. Napi 30-40 perc pihenés, meditálás felfrissíti az elméjét. Relaxáljon, jógázzon, végezzen légzőgyakorlatokat és gondolkodjon pozitívan!
  9. Ügyeljen arra, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasszon, amit kétóránként gyógyteával is kiegészíthet. Az alkohol, a túl sok kávé és nikotin nem segít hosszú távon.
  10. Egyen rendesen! Az éhség nyűggössé tesz, nehezebben tudunk koncentrálni.
  11. Ha van rá lehetősége, szunyókáljon napközben 30 percet vagy iktasson be egy pár perces sétát!
  12. Hetente legalább egyszer menjen el masszőrhöz!
  13. Élje ki kreatív ösztöneit, kezdjen el játszani hangszeren, vagy írja ki magából az érzéseit! Ráadásul a rendszeres testmozgás jót tesz a szívnek és elűzi a depressziót, szorongást.
  14. Nevessen minél többet! Nemcsak, hogy jobban fogja érezni magát, de kollégái is másként viszonyulnak majd önhöz.
  15. Vegye sorra, hogy mik a problémái, így sokkal könnyebben küzd meg az akadályokkal!
  16. Kapcsoljon ki, igen, szó szerint! Munkaidőn kívül, mondjuk este kilenc és reggel nyolc között bizony időszakonként - persze amennyiben a szerződése ezt engedi - kapcsolja ki a telefonját, hagyja pihenni egy kicsit a laptopot.
  17. Lefekvés előtt vegyen forró fürdőt, igyon meg egy pohár bort, olvasson a kedvenc könyvéből vagy tegye mind a hármat egyszerre!

Forrás: BBC, Huffington Post, IT Business Edge

Blogmustra