Hogyan ússzuk meg a téli betegségdömpinget?

Zanza!

A kérdésre természetesen számtalan válasz létezik, például, hogy ne menjünk közösségbe az influenzaszezon végéig; hogy sportoljunk nagyon sokat; ne dohányozzunk; járjunk hetente szaunába, de aztán legtöbben ugyanazt a rohanós életet folytatjuk, mint korábban.

84417462
Fotó: Oli Scarff

Azt persze mindenki tudja, hogy C-vitamint kell enni, ha nem akarunk betegek lenni, de a gyógyszerészek egy része szerint ez korántsem elég. Több patikát is felhívtunk, hogy megtudjuk, mi az üdvözítő út a téli kidőlés ellen, és több ellentmondó választ is kaptunk. Abban mindenesetre mindenki egyetértett, hogy manapság szinte lehetetlen az ételekből bevinni azt a vitaminmennyiséget, mellyek kihúzhatjuk megfázás nélkül a szezont.

Ekkor jön a dilemma: mit és milyen mennyiségben fogyasszunk? Bedőljünk a reklámoknak? Hallgassunk az orvosra, netán a gyógyszerészre? És a drága a jó, vagy az olcsó vitamin is tudja ugyanazt?

A válasz nem egyszerű, megpróbáljuk összefoglalni amit megtudtunk.

C-vitamin

A C-vitamin az oxidálódó anyagok lebontását segíti elő, így csak ezt szedve még nem biztos, hogy elkerülhetjük a náthát. Gyakorlatilag az is teljesen mindegy, hogy drága vagy olcsó terméket választunk, mivel mindegyikben aszkorbinsav van. Ezt akár pro formájában is megkaphatjuk a patikában, és akkor (ha nincs otthon citrom), betethetjük a teába, de csak akkor, ha az nem forró. És jó, ha tudja: az aszkorbinsav iszonyú savanyú.

85827413
Fotó: Justin Sullivan

A C-vitaminnál fontosabb vitaminok is vannak, és mint tudjuk, az egészség a belekben kezdődik, így a bélflóra erősítése is nagyon fontos. Ezért több gyógyszerész is ajánlotta a probiotikumokat, persze kombinálva valamilyen komplex vitaminkészítménnyel.

Multivitaminok

A multivitaminokból annyi létezik, hogy nagy részükről még tapasztalat sincs. Azt sem lehet kijelenteni, hogy csak a drágát vegyük meg. Az jó út lehet, ha olyan vitamint  választunk, amit az Országos Gyógyszerészeti Intézet vizsgált be, mert ezeknél – az étrendkiegészítőkkel ellentétben – tényleg megvizsgálják, hogy pontosan annyi és olyan vitamin van-e bennük, mint ami a tájékoztatóban szerepel. Az is megoldás lehet, ha gyógyszergyár által gyártott vitamint keresünk, de ehhez persze nem árt a gyógyszerész segítsége. Az, hogy kapszulás vagy tablettás, netán folyékony formulát választunk, teljesen mindegy, különbség csak a felszívódás idejében van.

Echinacea

A komplex készítményeken kívül segíthet a bíbor kasvirág, azaz az Echinacea, mely természetes antimikrobiotikus hatással rendelkezik és az immunrendszert is serkenti. Ha valaki a gyógynövény kivonatát fogyasztja, annak a szervezete fokozottabban termeli az interferont, amely segít a vírusok legyőzésében. Az immunreakciókat is csökkenti, így allergiások is használhatjék. Nátha és influenza esetén akkor jó hatású, ha már az első tünetek megjelenésénél elkezdik használni, nagy dózisban.

Ha az ember megfázott, akkor naponta akár ötször 200 mg echinakozidot is érdemes beszedni. Immunerősítőként is használható, és akár kapszula akár folyadék formátumban fogyasztjuk, fontos, hogy legalább 3,5 %-ot tartalmazzon a hatóanyagból. Gyerekeknek is adható, de ilyen esetben persze ne az alkoholos oldatát válasszuk.

Bíbor kasvirág
Bíbor kasvirágFotó: Wikipedia

Béta-glükán

A béta-glükánok poliszacharidok, mely számos növény sejtfalának alkotóelemei. Legtöbbször élesztőből vagy gombákból vonják ki, és immunerősítő hatásunak tartják, mertaktiválja a makrofág immunsejtek, a T-sejtek és a B-sejtek müködését. Plusz jó tulajdonsága, hogy csökkenti a koleszterin szintet is. A napi maximális adagja 15 gramm, és maximum 8 hétig ajánlott szedni. Béta-glükánt 1800 Ft-tól lehet vásárolni.

Grapefruitmag-kivonat

A grapefruitmag-kivonat néhány éve terjedt el Magyarországon, és általános virus- és baktériumölő hatása miatt kedvelik sokan. Az ellentábor szerint viszont az olcsó készítmények főleg alkoholból vagy glicerinből állnak, a valódi hatóanyagból viszont túl kevés található a termékben. A fő hatóanyag a polifenol, ebből kéne minél többnek lennie benne. Azt mindenképp meg kell nézni, hogy a dobozon szerepel-e a polifenol tartalom. Sok esetben 100ml-re van megadva, ilyenkor át kell számolni a napi javasolt bevitelre. Nem könnyű dönteni, de jó módszer lehet, ha az összetevők listáján a grapefruitmag-kivonat az első helyen áll, mert ez azt jelenti, hogy ebből van benne a legtöbb. Általában glicerinnel vagy alkohollal hígitják a terméket.

D-vitamin

A D-vitamin nem csak az immunrendszert erősíti, de jó hatással van a depresszióra hajlamosakra is. A Texasi Egyetem kutatói 12600 ember adatait vetették össze, hogy milyen korrelációban áll egymással a D-vitamin szint és a depresszió, az eredmények pedig azt mutatják, hogy a szervezet D-vitamin szintje fordított arányosságot mutat a betegséggel. Mielőtt elrohanna a patikába D-vitamint venni, fontos tudni, hogy mivel ez egy zsírban oldodó vitamin, ezért akár túl is adagolható (mivel felhalmozódhat a zsírszövetekben). A bevivendő mennyiséget nemzetközi egységekben adják meg, egy felnőtt ember számára a javasolt napi bevitel 400 NE. A legtöbb belőle a tőkehalmájban található, de általánosságban is elmondható, hogy a halfélékben sok van belőle.

Bármit is választunk, a vitaminokat kúraszerűen kell szedni, azaz legalább 3 hónapon át, ami után érdemes egy rövid szünetet tartani. A gyerekeknek mindenképp rájuk szabott vitaminokat válasszunk, ugyanis a felnőtt szerek nem megfelelőek, még akkor sem, ha a nekik megfelelő mennyiséget adagoljuk. Különös tekintettel igaz ez a zsírban oldódó vitaminokra ( D, E, A, K ).

Ha nem akarunk mesterséges vitaminokat szedni

Sokan ódzkodnak a vitaminkészítményektől, ők az élelmiszerekből is megpróbálhatják beszerezni a szükséges vitaminokat. Ajánlott volna persze a bio termékek fogyasztása, de ez időnként irreálisan drága. 

Javasolt napi vitaminbevitel és forrásaik

Vitamin                    Szükséges napi mennyiség              Miből fedezhetjük?
A-vitamin                     1 mg                                                  10 dkg csirkemáj, 2 db tojás
D-vitamin                     0,005-0,006 mg                                 20 dkg tonhal, 10 dkg margarin
E-vitamin                     12-15 mg                                          15 dkg gesztenye, 5 dkg dió
K-vitamin                     70-80 mg                                          10 dkg sav.káposzta, 10dkg spenót
C-vitamin                     minimum 100 mg                         20-25 dkg zöldség naponta 3x
B1-vitamin                  1,2-1,4 mg                                          10 dkg búzacsíra, 
B2-vitamin                  1,2-1,6 mg                                          20 dkg mogyoró
B6-vitamin                 1,2-1,6 mg                                           20 dkg hús, hal, zöldségfélék

Forrás: Magyar Dietetikusok Szövetsége - Táplálkozási Akadémia 2012.február

A paprika a C-vitamin tartalma miatt ajánlott, bár a fajtája és a tárolása is befolyásolja a hatóanyag tartalmat. Az Országos Mezőgazdasági Minősítő Intézet vizsgálata szerint a kápia paprikában volt a legtöbb C-vitamin (210mg/100g), a zöld menta nevűben pedig a legkevesebb (100mg/100g).

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra