Így válasszon biciklis cipőt

Zanza!

Tíz éve még örültünk, ha volt egy boltban biciklis cipő. Ma már mindenhol kapható, és nem egyszerű feladat a megfelelőt kiválasztani. Minden gyártó a saját technológiáját tartja a legjobbnak, és a választék is óriási, még hazánkban is. Nézzük, milyen kategóriákat különböztetünk meg egymástól és mire érdemes odafigyelni.

Milyen szempontokat kell figyelembe venni a kiválasztás során?

Felhasználási terület: Ha túrázik, ne vegyen karbontalpas cipőt, és ez fordítva is igaz. Ha a csúcsteljesítményt hajszolja, akkor nem a hajlékony talpú fitneszcipő lesz a megfelelő választás. A gyártók elég pontosan meghatározzák, melyik modelljük mire alkalmas. Nyugodtan hagyatkozhat a katalógusuk ajánlására.

Kényelem: Soha ne vegyen próba nélkül cipőt! Mindenkinek más a lábformája és a gyártók különböző szabású lábbeliket készítenek. Van, akinek magas a rüsztje, és ha a cipőn a tépőzár, illetve a csat nem helyezhető át más pozícióba, akkor nem lesz kényelmes a viselete. Mindenki más-más módon próbálja megoldani a kényelem kérdését. A Specialized a Body Geometry cipőtalppal, a Shimano csúcsmodelljei pedig a „lábra melegítős” Custom-Fit eljárással nyújtanak maximális kényelmet minimális súly mellett. Nem szabad azonban kép alapján cipőt választani!

Szellőzés: Csak szép napos időben teker? Esetleg ősszel, tavasszal, hűvösben is? Nem mindenki engedheti meg magának, hogy többféle cipőt vásároljon. Nyáron, nagy melegben minél hálósabb cipőben érdemes bringázni, hogy jól szellőzzön a láb. Ellenben 20 fok alatt ezek veszítenek a komfortosságukból, amit a cipőre húzott ún. kamáslival lehet ellensúlyozni. Ez országúton járható megoldás, de annak, aki terepezik, nem igazán felel meg, mert a kamáslik nem bírják a gyaloglást, a sziklákat meg főleg nem és könnyen kiszakadhatnak. Senki sem szeretne havonta egy tízest elkölteni kamáslira. Ha a telet kivéve egész évben bringázik, akkor inkább zártabb cipőket keressen.

orszaguti Cipo
Fotó: velo.hu

Ár: szándékosan tettük a legvégére. Ne az ár legyen az a szempont, amely alapján dönt. Ha könnyű, merev cipőt szeretne, akkor sem fogja 20 000 Ft alatt megúszni, ha megfeszül. Meg kell néznie a szempontrendszer alapján, hogy milyen modellek jöhetnek szóba. Utána kell dönteni arról, hogy belefér-e ez a keretbe vagy sem. Ha nem, akkor vagy gyűjteni kell még, vagy valamelyik szempontból kicsit engedni. Egy dolgot ajánlunk: a kényelem ne szenvedjen csorbát!

Tipp

Csak keveseknek jut eszébe, de a cipőnél is rendszerben kell gondolkodni! Lehet bármilyen jól szellőző a lábbelije, ha a zoknija sima pamut. Nem véletlenül találták ki és fejlesztik folyamatosan a különböző alapanyagú (pl. CoolMax), nedvszívó és nedvességet elvezető szöveteket. Ezeknek kell felszívniuk az izzadtságot a bőrről, és a száraik felé elvezetni. Ha azonban erre a rendszerre neoprén kamáslit húz, ezzel az erővel akár nejlonzacskót is tehetne rá.

Milyen cipők vannak?

Túra: A legtöbb biciklis ezt a kategóriát vásárolja, hiszen a mindennapi bringás feladatokhoz ezek a legalkalmasabbak. Kinézetük közelebb áll az utcai cipőkéhez, sokan ebben járnak dolgozni, bevásárolni és még a mai világban is mosolyogva tekintenek azokra, akik versenycipőben topognak be a munkahelyükre. Persze nemcsak a kinézetük biztosítja a hétköznapi használatot. A talpuk aránylag hajlékony, hogy gyalogolni is könnyebb legyen bennük (persze 3–5 km-nél többet se ebben akarjon menni), és nem feltétlenül kell beklipszelhető, ún. SPD pedállal használni, mert általában gyárilag van egy kiszedhető takarólap a stopli helyén. Pont a kinézetük miatt általában fűzősek, vagy maximum egy tépőzár található rajtuk. A talpuk összetételéből adódóan rezgéselnyelők is, mivel a kényelem ezek esetében lényeges szempont.

Mi az SPD pedál és mire jó?

Dokkolási rendszer, mellyel a kerékpáros cipőt a pedálhoz rögíztik. Hasonló a sícipőkhöz, amikor egy állítható feszességű kötésbe kell belekattintani a cipőt .A teljes pedálfordulat során képessé tesz arra, hogy erőt adjon le, magyarán nem csak tolni tudja a lápfejével a pedált, hanem a negatív szakaszban húzni felfelé is, ez 20%-ot ad hozzá a tekerés mechanizmusához, főleg hegyen, a sima pedálhoz képest, ahol kb. a teljes pedálfordulat 40%-át tudja csak kihasználni erő leadása céljából. Rendkívül hasznos a tekerésnél, egészen megváltoztatja a kerékpározás élményét. Vigyázz, az SPD pedál használatát tanulni kell, megszokni a be és kikapcsolást. Ezt inkább forgalommentes területen, például parkolóban gyakorolja, és ha megszokta, imádni fogja!

Fitnesz: Egy aránylag új kategória, melyet a spinning előretörésének köszönhetünk. Beltérben nem árt a kiváló szellőzés, ezért ezek többnyire hálós kivitelűek. Meleg nyári napokon kültéren is kellemes a viselésük, normál utcai cipőnek is elmennek, ezért akár túrafelhasználásra is tökéletesen alkalmasak, bár vízálló modellt értelemszerűen ne keressünk köztük.

Sport: Átmenet a túra- és a versenycipők között. A talpuk már merevebb, és a kinézetük is agresszívebb, mint turista társaiknak, hiszen fűzős változat már nincs, csak tépőzáras, illetve csatos. A komolyabb cipők orrába már „csavart” is betekerhet, hogy sáros versenyeken se legyen gond a futással. Ezeket már nem ajánljuk városi, hétköznapi használatra, mert merev talpuk miatt nem kényelmesek.

Verseny: Itt már csak két dolog számít. A súly és a merevség. A kényelem és a kinézet csak ez után következik. Alap a karbontalp, a gyorsan száradó, szellős kialakítás, az agresszív mintázat a talpán, a becsavarozható „szögek” és a súlyos összegek, amibe kerülnek.

All mountain: Szintén néhány éve létrejött kategória a komolyabb terepeken közlekedőknek és keményebben bringázóknak. Mindenképpen robusztus a felépítésük és félmagasszárúak, hogy a bokát is stabilan tartsák, illetve megvédjék a felverődő kövektől, a sérülésektől. Minimum a tépőzáras, de akár csatos kivitelű is előfordulhat, sőt, az sem ritka, hogy „szögeket” lehet beléjük csavarozni. Aki az Alpokban bringázik vagy TransAlp-túrát tervez, annak kötelező, illetve nemcsak az all mountain szakág kedvelőinek, hanem a freeridereknek, és downhilleseknek is ajánlott viselet.

Fotó: velo.hu
Fotó: velo.huFotó:

Az itthon kapható kerékpáros cipő kínálatról bővebben itt olvashat!

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra