#ÉLETEM

Megszállottan edz? Az egészségével játszik!

2014. szeptember 19., péntek 11:06 |

Sokak számára a sportolás lehetetlennek tűnő kihívást jelent és hetekig tart meggyőzni magukat, hogy előkeressék az edzőcipőt a szekrény mélyéről. Ha ön most büszkén mosolyog azt számolgatva, heti hány órát tölt aktív mozgással, jobb, ha tudja: egészséges életmód ide vagy oda, a túlzásba vitt sportolás is lehet olyan káros, mint a mozgáshiány. Ha szeretné tudni, hogy a napi egy óra kardiózás normális és szimplán sportszeretetre utal vagy kóros függőség áll a háttérben, görgessen tovább!

Az alábbi jelek arra utalhatnak, hogy a sportolás ideális mennyiségéről és minőségéről alkotott képe nem megfelelő, ezért ideje átértékelnie napi és heti rutinját.

  • Az alapján ítéli meg jónak vagy rossznak egy napját, hogy mennyi időt sikerült sportolásra fordítania.
  • Szorong, ideges és lelkiismeretfurdalása van, ha nincs ideje minden nap úgy és annyit edzeni, amennyit szeretne.
  • Még akkor is sportol, amikor beteg, fáradt és kimerült.
  • Gyakran megbetegszik és nehezen épül fel.
  • Az önértékelését is az befolyásolja, hogy mennyit sportol.
  • Önbecsülését (túl) rendszeres sporttevékenység végzésével tudja fenntartani.
  • Különösen dühös és ingerült, ha egy váratlan esemény (időjárásváltozás, vacsora meghívás vagy betegség) megakadályozza az eltervezett testmozgásban.
  • A családi és baráti összejöveteleket, sőt a munkahelyi értekezleteket is az edzések merev ütemtervéhez igazítja.
  • Képes háttérbe szorítani a társasági eseményeket és lemondani a találkozókról azért, hogy eleget tegyen szigorú elvárásainak és inkább sportolhasson.
  • Testmozgás után nem érzi frissnek és felszabadultnak magát, sőt sokszor inkább lehangolt lesz a rutinszerű hajsza után.
  • Azért szeret egyedül edzeni, mert attól tart, hogy mások csökkentik mozgása intenzitását, hatékonyságát és lassítják kalóriaégetését.
  • A túlevés – vagy egyszerűen csak az evés – ellensúlyozása érdekében edz olyan sűrűn és keményen.

Így lehet a mozgásfüggőségből egészséges életmód

Ha a felsorolt tünetek közül többet is észlel magán, akkor a sportolás az ön számára már nem öröm-, hanem stresszforrás. Ha pedig valaha is étkezési rendellenességgel és testképzavarral küzdött és éppen a gyógyulás fázisában van, akkor a kényszeres sportolás csak hátráltatja a felépülésben.

A MindBodyGreen.com által összeállított néhány – elsőre nehéznek tűnő – apró lépéssel visszatalálhat arra az útra, ami mindenki számára az elvárt és egészséges életmódot jelenti.

1. Tudja, hol a határ!

Azok, akik túlzásba viszik a testmozgást, általában szigorú szabályokat követve merev edzéstervet állítanak össze maguknak. A pontosság és rendszeresség sokat segít akkor, ha egy jó és hasznos célért küzd, de ha az edzéssel sokkal több kárt okoz magának, mint amennyi haszna van belőle, akkor a menetrenden is változtatnia kell.

Néhány napig feledkezzen meg a kemény edzésekről és figyelje meg, valójában mire is van szüksége a testének. Mielőtt belefogna a reggeli edzésbe, kérdezze meg magától: “Mi az, ami igazán feldobná a hangulatomat, szórakoztató és a testemnek sem túl megerőltető munka?”. Ne arra keresse állandóan a választ, hogy mivel égethetné el a legtöbb kalóriát vagy mivel szálkásíthatná a karját vagy a hasát. Találja meg a mozgásban az igazi örömöt, ne a külsőségekre, hanem a belső harmóniára alapozzon!

2. Figyeljen a teste jelzéseire!

Olyan sportot űzzön, ami lehetővé teszi, hogy meglássa és értékelje szervezete erejét, testének hatalmát és határait. “A legtöbb ember, akivel együtt dolgoztam, olyan fárasztó tevékenységeket végez napi szinten, amik hosszú távon testileg és lelkileg is kikészítik őket. Abban reménykednek, hogy bírni fogják a tempót és az erőfeszítést, de a zord, megerőltető maratoni edzésektől könnyen kimerülnek, túlterhelik szervezetüket” - állítja Megan Roop, a Life After An Eating Disorder alapítója.

Ha önnek ismerős ez az érzés, ideje valami másban kipróbálnia magát: járjon el táncolni, síelni, úszni vagy túrázni. Hagyjon fel az egyhangú és megerőltető edzésekkel és tegye próbára magát olyan változatos mozgásformákban, amik kedveznek fizikai és szellemi jólétének!

3. Ne legyen kényszer a sport!

Ha csak azért edz olyan megszállottan, hogy kalóriát égessen, súlyt veszítsen vagy formálja testét, akkor tudja mit? Soha nem lesz igazán elégedett az eredményeivel, mindig többet és többet akar majd egészsége rovására. A fizikai megjelenés formálása helyett azért és úgy mozogjon, hogy energiával töltődjön fel, kreatív és élettel teli legyen, hiszen ez jelenti az igazi egészséget és boldogságot. Keressen olyan mozgásformát, ami ezt az örömöt jelenti önnek, legyen az jóga, modern tánc, nordic walking vagy golf.

 

Ön máshogy látja? Facebook-oldalunkon elmondhatja!

Kövessen minket a Facebookon is!

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

KERTÉSZ Ötletek zöldségágyások beültetéséhez

A nyár általában a pihenés időszaka, ezért a legtöbben ilyenkor már nem akarnak intenzív gondoskodást megkövetelő zöldségeket vetni. Lássuk, mint lehet tenni!

OTTHONTÉRKÉP Hagyd le a képről apu sörhasát!

A nappali ajtaján belógó hatalmas sörhas, egy csak félig látszó kutya vakarózó hátsó lába, lerágott csirkecsont a könyvespolcon – biztosan mindenki látott hasonló vicces vagy visszataszító fotókat ingatlanhirdetésekben.

MÁS TÉSZTA Búzadara dal - megyek panírozni

A nyár minden bizonnyal legújszerűbb dallamos hip-hop slágerében réteslisztről, búzadaráról és kenyérlisztről énekelnek a debreceni egyetem afrikai származású hallgatói. Ne hagyd ki!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta