#ÉLETEM

10 tanács, amit fogadjon meg, ha kánikulában megy futni

2014. június 29., vasárnap 20:00

Aki rendszeresen fut, tudja, hogy 2-3 heti kihagyás már komoly visszaesést eredményezhet, szóval igen, itt a forróság, de csak ezért ne álljon le a sporttal. Egyrészt napsütésben is klassz dolog futni, még le is lehet barnulni, másrészt jobban meg is izzasztja a hőség, így pedig a méreganyagok is gyorsabban távoznak a szervezetéből. A legjobb, ha a nagy melegben még az eső is esik, felejthetetlen élmény úgy futni! Van persze néhány szabály, amit jó tudni és betartani, ha kánikulában fut – ezeket szedtük össze Papp Krisztina olimpiai futónő segítségével.

 
 
 

1. A legnagyobb melegben inkább pihenjen

Annak tényleg semmi értelme nincsen, hogy a legnagyobb forróságban rója a köröket; inkább várja meg, míg hűvösebb lesz a levegő, és csak akkor induljon el futni. Ha jó korán fel tud kelni, a hajnali futást javasoljuk, ha pedig a szundi fukció nagy barátja, akkor jobb, ha csaj este 8 óra után merészkedik ki. „Én mindenképp lebeszélném az embereket hőségriadókban a 10-től délután 5-ig futásról. A profi futók sem edzenek olyankor, nem véletlen. Persze, lehet, hogy nem lesz baja, de sosem árt megelőzni a bajt (mondjuk, hozzáteszem, sajnos sokan mégis futnak akkor, de ez tényleg saját felelősség)” – mondta a szakértő. Ha mégis úgy dönt, hogy a legnagyobb hőségben indul futni, lassan szoktassa hozzá szervezetét a klímához és a terheléshez – elvileg így kicsi az esély arra, hogy bármilyen probléma fellépjen. 

shutterstock 174853898

2. Mindig legyen kéznél folyadék

Semmiképpen se induljon útnak víz vagy sportital nélkül, ilyenkor ugyanis fokozottabban kell ügyelni a kiizzadt folyadék pótlására. Ez persze nem azt jelenti, hogy futás közben állandóan igyon, mert az csökkenti a teljesítőképességet, a futás hatékonyságát. Ám amikor már nagyon úgy érzi, hogy vatta van a szájában, kortyoljon egy kevés vizet. Az is jó megoldás, ha öblöget a vízzel anélkül, hogy lenyelné. Ezt akárhányszor megteheti futás közben. „Én egy edzés alatt 1 litert is megiszom, ha nagyon meleg van. Kis kézi kulacsot is magammal viszek a könnyű futásra, abból iszom az izotóniás italokat. Nem elég másfél órás futásnál csak egy korty víz. Másrészt, nagyon fontos, hogy napközben, edzés előtt inni kell. A víz átmegy az emberen, így én izotóniás italt is javaslok” – tanácsolja Papp.

3. Viseljen baseball sapkát és napszemüveget

Ha erősen tűz a nap, mindenképpen viseljen valamilyen fejfedőt, hogy csökkentse az esetleges napszúrás esélyét. Még jobb, ha be is vizezi a sapkát, úgyis pillanatok alatt megszárad. Ha van olyan napszemüvege, amiben kényelmesen tud futni, azt is tegye fel – nem fogja megbánni, amikor a nappal szemben halad.

4. A lehető legkevesebb ruhát vegye fel

Feledkezzen meg arról, hogy vastag a lába, nagy a feneke, lóg a hasa, és tegye félre a vastag tréninget és cicanadrágot a hőségben! Elvégre, nem azért sportol, hogy jól érezze magát, és formába hozza magát? De? Hát akkor meg ne foglalkozzon mások véleményével, és ne szégyelljen felvenni egy sortot meg egy atlétát, ha egyszer abban kényelmes futni a nagy melegben!

shutterstock 146190875

5. Az árral szemben

Ennél a pontnál nem az azonos nevű rap csapatra gondoltunk, hanem a légáramra, azaz, hogy milyen klassz érzés, amikor egy kis szellő hűsíti futás közben. Persze, ehhez nem árt, ha legalább minimálisan mozog a levegő.

6. Vizezze be a haját indulás előtt

Az sem baj, ha gyorsan le is zuhanyzik, de ne túl hideg vízzel tegye. A haját jó alaposan nedvesítse be, kellemesen fogja hűsíteni a kánikulában.

7. Figyelje, miként reagál a szervezete, hallgasson megérzéseire

Ha úgy érzi, nem bírja tovább, ne erőltesse. Tartsa szem előtt, hogy a nagy melegben szervezete gyorsabban elfárad, és talán a megszokottnál rövidebb távot tud csak megtenni. Most ne tolja túl a távot – inkább gyalogoljon gyorsabb tempóban pár percet, amíg újra érzi magában az erőt a futáshoz (az sem baj, ha lassabban megy), vagy ha nem megy könnyen, hagyja abba, és próbálkozzon inkább másnap. Tényleg ne erőltessen semmit, nagyon veszélyes lehet. 

8. Legyen türelmes

Lassan, nagyon-nagyon lassan kezdje magát hozzászoktatni a klímához. Nehogy őrült tempóban kezdje a futást; először csak kocogjon 1-1,5 kilométert, aztán egyre jobban gyorsíthat, ha a szervezete kicsit hozzászokott a meleghez. Ne felejtsen el inni sem!

Fotó: Yuri Arcurs
Fotó: Yuri Arcurs
Fotó: Yuri Arcurs

9. Válassza az erdőt

Ha teheti, árnyékos területen fusson. Erdőben például általában hűvösebb van, mint az aszfalton. Szellősebb is és a látvány is nyugtató, élvezze a természetet.

10. használjon napvédő krémet

Rengetegszer írtunk már a napsugárzás káros hatásairól, úgyhogy most csak annyit tennénk hozzá, hogy futáshoz is kenje be magát faktoros naptejjel, és ne hagyja ki az arcát sem. Barnulni attól még tud, de legalább nem ég le.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

KAPCSOLATSULI 6 szokás, amivel villámgyorsan kinyírhatod a kapcsolatodat

Vannak szokásaink, amelyekről nem is tudjuk, hogy észrevétlenül, ám annál hatékonyabban rombolják a párkapcsolatunkat. Amikor pedig a párunk a válást, szakítást fontolgatja, nem értjük, hogy mi történt.

TÖRI MÁSKÉPP Szőrös hableány, tudós ló - mulatságok a Monarchiában

A kiegyezést követően gyors tempóban újabb és újabb létesítmények emelkedtek a Ligetben, amit a milleniumi ünnepségek még inkább felgyorsítottak. És ott aztán volt mulatság!

DICE&SORCERY A látszat sohasem csalt még ekkorát!

A Mario + Rabbids Kingdom Battle amennyire valószínűtlen, annyira zseniális. Játékosok figyelem!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta