Zanza!

Akár nátha, akár asztma vagy allergia miatt dugult el az orra, létezik orrcsepp és orrfújás nélküli módja annak, hogy ismét használni tudja. Az orosz orvosok által kifejlesztett egyszerű és hatásos Buteyko-módszer gyakorlásával egy perc alatt újra fellélegezhet. A hajtás után mutatjuk, hogyan csinálja.

Miért olyan gyakori probléma az orrdugulás?

Számos orvosi vizsgálat kimutatta, hogy a modern átlagember kétszer annyi levegőt szív be, illetve fúj ki, mint ami a normális mennyiség lenne egy perc alatt. A túl szapora vagy túl mély légzésnek köszönhetően nem jut elegendő széndioxid az erekbe és a légutakba, ami többek között hipoxiához, azaz oxigénhiányos állapothoz vezet és az immunrendszer sem működik olyan hatékonyan. 

Normális légzés esetén testünk fő oxigénszállítója, a hemoglobin 96-99%-ban telített oxigénnel. "Nagyobb vagy mélyebb légvétel során az oxigén-telítettség elhanyagolható mértékben nő, ugyanakkor az oxigén hasznosításához elengedhetetlen szén-dioxid mennyisége csökken a szervezetünkben. Amikor szén-dioxidot veszítünk, a vörösvérsejtek nem képesek átadni a szállított oxigént a szöveteknek, és ez légszomjat, vagyis oxigénhiányt eredményez. Ráadásul elegendő szén-dioxid hiányában az erek is összeszűkülnek és romlik a vérkeringés. Mindezek hatására alakul ki a szájon keresztüli légzés, a horkolás, a rossz testtartás, az ételek és italok iránti túlérzékenység (allergia) és a stressz" - árulja el Varga-Szilágyi Gyula légzésterapeuta.

shutterstock 208298956

Állandó megoldás

Az eldugult orr márpedig nemcsak a közérzeten ront, de az elalvás is nehezebben megy. A dr. Konstantin Buteyko által kifejlesztett légzéstechnika lényege a kisebb, lassabb és ritkább levegővétel, amivel a megszokottnál kevesebb oxigént lélegzünk be, miközben kevesebb szén-dioxidot veszítünk. A www.normalbreathing.com oldalon népszerű téma ennek a sajátos légzéstechnikának a bemutatása. Ha pontosan követi az utasításokat, azonnal érezni fogja a módszer eredményességét.

Ha naponta 2-3 alkalommal megismétli a technikát, néhány héten belül rutinosan fog menni az egészséges légvétel.

1. Üljön le, a kilégzést követően fogja be az orrát és néhány másodpercig - vagy amíg bírja - tartsa vissza a lélegzetét.

2. Ezalatt bólintson nagyokat és közben a száját is tartsa csukva.

3. Amint elfogyott a levegője, engedje el az orrát (a száj végig csukott marad), de ahelyett, hogy levegő után kezdene kapkodni, lassú és apró, "felszínes" belégzést végezzen. Eleinte zavaró lehet a visszatartott légvétel miatt fellépő légszomj, de következetesen alkalmazva a módszert hamar leküzdheti azt.

4. Az ugyanúgy az orron át történő enyhe kilégzéskor lazítsa el izmait, relaxáljon. Képzelje el, hogy egy tollpihe van az orra alatt, amit nem akar elfújni és ügyeljen arra, hogy végig csak a rekeszizma mozogjon, a mellkasa ne emelkedjen.

5. Rövid légzésszünetet követően újra mérsékelt légvétel következik. Ismételje meg a lassú belégzést és a relaxáló kilégzést 20-30-szor. Percenként 8-10 levegővétel az ideális, ami 4-6 liter levegő kicserélődését jelenti.

A mellékelt videóban még több tippet talál orrdugulás ellen: 

Blogmustra