6 meglepő dolog a futásról

Zanza!

A futás jótékony hatásairól ódákat lehetne zengeni, hiszen nem csak fogyaszt és szép izomzatot csinál, de a legolcsóbb sportok egyike is, így elég csupán egy jó futócipőt beszerezni, ha el akarja kezdeni. Bár itt a Díványon rendszeresen olvashat a témáról, még így is biztosan vannak olyan dolgok, amiket nem tudott róla.

Nem is olyan unalmas

Azt hiszi, futni unalmas, és csak könnyebb terepen érdemes? Ha igen, akkor nagyot téved, hiszen a Running USA szerint egyre elterjedtebbek az alternatív futások. Sőt, olyannyira, hogy Amerikában ma már többen vesznek részt akadályversenyeken és sárban futáson, mint maratonon vagy félmaratonon. Bár hazánkban ez annyaira még nem terjedt el, de ami késik...

A mellei sokkal jobban rázkódnak, mint azt hinné

Az angliai Portsmouth Egyetem kutatóinak volt idejük arra, hogy tanulmányozzák a mellek mozgását futás közben. Bár sokan úgy gondolják, a mellek ilyenkor egyszerűen fel-le ugrálnak, ám valójában oldalirányban is mozognak, nagyjából egy végtelen jelet leírva. Ezzel valószínűleg a nagymellűek azért már szintén tisztában vannak, ám sokszor még ők sem gondolnak arra, hogy megfelelő sportmelltartó hiányában a mellben lévő szalagok károsodhatnak és megnyúlhatnak, ami miatt a mellek egy idő után könnyen megereszkedhetek. Mindenesetre ha ez önnek újdonság volt, most már reméljük, nem sajnálja a pénzt jó minőségű melltartóra, amiben kényelmesen edzhet!

Maratoni futásban a hatvanasok simán behozzák a tizenéveseket

A New York-i Maraton résztvevőit vizsgálva a tudósok arra a nem igazán meglepő következtetésre jutottak, hogy a huszas éveikben járók a leggyorsabbak (pontosabban a férfiak 27, míg a nők 29 évesen). Viszont ez nem jelenti azt, hogy a fiatalabbak jobbak, hiszen azt is megállapították, hogy az ennél a korosztálynál fiatalabbak esetén minden év mínusz 4%-ot számít, míg az ennél idősebbeknél évente 2%-kal csökken a teljesítmény. (A példa kedvéért ez azt jelenti, hogy egy 60 éves maratoni futó olyan gyors, mint egy 18 éves sportoló).

A hosszútávfutók pedig még a 90-es éveikben is jól teljesítenek

Hogy ne vegyük el az idősebbek kedvét a futástól, eláruljuk, hogy az eddigi legidősebb maratonista Fauja Singh 101 éves volt, aki 2012-ben 7:49:21 alatt futotta le a londoni maratont. A legidősebb nő pedig a 92 éves Gladys Burrill volt, aki 9:53:16 alatt teljesítette a távot. Tehát jusson ez eszébe, mikor a korára hivatkozva nem megy el sportolni! (Ja, bocs, erre már rég nem is hivatkozhat.)

Sok kalóriát éget

Egy régebbi elmélet szerint futással kb. másfél km alatt 100 kcal-t lehet elégetni. Ez azonban nem teljesen igaz, mivel a helyzet ennél sokkal árnyaltabb: függ többek között az illető korától, edzettségi szintjétől, súlyától. Hogy megtudja, nagyjából mennyi kalóriát éget el, érdemes a fontban mért testsúlyát 0,63-mal, majd a távval megszorozni. A health.com példája szerint ha például egy 150 fontos (68 kilós) nő 6 mérföldet (9,6 km) fut, akkor ő kb. 567 kcl-t éget. Viszont ne feledje, szervezete egy idő után hozzászokik a terheléshez, így ekkor már kevesebb kalóriából "hozza ki" a teljesítményt. Ennél a pontnál érdemes nehezíteni az edzésen!

A nők jobbak

Uraim, sajnáljuk, de a Running USA szerint a nők jobb futók – a maratont kivéve. 2012-ben pl. 56%-ban a női versenyzők győzedelmeskedtek, és még félmaraton esetén is 61/39 az állás a gyengébbik nem javára. Egyedül a maraton az, ahol a férfiak tudnak egyértelműen jobbak lenni.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra