Így válasszon lámpát kerékpárra!

Zanza!

Egyre rövidebbek a nappalok és hosszabbra nyúlnak az éjszakák, így minden bringásnak nagy szüksége lehet kerékpáros lámpára. Nem csak arról van szó, hogy a hétvégi túra esetleg hosszabbra nyúlik, az év ezen szakában már a munkaidő vége is rendszeresen sötétbe fordul. Emiatt egyre szükségesebb a látni és látszani elv alkalmazása, vagyis a passzív (fényvisszaverők, prizmák) és aktív (lámpa, villogó) biztonsági eszközök használatát. A KRESZ előírásain túl, önmagunk épsége miatt is érdemes beszerezni egy lámpát, és egyáltalán nem mindegy, hogy milyet választunk. Ahogy a legtöbb kerékpáros eszköz kiválasztása, ennek a megvásárlása sem egyszerű feladat, mert nem mindegy, hogy hol és mire használja, és az erősebb nem biztos, hogy jobb.

Mekkora legyen a lámpa fénye?

Nehéz kérdés, mivel igencsak nagy a szórás a LED-ek között. A lencsék és optikai rendszerek között is hatalmas különbségek vannak. Két különböző gyártótól származó, 20 LUX-ot tudó lámpa közül az egyik csak a városban használható, míg a másik a vaksötét közúton is kiváló teljesítményt nyújt. Habár a legtöbb lámpán már fel van tüntetve valamilyen mértékegységgel a fénye (Candela, Lumen, LUX, Watt), de hogyan lehet összehasonlítani 20 LUX-ot 2000 candelával?

Nehezen, de hitelesen leginkább sehogy. Ezeket az értékeket – habár valósak, de standard híján - minden gyártó egyedi módon, és eltérő távolságból méri. A csomagoláson, illetve a terméken feltüntetett fényértékek csalókák lehetnek, ugyanis meglehet, hogy az egyik gyártó 20 méteren mérte a jelzett fényértéket, míg a másik 5 méteren. Ezeket a váltakozó mérési módszereket nem a bonyolultságuk miatt nem publikálják, hanem azért, hogy ne nagyon tudjuk összehasonlítani a különböző portékák teljesítményét.

shutterstock 137809673
Fotó: Shutterstock

Azért azt általánosságban kijelenthetjük, hogy 15 LUX-nál kezdődik az a teljesítmény, amivel már kimerészkedhet a vaksötétbe, 40 LUX-szal felfegyverkezve pedig már terepre, erdőbe is simán mehet. A weben biztosan talál LUX/Lumen átváltót, de ezzel nem sokra megy, mivel az egyik a világító elem torkolati fényét, míg a másik a fénycsóva egy bizonyos ponton mért fényerejét jelzi, amiben igencsak befolyásoló tényező a gyártó által fejlesztett lencse, vagy komplett optikai rendszer.

Így a legjobb megoldás a próba, amire a legtöbb bolt lehetőséget is ad. Érdemes faggatni az eladót saját, illetve másodkézbeli tapasztalatokról is, egy jó szaküzlet ugyanis rengeteg visszajelzést kap a visszatérő vásárlóktól, az ott vásárolt termékekről. Lehetőleg ne vásároljon próba, vagy biztos eladói tipp nélkül. Az elsőt valamivel nehezebb kivitelezni, de kis bolti közreműködéssel azért ez a feladat is megoldható.

Persze a megadott fényerő csak egy része a dolognak. Országúton és terepen egyaránt sokkal fontosabb a fénysugár szórása. Hiába világít egy lámpa nagy fénnyel, ha ezt mondjuk egy szolid, 1 méteres sugarú körben teszi. Valószínű, hogy az a lámpa, aminek csak fele akkora a fényereje, de 6-7 négyzetmétert is bevilágít, sokkal jobbés  használhatóbb lesz.

shutterstock 131052131
Fotó: Shutterstock

Minden a felhasználási területtől függ

Városi közlekedés

Itt főleg a láthatóság a lényeges, mivel a közvilágítás általában megfelelő. Olyan modellt keressen, aminek van feltűnő – már stroboszkópszerű - villogása, lehetőleg minél erősebb fénnyel. Ez ugyanis már több száz méterről látszik, ami növeli a biztonságot és végre-valahára a KRESZ is lehetővé teszi a legális használatát. Persze előfordulhat, hogy a sötét kertvárosból jár be dolgozni, akkor már érdemes erősebb első lámpában gondolkodni, az első egy-két kátyú után megtérül az ára. Lényeges, hogy mindig a legsötétebb területhez válasszon fényforrást! Ha csak pár száz métert kell megtennie a sötétben, akkor egy gyengébb teljesítményűvel is el tud jutni a céljához.

Túra

Itt már komolyabb feladatoknak kell megfelelnie a lámpának. Az alap, hogy minimum a sáv felét be kell világítania legalább 6 méter távolságra. Lényeges szempont az üzemidő, mivel nem biztos, hogy egy óra elegendő a hazaéréshez. Fontos, hogy minimum 3-4 órát tudjon maximális fényerőn. Az sem baj, ha az eszköz ceruzaelemmel is működik, nemcsak akkuval, mert így bárhol tud hozzá venni utánpótlást, ugyanis ceruzaelemmel még mindig tele a legeldugottabb vidéki közértek pénztára is.

shutterstock 27821101
Fotó: Shutterstock

Edzés/verseny

Ide bizony már kell a kraft! 40 LUX alatt ne is keresgéljen, de nagyon figyeljen a szórásra is. Minimum 3 méter széles legyen, de 10 méterig is el kell világítania teljes fénnyel, hiszen a nagyobb tempónál nem közvetlenül a kerék elé nézünk. Itt egy fokkal lényegesebb a terítés, mint a távolság, mivel nincsen annál rosszabb, mikor úgy érzi az ember, hogy egy "csőben" teker. Itt nincs olyan, hogy túl nagy üzemidő. A minimum a 4 óra, de inkább legyen több.

A legnagyobb teljesítményű lámpák általában több fokozattal is rendelkeznek, így ahol nem szükséges válthat takarékosabb módra, ami még mindig bőven több, mint elegendő. Ezek a lámpák már rendszerint külső akkumulátorral rendelkeznek, így jól válassza meg melyik legyen. Vannak kulacstartóba rakható típusok, de ha kulacsot is visz, akkor nem biztos, hogy egy ilyen lesz a megfelelő. A többit vagy mezzsebbe vagy vázra kell szerelni. Itt elengedhetetlen az éles teszt, ne egy 2 -órás versenyen vagy a vaksötét Pilis-tetőn derüljön ki, hogy valami nem stimmel. Érdemes kideríteni azt is, hogy különböző adapterek segítségével sisakra és kormányra is felszerelhető-e a nagy teljesítményű lámpa.

Kattintson a nagy lámpakörképért!
Kattintson a nagy lámpakörképért!Fotó: velo.hu
 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra