Síelni szeretne? Nem árt az óvatosság!

Zanza!

Tavalyelőtt nagy médiavisszhangot kapott a Forma1-es versenyző, Michael Schumaher balesete. Bár a bajnok úgy tűnik, talán megcsinálta, nem mindenki lehet ilyen szerencsés (vagy tudja finanszírozni a kezeléseket, amikkel szerencsés lehet). Ez azonban ne riassza el: síbalesetek olykor-olykor történnek, ám ha betart néhány szabályt, akkor biztonságosan élvezheti ezt a sportot.

Ne vakmerősködjön

Amennyiben síelni szeretne, az első és legfontosabb, hogy megfelelő minőségű kijelölt pályára menjen, hiszen ha vad terepen próbálkozik, akkor könnyen lehet, hogy a hótakaró alatt olyan akadályok vannak, amelyeket nem vesz észre. Továbbá mindig ügyeljen arra, milyen nehézségű pályára megy száguldozni, ne akarjon nulla tapasztalattal már a profiknak való terepen csúszkál. Nem hiába különítenek el több fokozatú pályákat, hiszen ha még nem biztos magában, akkor mindenképp el kell sajátítani az alapokat.

Kezdő? Mindenképp vegyen előtte leckéket

Sokan pénzkidobásnak érezhetik, de vannak sportok, ahol akár életmentő lehet az, ha az ember rászán egy kisebb összeget arra, hogy egy szakképzett edzőtől vegyen pár órát. Ez különösen érvényes síeléskor, hisz a pályán nem csak a saját, de mások életéért is felelősséggel tartozik.

shutterstock 26951236

SÍ-KRESZ

1. Legyünk tekintettel a többi sízőre!

Minden sízőnek úgy kell viselkedni a sípályán, hogy másokat ne veszélyeztessen és sérülést ne okozzon. Ez vonatkozik a megfelelő felszerelésre is.

2. Ésszerűen, ellenőrzött sebességgel és módon sízzünk!

Mindig a tudásunknak, a terepnek (beláthatóság!), a hó és időjárási viszonyoknak, valamint a pálya zsúfoltságának megfelelően sízzünk.

3. Nyomvonal választás

A hátulról (fölülről) jövő sízőnek úgy kell a nyomvonalát megválasztani, hogy az előtte haladót semmilyen módon ne veszélyeztesse, beleértve a túl közeli elhaladással okozott megijesztést is.

4. Előzés, kerülés

Előzni szabad fölülről és alulról, akár balról akár jobbról, de mindig akkora távolságra, hogy az előzött síző bármilyen (akár váratlan) mozgásához elegendő teret hagyjunk.

5. A megindulással és a pályára besízéssel járó kötelezettségek

A sízőnek, ha állásából újraindul, vagy besízik egy pályára, meg kell győződnie arról, hogy ezzel sem magát, sem másokat nem veszélyeztet.

6. Megállás

Tilos megállni a pálya szűkületében és beláthatatlan területein! Bukásnál a lehető leghamarabb el kell hagyni az ilyen területet!

7. Fölmenet és legyaloglás

A följutáshoz és a legyalogláshoz egyaránt csak a pálya széle használható.

8. Figyeljük a jelzéseket!

Minden sízőnek kötelessége a pálya jelzéseinek (a tábláknak, elkerítéseknek), valamint a pályát felügyelő személyzetnek az utasításait betartani.

9. Segítségadás

Balesetnél kötelező segítséget nyújtani! Elmulasztása nem sportszerűtlenség, hanem büntetendő cselekedet.

10. Személyazonosságunk igazolásának kötelezettsége balesetnél

Mindenkinek, aki a balesetnél jelen volt, függetlenül attól, hogy csak tanú, vagy a baleset részese, felelős vagy nem felelős a baleset bekövetkeztében, személyazonosságát meg kell adnia. Erre a baleset bírósági tisztázásánál lehet szükség.

Forrás: sielok.hu

Megfelelő felszerelés

A síelés nem egy olcsó sport, hiszen a szükséges felszereléseken nem érdemes spórolni, mivel nemcsak az egészségét, de a biztonságát is szolgálják.

Sisak: A legfontosabb felszerelés, és lényeges, hogy jó méretet válasszon, hiszen eséskor ez az egyetlen, ami védi a koponyát. Itt bővebben olvashat arról, hogyan is érdemes kiválasztani a megfelelőt. 

shutterstock 159417386

Léc: A síléc választásánál mindig tartsa szem előtt, hogy a képességeinek megfelelő legyen! A kezdők sokszor nem tudják, de a léceknél is vannak fokozatok: minél hosszabb, annál nehezebb irányítani (viszont hihetetlen gyorsan lehet vele siklani), így ezek inkább a profibbaknak való.

Síkötés: A síkötés egyrészt a síléc és a cipő rögzítéséért felelős, másrészt azért, hogy biztonságosabban essünk, ha arra kerülne a sor.

A különböző szakoldalak szerint érdemes beszerezni egy gerincvédőt is, ha nagyon fontos a biztonság. 

Tanuljunk meg esni?

Még a legnagyobb óvatosság és körültekintés ellenére is előfordulhat, hogy elveszti az egyensúlyát az ember és elesik. Az Outside magazin tanácsa szerint ha már érzi, hogy baj van, amennyire csak lehet, lazuljon el, ne feszítse meg izmait, mert ez növeli a sérülés veszélyét. Ha még fennvannak a lécek, de nem közelít egy fa vagy egy durvább terep, akkor is kerülje a hirtelen fékezést, főleg a léc éleivel, mert ebből is baj lesz. Ha már a földön van, de csúszik, akkor próbáljon úgy helyezkedni, hogy a lábai a lejtő felé mutassanak, hiszen így kisebb az esélye annak, hogy megsérül a feje.Ha tudja, akkor ahelyett, hogy a végtagjaival fékez, próbáljon meg gurulással csökkenteni a sebességén.

Van egy rossz hírünk, Lindsey Winninger, az USA női sícsapatának egykori fizikoterapeutája szerint sajnos nincs olyan technika, amivel teljesen ki lehet védeni a sérüléseket, de lehet úgy esni, hogy a becsapódás erejét eloszlatjuk az egész testünkön. "Ha például a karján landol, próbálja meg behajlítani a könyökét, és guruljon át a vállára vagy csípőjére" - tette hozzá. 

Dr. Knoll Zsolt az Emineo Egészségügyi és Baleseti Központ egyik szakmai vezetője a sielok.hu cikkében pedig kifejti, érdemes a téli sportokra más mozgásformákkal felkészülni. "A legalkalmasabb erre a kerékpározás, illetve a sígimnasztika. A tudatos felkészülést az utazás előtt egy-másfél hónappal megelőzően is elkezdhetjük. Az első csúszás előtt mindig végezzünk 5-10 perces bemelegítést: ezek a comb- és a törzs izmainak alapos átmozgatásából, illetve nyújtásaiból álljanak. Amennyiben fél óránál többet pihentünk a menedékházban, az újabb lesiklás előtt is célszerű ismét átmozgatni az intenzív terhelés utáni hirtelen megállás miatt lemerevedett izmokat" - nyilatkozta a szakértő.

shutterstock 32595265

Ne feledkezzen el a biztosításról!

Profizmus ide, vagy oda, 100 százalékban a baleseteket nem lehet elkerülni, ezért érdemes biztosítást kötni, még mielőtt nekiindulna meghódítani a sípályákat. Manapság már rengeteg lehetőség közül választhat, különböző szempontokat is figyelembe véve!  A Groupama Garancia Biztosító tapasztalatai szerint a magyarok 60-65%-a még mindig biztosítás nélkül utazik külföldre. 

A téli aktív pihenések során a legtipikusabb káresetek a biztosítótársaság tavalyi adatai alapján a horzsolás, zúzódás, rosszabb esetben izomszakadás, csonttörés (főleg kéz, láb és medence), valamint az agyrázkódás. 

És íme pár tipp a biztosítótól:

1. Fontos, hogy az utazás jellege, a helyszín és a végzett tevékenység alapján válasszunk az utasbiztosítási típusok közül! Napi néhány száz forintos díjkülönbségért már jóval magasabb szintű szolgáltatásokat kapunk, ami jól jöhet abban az esetben, ha például helikopteres mentésre kerülne sor.

2. A bankkártyákhoz tartozó biztosítások limitje gyakran nem fedezi egy esetleges síbaleset költségeit, és nem minden biztosítás terjed ki a téli sportokkal összefüggő mentési és orvosi költségekre sem.

3. A kijelölt pályákról nem szabad letérni, és a helyi előírásokat mindenhol be kell tartani, egyébként nem fizet a biztosító.

4. Az Európai Egészségbiztosítási Kártya megléte nem helyettesíti az utasbiztosítást, hiszen a legtöbb turistaközpontban magánorvosok és kórházak működnek, ahol nem fogadják el azt, továbbá a hegyi mentés és a szállítás költségeit sem téríti meg.

Blogmustra