Élje túl a kánikulát gyógy- és fűszernövényekkel!

Zanza!

A nyári hónapokban nemcsak megfelelő folyadékfogyasztással és egyéb módszerekkel, hanem bizonyos gyógy- és fűszernövényekkel, gyümölcsökkel és zöldségekkel is javítható a közérzet. Benke Rita, a Harmónia Gyógyászati Centrum természetgyógyász és életmód szakértője összegyűjtötte, mit, hogyan lehet hasznosítani a konyhában, ha itt a hőség. 

A borsmenta 

A borsmentát (Mentha piperita) különféle emésztőszervi panaszok enyhítésére önmagában és teakeverékekben is lehet használni, alkalmas gyomor-, epe- és bélbántalmak, továbbá felfúvódás esetén. Menstruációs görcsoldó és híres hűsítő ital teaként, mivel a hidegérzékelő idegsejtekre hat. Ezt a tulajdonságát használják ki egyes mozgásszervi betegségek elleni kenőcsök, krémek összetevőjeként is, amikor a terület gyulladásos állapotot mutat. Kámforral együtt például kellemesen csökkenti a lobot az adott területen, kellemes közérzetet váltva ki ezzel. Hűsítőnek készítheti citrommal, valamilyen természetes édesítővel, jéggel és máris kész az alkoholmentes mojito. A mediterrán országokban, főleg az arab vidékeken közismert a nyári forróságban a forró mentatea, amit olykor pár szem hámozott mandulával vagy fenyőmaggal is gazdagítanak. Fűszerként gyümölcsételekbe, mártásokba használatos leginkább, de gyümölcslevesbe is beleteheti fűszerként. Illóolajával csökkenthető a fejfájás, ha a problémás területet bemasszírozza vele, és szellemileg is felfrissít, ha a csuklóra vagy papírzsebkendőre cseppentve szagolgatja.

shutterstock 179696942
Fotó: Shutterstock

A hibiszkusz

Szintén az arab országokban kínálják frissítőként a forró, pikáns ízű hibiszkuszteát (Hibiscus rosa-sinensis). Egyebek mellett a legfontosabb gyógyhatása, hogy csökkenti a magas vérnyomást, az pedig már szinte közismert tény, hogy ezzel elejét vehetjük olyan súlyos betegségeknek, mint a szívroham vagy az agyvérzés. Legalább ilyen fontos, hogy antioxidáns hatásának köszönhetően megköti a szabadgyököket, így súlyos betegségek megelőzésére is kifejezetten ajánlott.

shutterstock 144380233
Fotó: Shutterstock

A citromfű 

Amint a menták, úgy a citromfű (Melissa officinalis) sem keverhető össze mással, ugyanis ha megdörzsöli a leveleit, félreismerhetetlen citromillatot áraszt magából. Legismertebb a nyugtató gyógyhatása, (a természetgyógyászatban zöldnyugtatóként is ismert), amit kihasználva nyugtalanság, alvászavarok, idegi eredetű emésztőszervi problémák (epe, bél, gyomor, stb.) enyhítésére használják. Remek összetevője teakeverékeknek is. Flavonoid tartalmánál fogva szintén szelíd segítség súlyos betegségek ellen. A konyhában ízfokozóként leginkább a gyümölcslevesek készítésekor használhatja (amint a mentát is), de a pudingok, gyümölcssaláták is finom ízt kapnak tőle.

shutterstock 130216214
Fotó: Shutterstock

A koriander és a bazsalikom 

A tőlünk kicsit délre élő népek ismert és elengedhetetlen fűszernövényei. A levestől a húsig, a körettől a tésztafélékig majdnem mindenben megtalálhatóak, és ennek természetesen egyik oka, hogy hűsítenek, szemben a magyaros ételek pirospaprikájával és fekete borsával, amiknek szintén megvan a maguk elévülhetetlen értéke, de inkább a hidegebb, téli hónapokban, mert melegítő a hatásuk.

shutterstock 78053551
Fotó: Shutterstock

A levendula

Az esti órákban leginkább érezhető, jellegzetes illatú levendula (Lavandula officinalis) hűs teaként elkészítve és kortyolgatva is hasznára válhat, a lila virágokat ugyanis nem csupán szagolgatni, de fogyasztani is lehet, sőt, érdemes. Virágai bizonyítottan nyugtató és görcsoldó hatásúak, mindemellett az idegi alapú gyomor- és bélproblémákat is kezelheti vele.

levendula
Fotó: Koncz Andrea / Dívány

 Az édeskömény

Ha kedveli az ánizs különleges, fűszeres illatát, az édeskömény (Foeniculum vulgare) jó választás lehet. Az évelő fűszernövény a zellerfélék közé tartozik, és 30-40 centiméter hosszúra is megnőhet. Az illata mellett a hatóanyaga is magáért beszél, hiszen a magjából készült, nyári hűsítő tea egyben remek görcsoldó, de köhögésre és étvágyjavításra is kiváló.

Hűsítő zöldségek és gyümölcsök

Az összes citrusféle, mint a narancs, a citrom, a lime, a grapefruit, valamint a kivi is a hűsítő táplálékok közé sorolhatók. Ezek azonban nyáron kevésbé elérhetőek, és helyettük inkább az aktuális idénygyümölcsöket és -zöldségeket érdemes fogyasztani. Ilyen például az eper. A dinnyefélék (sárga, görög, cukor) szintén ebbe a körbe tartoznak. Mindegyiket lehet enni csak magában, de készíthet belőlük leveseket (különösen a sárga és a zöld alkalmas erre) az előbbiekben felsorolt fűszernövényekkel, illetve gyümölcssalátákat magukban vagy más gyümölcsökkel keverve. Persze csak óvatosan, mert vízhajtó hatásuk van.

shutterstock 187080422
Fotó: Shutterstock

A déli népek kedvelt hűsítő zöldsége az uborka (Cucumis sativus), amely a magyaros tejfölös-fokhagymás variáció helyett nagyon finom hűsítő étel joghurttal, kaporral, de nemcsak salátaként, hanem hideg levest is lehet belőle készíteni. A nyár egyik slágere, a kovászos uborka is nagyon finom frissítő. Végül jöjjön a cukkini (Cucurbita pepo), a spárgatök és a csillagtök (patisszon). Hazánkban az utóbbi 25-30 év kivételével leginkább a spárgatök volt ismert, főzelék formájában, esetleg (hússal, kapros túróval) töltött változatban. Számos recept található az interneten, sütve, főzve, párolva, rakott ételként. A tökök mindegyike finom grillezve, majorannával, korianderrel, bazsalikommal fűszerezve, esetleg reszelt sajttal gazdagítva.

Általánosságban elmondható, hogy nyáron friss és nyers gyümölcsöket és zöldségeket érdemes enni. Ha mégis főzne, akkor a zöldségek – akár a leveshez, akár párolt köretként van rájuk szükség –legyenek roppanós állagúak. Emellett kerülje mind a nagyon forró, mind a nagyon hideg ételeket és italokat, hiszen ezekkel komoly sokkot okozunk a szervezetnek. És még valami: hagyja meg télre most az erős fűszereket, mint a pirospaprika, a csili, a bors és a só.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra