Ha fáj a feje, nézzen be a hűtőbe!

Zanza!

A fejfájás sokféleképpen megkeserítheti az életünket, ám rendszeres migrénes rohamok – és persze alkalmi hasogatások – esetén érdemes azt is végiggondolni, milyen ételeket fogyasztunk. Sőt, akkor is érdemes átvizsgálni az otthoni készleteket, ha már unjuk a szenvedést, néhány élelmiszer ugyanis a megelőzésben és a fájdalomcsillapításban is segíthet.

Mivel mindenkinél más élelmiszer okozhat gondot, a szakemberek azt tanácsolják, ha valakinek rendszeresen fáj a a feje, akkor vezessen naplót az elfogyasztott ételekről. Így ha összefüggés van a táplálkozása és a fejfájásai között, akkor ez nyilvánvalóan kiderül a számára. Az Everyday Health mindenesetre összeszedte a nyolc legrosszabb hírű élelmiszert, amelyek szó szerint az agyunkra mennek.

1. Nátrium-glutamát

Ezt a vegyületet talán mindenki ismeri, ha máshonnan nem, az előre gyártott élelmiszerek csomagolásáról, de akinek már fájdult bele igazán a feje egy zacskós leves vagy egy kínai étel elfogyasztásába, az is ezzel a hírhedt adalékanyaggal találkozott. A hagyományos ázsiai konyha főként természetes formájában használja a nátrium-glutamátot, ipari úton előállított változata pedig rengeteg előregyártott élelmiszerben megtalálható. A legismertebb ízfokozó nagy mennyiségű fogyasztása akár szörnyű fejfájást, sőt, görcsöket és hasmenést is okozhat.

nátriumglutamát
Fotó: Shutterstock

2. Húskészítmények

Konkrét kutatások ugyan nem igazolják, hogy a különböző húskészítmények fejfájást okoznak, ám az ezekben található nitrátok és nitritek kitágítják az ereket, és emiatt az érzékenyebb embereknek megfájdulhat a fejük.

3. Csokoládé

Felmérések szerint a krónikus fejfájással küzdők közel harmada összefüggést lát a csokievés és szenvedésük között. Tudományos kutatások azonban nem igazolják, hogy a csokoládé szerepet játszana a migrén kialakulásában, sőt, egy közelmúltban végzett vizsgálat eredménye szerint egyenesen jó hatással van a fejfájás kialakulásáért felelős idegsejtekre. Mivel a migrénes roham előtt sokan éreznek ellenállhatatlan evési kényszert, a táblás csoki befalása valószínűleg már a következménye, nem pedig az oka a fejfájásnak.

4. Vörösbor

A másnapos fejfájás oka leginkább az alkohol okozta dehidratáltság, ám a borokban található szulfitok egyértelműen kiválthatnak migrént, vagy szintén heves, rohamokban jelentkező cluster- fejfájást. A két dolog között összefüggés is van, aki migrénre hajlamos, jobban megszenvedi az átmulatott éjszakákat is.

kéksajt
Fotó: Shutterstock

5. Kéksajt és társai

Bár a migrén és a sajtok fogyasztása közötti összefüggést még nem támasztják alá konkrét kutatási eredmények, általánosságban elfogadott tény, hogy az érett sajtok fejfájást okozhatnak. Az oka egy tiramin nevű vegyület, amely a tirozin nevű aminosavból keletkezik a szervezetben a fehérjék lebontása során. A sajtokban a tiramin nagy mennyiségben megtalálható, és minél tovább érlelték őket, annál több van belőle bennük.

6. Banán

A banán tele van fontos ásványi anyagokkal és vitaminokkal, ám tiramintartalma is magas, ami – a sajtokhoz hasonlóan – az erre érzékeny embereknél fejfájást okozhat. Kutatások szerint főleg a banán héja gazdag ebben az aminosavból származó anyagban, így érdemes azokat a barna szálacskákat is gondosan eltávolítani, amelyek a hámozás során gyakran a gyümölcshúsra ragadnak.

7. A jégkrém-fejfájás

Nem csak a fogunk, a fejünk is belesajdulhat, ha egyszerre túl sok fagyit vagy jégkrémet eszünk. Szervezetünk persze nem a fagylalt, hanem a hideg ellen tiltakozik így, és a hasogató fájdalom mindössze 30-60 másodpercig tarthat. Viszont annál, aki migrénre hajlamos, akár egy komoly roham is kiváltódhat már ennyitől is, ezért érdemes minden hideg élelmiszert vagy italt lassan fogyasztani.

jégkrém
Fotó: Shutterstock

8. Kávéhiány

Ha egy hosszabb alvás után fejfájással ébredünk, annak oka a koffeinelvonás is lehet. Egyes kutatások szerint 500 mg koffeint (öt csésze kávé) kell elfogyasztanunk rendszeresen ahhoz, hogy a koffeinhiányba belefájduljon a fejünk, amikor kimarad a megszokott adag.

Szerencsére olyan élelmiszerek is vannak, amelyek pont az ellenkező hatással bírnak az emberi szervezetre: csökkentik a migrénes vagy egyéb fejfájások mértékét. Bár konkrét bizonyíték szinte egyik estében sem áll még a kutatók rendelkezésére, de érdemes megnézni azokat a potenciális fájdalomcsillapítókat, melyeket a Huffingtonpost gyűjtött össze. Némelyiket akár megelőzésképpen is érdemes fogyasztani.

kávéivó
Fotó: Shutterstock

Koffein

Érdekes módon a koffein az ellenkező oldalon is felkerült a listára, ugyanis kis mennyiségű fogyasztása kifejezetten segíthet fejfájás esetén. A legtöbb fejfájás-csillapítóban is megtalálható, ugyanis hatására a gyógyszer hatóanyaga gyorsabban szívódik fel.

Spenót

Bár a spenótnak – más leveles zöldségekkel együtt - egyébként is számos csodás hatása van a szervezetre, riboflavin (B2) tartalma segít csökkenteni a migrénes rohamok előfordulásának számát. A dolog szépségéből levon sajna, hogy ez csak nagy dózisban (napi 400 mg fogyasztása esetén) működik igazán, amihez ipari mennyiségben kellene spenótleveleket fogyasztanunk.

Zsírban gazdag halak

Fogyasztásuk nyilván az omega-3 jótékony, azon belül is gyulladáscsökkentő hatása miatt lehet hasznos azok számára, akik krónikus fejfájásban szenvednek. Ezt egy 2013-as kutatás szerint még fokozhatja, ha egyidejűleg csökkentik a bevitt omega-6 zsírsavak mennyiségét.

görögdinnye
Fotó: Shutterstock

Görögdinnye

A görögdinnye – mint ahogy bármilyen magas víztartalmú gyümölcs vagy zöldség – akkor segít, ha a fejfájásunk oka a dehidratáltság. Napi vízbevitelünk 20 százalékát táplálkozás során visszük be a szervezetünkbe, így érdemes minél lédúsabb értrendet összeállítani. A görögdinnye magnézium és kálium tartalma segít pótolni a vízveszteséggel együtt távozó ásványi anyagokat is.

Krumpli

A kálium segít a fejfájás leküzdésében, ám szintje gyorsan lecsökkenhet a szervezetben, főleg ha dehidratáltak vagyunk. A burgonya csodás káliumforrás, egy közepes nagyságú, héjában megsütött szemben akár 926 milligramm is található belőle, ami több mint a duplája a káliumbombaként elhíresült banánénak. Ráadásul, ahogy említettük, a banán tiramin tartalma miatt inkább okozza, mint csökkenti a migrénes rohamokat.

Mandula

Egy kisebb kutatás szerint a magnézium jól jöhet a migrén elleni küzdelemben is, bár erre sincsenek konkrét adatok. A 2012-es vizsgálat eredményei szerint azonban inkább a megelőzésben lehet szerepe, a kialakult rohamok esetén már nem sokat segít. Ennek ellenére a magnéziumpótlás csak jól jöhet, amihez érdemes mandulát választani, ugyanis 30 grammban több mint 80 milligram található.

Blogmustra