10 dolog, amit érdemes tudnia, mielőtt a vegán étkezés mellett dönt

Zanza!

Nem célunk eldönteni, vegánnak lenni egészséges dolog-e vagy sem. Steinter Kristóf például esküszik rá, a paleó hívő Szendi Gábor, viszont biztosan lebeszélne minket róla. A Huffington Post összegyűjtötte azokat a dolgokat, amire érdemes felkészülni, ha az ember a minden mentes étkezésre adja a fejét, azaz semmilyen állati és állati eredetű terméket nem fogyaszt – ideértve a tejtermékeket, tojást, és sokan a mézet is. 

A barátok és a rokonok egy csomó kérdést fognak feltenni

Az emberek nagyon érzékenyek a diétáikkal kapcsolatban, főleg abban az esetben, ha megváltoztatják azokat a dolgokat, melyben mindig is hittek - mondta el a lapnak Julieanna Hever, dietetikus. A szakember azt tanácsolja, magyarázza el környezetének, hogy saját érzései alapján döntött így. Jusson el odáig, hogy a másik ember ne érezze úgy, meg kell védenie a saját étkezési szokásait.

Szüksége lesz B12-vitaminra

A B12-vitamin csak az állati eredetű táplálékokban fordul elő, hiánya nagysejtes vérszegénységet (megaloblastos anaemia) idéz elő. A B12-nek kulcsfontosságú szerepe van a központi idegrendszer működésében, a vérképzésben, a fehérje- és nitrogéntartalmú vegyületek anyagcseréjében. Hiánya bőrbetegségeket, depressziót, ingerlékenységet, vérszegénységet és fáradtságot okoz.

shutterstock 137864759

És talán vasra is

A vas az állati és növényi táplálékból is származhat. Az állati eredetű táplálékokban lévő vas nagyságrendileg jobban szívódik fel, mint a növényi forrásokból származó. Ez annak tudható be, hogy az állati szervezetek olyan kémiai kötésben tartalmazzák a vasat (ún. hem-vas), ami megegyezik a mi szervezetünkben található formával, ezáltal könnyebben szívódik fel és hasznosul. "Számszerűsítve az állati forrásból bevitt vas kb. 20 százaléka szívódik fel, míg a növényi vasnak mindössze 5-8 százaléka” - mondja Vági Zsolt táplálkozáskutató, a Nemzetközi Táplálkozáskutató Intézet munkatársa. Érdemes évente 1-2 alkalommal megnézetni a vasszintet - ehhez bármelyik háziorvos tud beutalót írni -, de magánlaborokban sem kerül többe mint 300-1000 Ft. Jó növényi vasforrások lehetnek a napraforgómag, a mazsola, a zöld leveles zöldségek. Ha ezeket C-vitaminban gazdag élelmiszerekkel párosítjuk, segítjük a vas felszívódását.

Nem is beszélve a kalciumról

Évtizedekig azt hallgattuk, hogy a tej a megfelelő kalciumforrás, enélkül megáll az élet. Az amerikai Nemzeti Egészségügyi intézet (NIH) közlése szerint 19-50 éves korban naponta minimum 1000 mg kalciumot kell bevinni, de a vegánoknak lehet, hogy nincs is ennyire szükségük, legalábbis ha hinni lehet a tanulmányoknak. A kutatók szerint a vegánok 525 mg kalcium bevitele mellett nem mutattak eltérést a csonttörés kockázatában, mint a mindenevők. Ennek oka abban keresendő, hogy sok kelkáposztát, pakchoit, mandulát, szóját, fügét fogyasztanak, valamint kalciummal dúsított ételeket.

Új fehérjeforrásokat kell találnia

Valerie Rosser dietetikus szerint minden étkezésnek tartalmaznia kell fehérjét. Hogy mennyit? Az átlagos, nem élsportoló vagy testépítő esetében naponta legalább 0,8 gramm-ról beszélünk, szorozva a testsúllyal. (Azaz egy 55 kilós nő napi bevitele 44 gramm legyen). Aki nagyon el akar mélyedni a témában, az kattintson ide, biztos, hogy össze fog zavarodni. A legjobb fehérjeforrások vegán étkezés esetén a szója, a lencse és babfélék, a szejtán és a quinoa.

shutterstock 129884594

Ne helyettesítse a húsokat szeméttel

A hús felváltása fehér kenyérre, tésztára és más készételekre, nem jó irány. " Nem jó ötlet a fehérjéket, ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmazó állati eredetű termékeket felváltani készételekre, amelyekben több a kalória, mint az ásványianyag-tartalom" - fejtette ki Rosser. Ha ezeket esszük, az eredmény csak a hízás, éhség és rossz hangulat lesz.

Csak lazán a szója alapú termékekkel

Általánosságban elmondható, hogy a kritikusok túlértékelik a szója veszélyeit, hívei pedig az előnyeit. Bár a tudósok még mindig vitatkoznak azon, hogy milyen hatása van a rákra vagy a szívbetegségekre, de az biztosnak tűnik, hogy túl sok szója alapú hús fogyasztása vitathatatlanul rosszabb mint a megfelelő minőségű állati termékeké - állítja Christian Henderson dietetikus. A húshelyettesítőkben viszont gyakran túl sok a só, a tartósítószer és túlságosan fel vannak dolgozva. Ezért olvassa el a címkét, mielőtt megvenné a terméket. A legjobb helyettesítők a miso, a tempeh, a tofu, a szójatej, és az edamame.

Ne váltson egyik pillanatról a másikra

Kevesen ébrednek úgy fel, hogy egyik napról a másikra vegánok lesznek. Érdemes időt hagyni az átállásra, és nem 180 fokos fordulatot venni. Henderson szerint a legjobb módszer, ha elkezdi beilleszteni a növényi alapanyagokat az étkezésébe, emellett pedig csökkenti az állati termékeket, különösképpen azokat, amelyek feldolgozottak és finomítottak. Érdemes megfigyelni, hogyan érzi magát azáltal, hogy elhagyta a húst. Ha kíváncsi rá, milyen egy vegán élete, olvasson bele Zöldella blogjába, aki részletesen leírja tapasztalatait a témában.

Olvassa el a címkéket

Ha komolyan gondolja, hogy vegán lesz, gondosan tanulmányozza a címkéket. Minél apróbetűsebbek, annál jobban. Csak azért, mert egy termék nem feltűnően nem vegán, az nem jelenti azt, hogy megfelelő a vegánok számára. A kazein és a tejsavó, amelyek a tejből származnak, megtalálhatók egy csomó müzliszeletben, granolában és kenyérben is. Nem is beszélve a gusztustalanul hangzó faggyúról és a zselatinról, amik ugye, a húsból származnak. Ott vannak még a természetes színezékek közül a vörös (E120), melyet kármin vagy kármin kivonat néven is megtalálhat a terméken: kapaszkodjon meg, ez bizony a pajzstetűből származik, ergo, ha komolyan veszi az étrendjét, akkor el kell kerülnie.

shutterstock 140752450

Gondolja át, mennyit spórolhat

A hús elhagyása hosszú távon spóroláshoz vezet, nem is beszélve a tej, a méregdrága sajtok és joghurtok kihúzásáról a bevásárlólistáról. Persze több zöldségre lesz szüksége, és feltehetően az olajos magvakra is többet fog költeni, de még ez sem éri el nagy eséllyel a kiesett termékek árát.

Ha pedig szívesen olvasna valódi, kipróbált recepteket, akkor kattintson, és nézze meg miket és hogyan főz Steiner Kristóf!

Blogmustra