Kettlebell: legyen izmos hátfájás nélkül!

Zanza!

Amikor először láttam girja, vagyis kettlebell edzést, elképedve néztem, hogyan lehetséges, hogy ekkora súlyokat vékony, de izmos lányok dobálnak tökéletesen. Én, aki a súlyzós edzésben nőttem fel, különleges vágyat és izgalmat éreztem, hogy elsajátítsam a módszert. Mint minden kezdő, átestem a tűzkeresztségen, és ahogy javult a technikám, úgy egyre jobban élveztem a girjaedzés világát. Mára elvégeztem Antti Nurmi (Finnország – Spartan Gear) vezető edző által képviselt Spartan Girja 1. és Spartan Girja 2. szintű képzéseket és nemzetközi oktató lettem. Alapvetően azt gondolom, hogy a mozdulatok tárháza végtelen, a saját fantáziánkra és kreativitásunkra van bízva, hogy mennyire tudunk elmerülni benne.

AG 20131103 030
Fotó: Ancsin Gábor / Dívány

A története

A füles golyót évszázadok óta használják erőfejlesztő eszközként. A származását illetően még találgatunk, de a régészeti kutatások bizonyítékot találtak arra, hogy az ókori Görögországból ered, az olimpiai Régészeti Múzeumban akad is egy 143 kilós darab. Az eszköz nagy utat tett meg, Oroszországban a 18. század elején, 1704-ben jelent meg a szótárban a „girya" kifejezés, amit ebben az időben kezdtek el használni a gabona és egyéb áruk súlyának megmérésére alkalmazott súlyokra. Idővel egyre több fesztiválon és vásáron szerveztek az akkori Oroszország területén girja –- azaz kettlebell – bemutatókat. 

1870 és 1880-ban a nehéz atlétika orosz megalapítója, dr. Vlagyiszláv Krajevszki végigutazott Európán, hogy információt gyűjtsön arról, hogyan lehetne javítani az emberek életét. Miután visszatért Oroszországba, orvosként bevezette és elterjesztette a girjaedzést az orosz sportolók között. 1885. augusztus 10-én meg is nyitotta kapuit az első súlyzós-súlyemelő edzőterem. A sportolók orvosok által kontrollált és figyelt edzéseken vettek részt, ahol megtanulták, elsajátították és művelték az edzés alaptechnikáit. Figyelmet fordítottak a növekvő terhelés fontosságára, a készség- és képességfejlesztésre, valamint a helyes légzés kialakítására. A girja a 60-as években tűnt fel Amerikában, innen a kettlebell elnevezés.

Az előnyei

– Mint minden sport, javítja az általános közérzetet, például jót tesz a szívnek és az érrendszernek, a légzőszerveknek.

– A gyakorlatok a test komplett izomzatát megdolgoztatják, és mivel a gyakorlatokat a terhes mozgástartományban végezzük, nem rövidülnek meg az izmok, mint a súlyzós edzésnél.

– Az edzést az alapoktól kezdve kell felépíteni, így növeli az állóképességet és az erőnlétet, valamint a dinamika fejlesztésére is alkalmas. Ráadásul a törzsizmokat is erősíti, így a tartásra is pozitív hatással lesz.

– Az edzések magasabb pulzustartományba is belépnek, ezért miközben izmosodunk, erőnk és állóképességünk is növekszik, fokozatosan megszabadulunk a zsírpárnáktól, feszesebbé válunk. A többi edzésfajtához képest gyorsabban tudunk látványos eredményeket elérni, hiszen egy 60 perces edzés alatt akár 1000/1200 Kcalt is elégethetünk, és az utóhatással együtt pedig ez akár 1500/1800 Kcal is lehet, az edzés intenzitásától függően.

– A girjagolyók használata a régi cári Oroszországban már évszázadokra nyúlik vissza, így a különböző technikák csiszolódására és tökéletesedésére bőven volt idő. Ezeket mára ötvöztük a jelenlegi pedagógiai tudásunkkal és az orvosi tudomány eredményeivel.

– Az edzőtermekben vagy kint a szabadban kiscsoportokban folynak a girjaedzések, és az alapszintű óráktól a nehezebb haladó szintig tudunk válogatni. Az alacsony létszám miatt jó hangulatúak az órák, a technikákat pedig sokkal alaposabb el lehet sajátítani, hiszen az edzők mindenkire oda tudnak figyelni. 

AG 20131103 031
Fotó: Ancsin Gábor / Dívány

Kinek ajánljuk:

Minden 18. életévét betöltött fiatal elkezdheti az edzéseket, ha az egészségi állapota is megfelelő, de különösen jó azoknak, akik:

– különböző derék- és csípőproblémáktól szenvednek

– monoton álló- és ülőmunkát végeznek

– szeretnének fogyni, erősödni, átalakulni

– ajánlott a súlyzós edzés kedvelőinek, akik szeretik a változatosságot és nem csak gépeken akarnak edzeni

– és a más sportágakat művelőknek kiegészítő edzésként, erősítésként, koncentrációs készség növelésére.

Bánkuti Gabriella

Bánkuti Gabriella Kaposváron született, édesanyja élsportoló volt. 13 évig atletizált, majd számos sportot kipróbált. Jane Fonda dereka és lába megbabonázta, ezért döntött úgy, hogy fitneszmodell lesz. Pár év alatt magyar bajnokká és világbajnokká vált. 2007-óta tanít az IWI-ben (International Wellness Institute), annak vezető tanára. Emellett felkészítő edzője a paralimpikonoknak, és az utánpótlás-nevelésben is részt vesz. A Bánkuti Team égisze alatt 40 versenyzője van. 2011-ben megkapta a legjobb funkcionális tréner címet. Jelenleg a Spartan Fighter és a Spartan Girja funkcionális tréningek masters trénere. A legkedveltebb szakterülete az étkezés, táplálékkiegészítés.
 
Kérdezne tőle? Ne tartsa magában!
 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra